Fastighetsmäklare är en av branscherna med nöjdast kunder i Sverige. De får i en analys av Reco ett snittbetyg på 4,64 av fem.
Men det finns undantag – ett av 20 kontor underkänns.

En analys av över 50 000 kundrecensioner från omdömessajten Reco har visat att majoriteten av mäklarna fått höga betyg av sina kunder – 4,64 poäng av fem möjliga, och inget län får under fyra.
– Fastighetsmäklare har de nöjdaste kunderna av alla branscher vi samlar in kundomdömen kring på Reco, säger Tomas Basilius, vd och grundare av företaget, i en kommentar till mätningen.
– Det är tydligt att mäklarna aktivt arbetar med att samla in och använda kundernas feedback för att förbättra sina tjänster.
Dock finns det trots de generellt goda recensionerna aktörer som inte lever upp till förväntningarna. Fem procent, eller ett av tjugo, av mäklarkontoren får ett genomsnittsbetyg under tre vilket klassas som underkänt. Flest missnöjda kunder finns i Stockholms och Hallands län.
– Stockholm sticker ut jämfört med andra storstadsregioner som Västra Götaland och Skåne. I en region med högst bostadspriser och stor konkurrens om bostäder är det särskilt viktigt att kunderna gör ett genomtänkt val av mäklare, säger Tobias Basilius.
Reco har också låtit göra en AI-analys av de lämnade kommentarerna på sajten, och det visar sig inte oväntat att faktorer som trevligt bemötande, hög tillgänglighet och en trygg process är viktigast för att få nöjda kunder. Deras motsats är samtidigt de vanligaste orsakerna till missnöje.
– Det personliga mötet är avgörande för bostadskundernas upplevelse, säger Tobias Basilius.
Läs hela rapporten här.