Charlotte Pellas, Historiska Hem.

Hur gick det till när du vann intaget av Molitors malmgård – krävs det en annan typ av förtroende än vid mer vanliga objekt?

– Det handlar mycket om att bygga förtroende och visa att man verkligen förstår fastighetens historia och värde. För ägare till kulturhistoriska byggnader är det ofta lika viktigt att hitta rätt köpare som att få rätt pris. Jag lade därför stor vikt vid att visa vår kompetens inom kulturhistoriska objekt och hur vi kan förmedla berättelsen bakom huset på ett sätt som attraherar rätt målgrupp.

Vilka särskilda kunskaper eller förberedelser behöver man som mäklare när man ska förmedla en kulturhistoriskt värdefull fastighet?

– Förutom den vanliga marknadskunskapen krävs förståelse för byggnadens arkitektur, historiska kontext och eventuella restriktioner. Man behöver kunna kommunicera dessa aspekter på ett sätt som både inspirerar och informerar. Det är också viktigt att ha koll på antikvariska regler, byggnadsminnesstatus och vilka renoveringsmöjligheter som finns.

Är det lättare eller svårare att sälja ett objekt med så stark historisk prägel?

– Det är både och. För rätt köpare är det en dröm – men målgruppen är smalare och processen kan ta längre tid. Samtidigt ger den starka historiska identiteten ett emotionellt värde som ofta gör att intresset blir väldigt genuint när rätt person hittar objektet.

Får vem som helst köpa en byggnad av den här typen, eller finns det särskilda regler och krav att ta hänsyn till?

– Ja, vem som helst kan köpa, men det finns ofta restriktioner kring förändringar. Om byggnaden är byggnadsminne eller har kulturhistoriskt skydd måste man följa Länsstyrelsens och kommunens riktlinjer. Det är viktigt att köparen är medveten om detta från början.

Vad kan andra mäklare lära sig av att arbeta med den här typen av unika intag – något du själv tar med dig vidare?

– Att kunskap och storytelling är avgörande. Det räcker inte med fina bilder – man måste kunna förmedla känslan och historien bakom huset. Jag tar med mig vikten av att alltid gå på djupet med objekten och att bygga relationer som bygger på förtroende och respekt för kulturarvet. Det krävs också att du som mäklare har ett stort tålamod och intresse.

Är det en slump att det var ni på Historiska Hem som fick det här förmedlingsuppdraget?

– I det här fallet blev jag rekommenderad av en gammal kollega från tiden på Bukowskis Real Estate. Jag har lång erfarenhet och ett starkt engagemang för våra kulturarv, och har genom åren förmedlat många konstnärshem – bland annat Fogelstad, Hertha Hillfons ateljé och Poul Bjerres Vårstavi. Historiska Hem har dessutom en tydlig profil och kompetens inom kulturhistoriska objekt, vilket gör att vi ofta blir förstahandsvalet för den här typen av uppdrag.

Kort om Charlotte Pellas

Yrkeserfarenhet: Mäklare sedan 2005 (började som assistent redan 1999 hos Alf Midby på Munkbron i Gamla stan).

På Historiska Hem: Sedan 2017.

Varför mäklare: Jag har alltid haft ett stort intresse för både hem och människor – mäklaryrket kombinerar båda.

Drömboende: Ett hus med historia, gärna med originaldetaljer och en trädgård som berättar sin egen historia.