Riksrevisionen: Brister i tillsynen av mäklarbranschen – Mäklarsamfundet välkomnar omprioritering
Riksrevisionen riktar kritik mot hur statens tillsyn av fastighetsmäklarbranschen är utformad och varnar för att allvarliga risker för konsumentskyddet inte alltid prioriteras. Mäklarsamfundet välkomnar granskningen och efterlyser en mer riskbaserad tillsyn med fokus på faktiska problem i bostadsaffären.
Jenny Persson
Uppdaterad: 18 December 2025Publicerad: 18 December 2025
Riksrevisionen menar att tillsynen av fastighetsmäklarbranschen riskerar att missa de allvarligaste problemen – och efterlyser mer riskbaserad kontroll.
I sin nya granskning konstaterar Riksrevisionen att Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) visserligen arbetar effektivt med sin tillsyn, men att planering och urval av tillsynsärenden innebär en risk för att resurser inte riktas mot de mest angelägna problemen på bostadsmarknaden.
Enligt rapporten har tillsynen i hög grad varit anmälningsstyrd och ofta rört administrativa frågor, samtidigt som överträdelser i själva förmedlingsuppdraget – där risken för konsument- eller samhällsskada är större – inte alltid prioriterats.
Mäklarsamfundets vd Oskar Öholm välkomnar Riksrevisionens genomlysning och efterlyser en tillsyn som fokuserar på områden med verklig konsumentskada.BILD: Mäklarsamfundet
– Mäklarsamfundet välkomnar granskningen och hoppas att den leder till en mer ändamålsenlig tillsyn med fokus på verkliga problem. En effektiv tillsyn måste i första hand inriktas på sådant som faktiskt kan skada konsumenter, kommenterar Oskar Öholm, vd för Mäklarsamfundet, rapporen.
Vill se tydligare prioritering
Riksrevisionen rekommenderar bland annat att FMI utvecklar tydligare kriterier för prioritering i tillsynsstrategin, genomför mer tematisk och egeninitierad tillsyn samt förbättrar uppföljningen av tillsynens inriktning och resultat. Även Kammarkollegiets tillsyn av Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) bedöms ha varit begränsad.
Mäklarsamfundet delar bilden av att dagens tillsyn riskerar att hamna fel.
– Att inte betala en avgift i tid är naturligtvis fel, men det innebär ingen konsumentskada. Om egeninitierad tillsyn främst används till sådana frågor missar man kärnuppdraget att skydda köpare och säljare i livets största affär, säger Oskar Öholm.
Granskningen pekar samtidigt på bostadsmarknadens stora samhällsekonomiska betydelse. Under 2024 genomfördes över 160 000 bostadsaffärer, och fastighetsmäklartjänster hör enligt Konsumentverket till de marknader som orsakar störst sammanlagd konsumentskada.
– En tillsyn som fokuserar på verkliga risker och konsumentskador stärker både konsumentskyddet och förtroendet för fastighetsmäklarbranschen, säger Oskar Öholm.
Riksrevisionens granskning av mäklartillsynen
Vad? Granskning av statens tillsyn över fastighetsmäklarbranschen.
Vem? Riksrevisionen.
Granskat: Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) och Kammarkollegiets tillsyn av Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN).
Huvudslutsats: Tillsynen fungerar i stort, men riskerar att inte riktas mot de mest allvarliga problemen i bostadsaffären.
Kritik: För stor tyngd på anmälningsstyrd och administrativ tillsyn.
Rekommendationer:
Mer riskbaserad och egeninitierad tillsyn
Tydligare prioriteringskriterier
Ökat fokus på förmedlingsuppdraget, budgivning och intressekonflikter
Bakgrund: Över 160 000 bostadsaffärer genomfördes i Sverige 2024.
MäklarVärlden är en branschneutral tidning för Sveriges fastighetsmäklare och leverantörerna till dessa. MäklarVärlden fokuserar även på alla som har en studieinriktning som leder in i fastighetsmäklarbranschen. Total upplaga: mer än 8 600 ex. MäklarVärlden granskar mäklarföretagens strategi, lönsamhet och kundnytta. MäklarVärlden utkommer årligen med sex välmatade nummer.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.