
Hej Johanna! Vad är Courtier?
– Courtier samlar de bästa lokala fastighetsmäklerierna under ett paraply för att skapa förutsättningar tillsammans, och vara ett komplement till kedjorna för att kunna behålla de starka varumärkena i landet, säger Johanna Arnerius som till vardags är marknadschef på Valvet, en av skaparna till projektet.
Hon menar att det är tråkigt om Mäklarsverige bara ska bestå av kedjor, men att lokala varumärken kan behöva de synergier som finns i en större organisation.
Men hur går det till? Blir man som en franchisetagare?
– Nej. Courtier består av fristående bolag som drivs individuellt men där ägarna i stället blir delägare. Man driver sitt bolag som vanligt, varumärket förändras inte, men via den gemensamma storleken får bolagen ytterligare styrka till exempel vid inköp. Det här har skett framgångsrikt i flera andra branscher och nu tar vi det till fastighetsmäkleri.
– Vi tror att det kan vara viktigt för konsumenterna också, både att behålla de lokala varumärkena men få en trygghet i stödet från en större organisation. De lokala varumärkena spelar en stor roll i mindre samhällen.
Johanna Arnerius säger att alla får möjlighet att bli delägare i Courtier vilket skapar en känsla av gemenskap.
– Ensam är inte alltid stark.
Vad kostar det att bli med?
– Det kostar inget. När ett bolag blir en del av Courtier blir de samtidigt delägare. De är med och bygger gruppen långsiktigt och det är alltså en möjlighet att få en framtida värdeutveckling, samtidigt som de får ett evighetsperspektiv och blir mindre beroende av nuvarande ägare.
Vem är det som håvat in 50 miljoner i satsningen?
– Ingen håvar in något, vi bygger ett bolag långsiktigt tillsammans. Men dels är det eget kapital från oss tre [Valvet, House of Business, 3etage], dels är det flera erfarna externa investerare och dels investeringar från bolagen som ansluter.
– Vi har dessutom ett starkt intresse från flera investerare och god tillgång till kapitalmarknaden och det behövs ytterligare kapital.
Kort om Courtier
Courtier vill samla de bästa lokala fastighetsmäklerierna under samma paraply.
Startat av entreprenörerna Alexander Lundvall och David Marchow tillsammans med de helsingborgska mäklaraktörerna Valvet, House of Business och 3etage, har de tagit in 50 miljoner kronor för tillväxt.
Målet är att få sällskap av starka varumärken, varav det första är Fantastic Frank, och snabbt ta en position som en ledande aktör i branschen. Först i Sverige och sedan internationellt.
Poängen är att värna lokala varumärken och ge dem en plattform för samverkan och tillväxt.
KÄLLA: Courtier
Ni är tre mäklarföretag i Helsingborg och två entreprenörer som startat detta. Varför tror ni att ni snabbt kan bli en ledande aktör i Sverige (som det står i pressmeddelandet) följt av internationellt?
– Vi tror att det finns ett behov. Många som har lokala starka varumärken vill behålla dem och fortsätta vara fristående, men samtidigt få fördelarna av en större organisation och kunna se en större horisont.
Johanna Arnerius säger att de är överens med flera bolag runtom i Sverige vilka kommer att bli en del av Courtier, något de ser fram emot att kommunicera framöver. De har dock redan nu fått ett nytt anslutande företag i form av Fantastic Frank, och hon avslöjar att de har en ny plan till våren.
Du är marknadschef på Valvet, blir du det för Courtier nu också?
– Ja, i alla fall initialt, men jag ser fram emot ytterligare kollegor i marknadsteamet från runtom i Sverige – och mitt engagemang i Valvet blir inte mindre.
Vad förväntas av tillkommande varumärken?
– Vi har tittat geografiskt. Vi har etablering i södra Sverige och har nu siktat in oss på Västra Götaland och Stockholm-Mälardalen. Det primära är att ha ett fristående, starkt, varumärke. Vi ser styrkan i de lokala varumärkena.
Text: Maria Forsström
Läs mer:
Den här texten var först publicerad i MäklarVärlden nr 5, alla som prenumererar på vårat nyhetsbrev får tillgång till MäklarVärldens app. Ladda ner den i Appstore eller Googla Play, eller läs den som E-tidning i webbutsnittet.
Webb-tidningen



