Mäklare har förbättringspotential när det kommer till aktivitet på sociala medier.
Det skriver Mäklarvärldens expertkrönikör Carolina Stegman.

Carolina Stegman, vd Stegman Juristbyrå.

Mäklare, ni är fantastiskt aktiva på sociala medier, MEN hur förhåller ni er till de regler och riktlinjer ni bör följa?

Min högst personliga uppfattning efter en omfattande genomgång är i alla fall att det finns förbättringspotential kring regelefterlevnad.

Låt mig därför underlätta för er och komma med lite råd och riktlinjer så att ni kan börja göra rätt. Många av er börjar få eller har sedan länge haft ganska stora konton och de vitesbelopp som kan följa av att man gör fel spenderas kanske hellre på annat.

Den allra vanligaste anledningen till att någon fälls för sin marknadsföring i sociala medier är att det inte är tydligt att inlägget är reklam. Här har vi flera exempel utanför branschen där ett uppmärksammat ärende sista tiden är Katrin Zytomierska för att hon har marknadsfört sina egna produkter utan att reklammärka inläggen.

I bedömningen av om ett inlägg brister i sin tydlighet kring marknadsföring tittar man på i huvudsak två delar.

  1. Rör det sig om ett kommersiellt förhållande, det vill säga att det förekommer någon typ av ersättning i någon form.
  2. Är syftet att omsätta varor eller tjänster.

Vitesbeloppen kan dessvärre bli ganska höga och såväl fastighetsmäklare som varumärke kan bli lidande i en förtroendebransch, som mäklarbranschen.

Var går då gränsen för reklam?

Har du exempelvis en egen kanal och gör reklam för det företag du arbetar på är det reklam. Lägger du upp objekt du ska sälja är det reklam och lägger du upp objekt du har sålt är det också reklam. Dessa inlägg uppfyller såväl punkt ett som två enligt ovan.

Hur gör man då rätt?

Fundera noga innan varje inlägg om det du skriver faktiskt är reklam.

  1. När man jobbar på kan det ibland vara så självklart att skriva om en sak att man inte tänker på att det faktiskt är reklam.
  2. Var tydlig med att det är reklam!
  3. Var noga med att visa vem avsändaren av reklamen är.

Fortsätt med era härliga inlägg, men tänk på märkningen!

– Carolina Stegman, jurist och vd Stegman Juristbyrå

 

 

Ta hjälp av våra kunniga experter
Vi fångar särskilt upp frågor och funderingar från blivande mäklare. Redaktionen letar svar bland personer med spetskunskap verksamma i olika delar av branschen. Mejla dina frågor till experterna@maklarvarlden.se.