“Det är säljare som bäst skapar ökade intäkter”

Rolf Laurelli är lärare i att göra affärer, säljkonsult och affärscoach. Han har av media ofta kallats ”Säljguru”. ”Säljaren blir hjälte!” är en bok om säljarens betydelse för näringslivet och för alla i Sverige. Boken bygger på tesen att säljaren som hjälte bör uppmärksammas och att säljaren bör ges stor heder och ära. När det går bra för företagen går det bra för Sverige. Boken handlar om förståelse för säljyrkets roll, till glädje för alla i vårt land. Rolf Laurelli gick från juniorsäljare till chef, ledare, säljkonsult, författare och förbundsordförande för Säljarnas Riksförbund.
TIDIGARE FANNS OFTA EN NEGATIV syn på sälj. Säljare har omtalats med ord som nasare, krängare, fifflare, manipulatörer och bluffare.
Numera har säljaren fått en allt viktigare betydelse på flera plan – som förhandlare, relationsskapare, informatör och samarbetsutvecklare. Kort sagt finns en bild av att det är säljare som bäst skapar ökade intäkter.
Resultatet blir pengar, lönsamhet och skatter till samhället – allt i syfte att bygga välstånd.
Hej Rolf! Hur kom det sig att du skrev den här boken?
– Jag har i hela mitt liv arbetat med försäljning. Och tycker att det är en fin och viktig uppgift. Att sälja är att hjälpa köpare att fatta ett beslut som kan betyda och ge stora positiva konsekvenser. Försäljning är viktigt och stort, något att vara stolt över. Det är seriöst och betydelsefullt.
– Jag vill därför påvisa att säljare är vederhäftiga, solida och ansvarskännande. Jag vill visa upp att säljaren är en tänkande person som förstår visdomen att vara en aktiv affärspartner som arbetar seröst i förhandlingar med kunder. Boken innehåller därför inga säljknep, säljteorier, modeller eller säljinstruktioner. Jag vill visa upp den sanna och äkta affärsrollen med sälj.
Vad var roligast och svårast i arbetet?
– Det positiva är att försvara säljyrkets roll och förtydliga den funktion som kan skapa intäkter och säkra lönsamhet. Det svåra är att kunna förmedla och förtydliga säljarens betydelse och roll till alla i samhället. Många i landet kan ofta ha en negativ syn på säljarens roll.
Hur skulle en bostadsannons à la Rolf Laurelli kunna se ut, om du fick vara kreativ med säljdetaljerna?
– Så här kanske: ”Jag vill hjälpa dig att göra din livs viktigaste affär. Att köpa din bostad. Jag vill stödja dig och hjälpa dig. Du kommer att bli nöjd, både med affären och med ditt samarbete med mig. Samarbetet kommer att vara och bli både seriösts och professionellt. Det vill säga: 1) Du kommer att känna dig stolt över att du gick in i projektet. 2) Affären gav dig ett gott ekonomiskt resultat. 3) Du gillade att samarbeta med mig.”

”Säljaren blir hjälte!” är en bok om säljarens betydelse för näringslivet och för alla i Sverige. Boken bygger på tesen att säljaren som hjälte bör uppmärksammas och att säljaren bör ges stor heder och ära. När det går bra för företagen går det bra för Sverige. Boken handlar om förståelse för säljyrkets roll, till glädje för alla i vårt land. Rolf Laurelli gick från juniorsäljare till chef, ledare, säljkonsult, författare och förbundsordförande för Säljarnas Riksförbund.
Vinn ditt eget exemplar av boken
Mejla dina svar till jonas@maklarvarlden.se med ämnet ”Tävling 04” senast 24 september. Vi drar en vinnare bland mejl med rätt svar! Glöm inte dina kontaktuppgifter.
Lycka till!
FRÅGA 1: Vad menas med tillträde?
1 Affären avslutas och bostaden byter ägare
X Mäklarens omsorgsplikt träder i kraft
2 Mäklare och säljare kommer överens om förmedlingsuppdraget
FRÅGA 2: Vad kallas timmen när natten övergår till gryning?
1 Vargtimmen
X Björntimmen
2 Älgtimmen
FRÅGA 3: Vad heter förlaget som ger ut ”Säljaren blir hjälte!”?
1 Solfiokus
X Solbokus
2 Solentro
* * *
Grattis Jeanie!
Rätt svar i förra numret var: 1 ”MäklarVärldens nyhetsbrev kommer en gång i veckan (X). 2 Syftet med penningtvätt är att dölja var pengarna kommer ifrån (X). 3 Bud ID bytte namn och heter numera Cetti (X). Jeanie Wehlin boken ”Nya odlarens handbok” av André Strömqvist. Grattis!
MäklarVärlden är en branschneutral tidning för Sveriges fastighetsmäklare och leverantörerna till dessa. MäklarVärlden fokuserar även på alla som har en studieinriktning som leder in i fastighetsmäklarbranschen. Total upplaga: mer än 8 600 ex. MäklarVärlden granskar mäklarföretagens strategi, lönsamhet och kundnytta. MäklarVärlden utkommer årligen med sex välmatade nummer.
Skaffa MäklarVärldens Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.