…på Svenska Mäklarhuset, som håller på att skapa en slags one stop shop för bostadsmarknaden.

Kim Westerlundh och Niclas Spång. BILD: Svenska Mäklarhuset

Ni kallar det SMH Living, berätta mer.
– Idén har funnits länge och slipats på i tre års tid. Vi tycker att det saknas ett bredare erbjudande till både köpare och säljare. För att skapa en längre relation med dem, och mervärde i deras köpresa, vill vi erbjuda något mer än ”bara” ett mäklarkontor. Framtida säljare eller köpare ska kunna komma in och träffa andra branscher – kanske går du inte i aktiva säljtankar nu men funderar på att renovera för att sälja om ett år. Eller vill träffa en arkitekt för att bygga ihop två grannlägenheter eller en sommarstuga. Den möjligheten finns hos oss.

Och ni har skaffat ett helt nytt jättekontor för detta?
– Det stämmer bra. En del i SMH Living är att det ska vara enkelt för kunder att ta sig hit och prata med en person. Kontoret ligger centralt i Stockholm och det går ju inte nu, men sen under normala omständigheter vill vi kunna ha ett kundflöde i lokalerna, där även nyproduktion och utland finns representerade.

En del av SMH Livings nya 1500 kvadratmeter stora kontor. BILD: Svenska Mäklarhuset

Hur kom ni på det här konceptet till att börja med?
– Det finns flera delar. Jag själv började plugga till mäklare 2013 efter att tidigare ha jobbat med ledarskap, jag hade kollat på mäklarbranschen och kände att här kan man göra mycket på ledarskapsfronten. Jag gav mig helt enkelt in med visionen att förändra branschen, hehe. Så under studierna lärde jag känna Niclas Spång, en av grundarna till SMH, och vi fattade tycke för varandra. Han är en kreativ person som också vill utveckla branschen. Vi började inte jobba tillsammans direkt men hade kontakt hela tiden och pratade visioner – att göra något nytt. Idén kommer i grunden från honom, jag kom ombord för 14 månader sedan när han sa att ”nu är tiden kommen, vill du vara med?”.

När går det live? Kan man komma redan nu och boka en målare?
– Absolut! Den stora lanseringen kommer att ske senare, kanske i augusti, men vi har börjat rulla igång det konceptuella och våra samarbetspartners finns på plats för den som vill komma i kontakt med en målare eller bolåneförmedlare eller utland eller en stylist eller arkitekt… ja du förstår. Tanken är att skapa synergier genom att ha allt under samma tak. Det mest unika är hantverkstjänsterna vi har tillsammans med ett superintressant bolag som håller på att förändra hela SIN bransch också.

Är ni fortfarande en mäklarbyrå då, eller något annat fast med mäklare också?
– Det är en jätteviktigt distinktion – vi är absolut fastighetsmäklare först och främst som ska sälja lägenheter riktigt dyrt. Resten är verktyg i en verktygslåda som våra konkurrenter saknar, och som ibland kan underlätta försäljningen och göra att du får mer pengar för din lägenhet. Våra samarbetspartners bedriver sina respektive verksamheter som vanligt men har representation hos oss för att sitta nära. Vi jobbar ju alla dessutom i förtroendebranscher så vi har säkerställt att alla i lokalen är väldigt duktiga med hög servicenivå. Förtroende är jätteviktigt, konceptet funkar ju bara så länge vi har det för våra partners.

Vad tror du att det här kommer att göra med branschen?
– Om vi kan visa att våra mäklare kan sälja fler och dyrare lägenheter än någon annanstans kommer folk att titta på oss och undra vad vi gör. Och så kommer de att ta efter. Det är min absoluta tro, och den gäller inte bara mäklarbranschen utan alla. Vi har ju tjuvstartat lite och redan fått väldigt mycket positiv feedback.