Stockholms befolkning ökade svagt under 2025 – samtidigt som utflyttningen ökade. Bild skapad med hjälp av AI.

Stockholms stad nådde inte miljonstrecket under 2025, trots att utvecklingen länge pekat ditåt. Vid årets slut uppgick befolkningen till 999 200 personer, efter en ökning med cirka 3 700 invånare. Det motsvarar en tillväxt på 0,4 procent – den lägsta sedan pandemiåret 2021.

– Stockholms befolkning har vuxit snabbt under 2000-talet, men tillväxten har inte varit tillräckligt stor för att gå över en miljon innan årsskiftet, säger Ann-Marie Persson, statistiker.

Utvecklingen drivs i hög grad av flyttströmmar. Under 2025 flyttade omkring 67 300 personer till Stockholm, medan cirka 69 100 flyttade därifrån. Inflyttningen har varit relativt stabil, men utflyttningen har ökat sedan pandemin.

Minskade födelsetal

Samtidigt har födelsetalen minskat, även om det fortsatt föds fler än det dör. Sammantaget innebär det en fortsatt, men svagare, befolkningstillväxt.

För fastighetsmarknaden kan utvecklingen få betydelse. Minskad tillväxt och ökade utflyttningar påverkar efterfrågan på bostäder, särskilt i storstadsområden där befolkningstillväxten historiskt varit en central drivkraft.

Sedan år 2000 har Stockholms stad vuxit med nära en kvarts miljon invånare. Om trenden vänder under 2026 kan miljonstrecket ändå nås inom kort.

– Det är inte omöjligt att det är dags inom bara någon månad, säger Ann-Marie Persson.

Källa: SCB.