• Svenskt Kvalitetsindex: Personlig service utmanar digitala tjänster

    2018 års undersökning från Svenskt Kvalitetsindex för bolån, fastighetslån, privatlån och sparande visar att personlig service utmanar digitala tjänster.

    De senaste åren har lättillgängliga digitala plattformar varit en konkurrensfördel för bankerna, men under 2018 stärkte mer traditionella aktörer sina positioner genom att erbjuda fysiska möten och personlig kontakt i högre utsträckning. Detta påverkade kundnöjdheten i positiv riktning.

    Det skedde under året en försiktig återhämtning i branschen som sedan 2016 då kundnöjdheten för samtliga aktörer rörde sig nedåt.

    – Vi har ju sett en förflyttning mot digitala, nischade tjänster men årets resultat tyder på att pendeln kanske håller på att svänga tillbaka, kommenterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

    Vad gäller bolån så har privatkunderna blivit något nöjdare under året. De svarar att konkurrenskraftiga räntor är det viktigaste, men de vill också ha bra service. Nöjdast är de med Länsförsäkringar bank, följda av Skandia och SBAB.

    Källa: SKI

    Stor spridning bland toppnoteringarna i landet

    Mäklarhuset undersökte tretton bostadsmarknader i landet för att se när de toppade och hur prisutvecklingen sett ut sedan dess. Svaret blev att det rått stora skillnader på när de olika marknaderna toppat och hur...Läs mer

    MOHV Halmstad blev Årets kontor

    Kontoret i Halmstad tog hem priset som Årets kontor när MOHV Awards hölls tidigare i år. MOHV Halmstad utmärkte sig mest under året som gick och ”med sitt strategiska tänk, hårda arbete och positiva resultat...Läs mer

    Pontuz Löfgren årets marknadsförare i Kalmar

    Nu har tidningen Barometerns pris för Årets marknadsförare 2018 avgjorts. Vann gjorde mäklarfirman Pontuz Löfgren AB i Kalmar. De konkurrerade med Bilkompani och Kalmar Länstrafik som nominerade och utsågs i veckans Guldfesten. - Att bara...Läs mer

    ”Madrassplatser” ny form av svarthandel

    Polisen och Fastighetsägarna varnar nu för en ny form av svarthandel som uppstått de senaste åren, och den finns över hela landet, rapporterar TT. Det är något som uppstått de senaste två-tre åren. -...Läs mer

    Amorteringskrav hejdar ungas planer

    Nästan var femte svensk mellan 18 och 34 år har fått ändra sina framtidsplaner efter att det förstärkta amorteringskravet infördes för ett år sedan. Det visar en Sifoundersökning i samarbete med mäklarfirman Bjurfors. 17 procent...Läs mer

    Väljarna vill inte ha ombildningar

    En ny Sifoundersökning visar att ombildning eller försäljning av allmännyttan i Stockholms stad saknar väljarstöd. Det rapporterar Hyresgästföreningen. Vare sig Miljöpartiet, Centern eller Liberalerna har stöd i dessa frågor...Läs mer

    Två mäklarkedjor finalister i Frannygalan

    Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är finalister för titeln som Årets franchisekedja i årets Frannygala. Samtidigt har Svensk Fastighetsförmedling chansen att ta hem priser för Årets CFO genom Ulli Söderberg och Årets marknadsförare. -...Läs mer

    Småhusbarometern: Sjunkande priser

    Senaste småhusbarometern från Statistiska Centralbyrån visar att priserna sjunkit i tio av 21 län mellan de två senaste tremånadersperioderna. Den största nedgången hade Västernorrlands län med fem procent, följt av Österg...Läs mer

    Mer lyx för Hemnets klickare

      Bostadsjägare och nöjessurfare på Hemnet har än en gång fastnat för ett riktigt lyxobjekt. Denna gång ligger veckans mest klickade bostad hos sökjätten på Grev Magnigatan på Östermalm i Stockholm.   Det...Läs mer

    Fastighetsavgiften bör anges som driftskostnad

    Efter att FMI varnat en mäklare för att inte ha angivit fastighetsavgiften som driftskostnad i objektsbeskrivningen går nu Mäklarsamfundet ut och rekommenderar att man gör det. Detta trots att de ifrågasätter beslutet – som...Läs mer