• Möt mannen som tagit over rodret för Schibsteds bostadssatsning

    Blocket_Bild_MÄN1515

    Hallå där Alexander Greidinger, ny affärsområdeschef på Blocket Bostad – varför ska man vara nyfiken på vem du är?

    – Vi har som målsättning att ta en marknadsledande position och bli det självklara valet för både användare och mäklare. För att klara det måste vi ha en tät dialog med branschen och låta produkten växa fram i symbios med både användare och mäklare.  Att bryta sig igenom en konkurrensstark marknad är något jag har gjort tidigare och lärde mig då att det inte finns några genvägar. Vill man bli bäst gäller hårt arbete.

    Du är ny på Blocket Bostad sedan början av året, vad är dina första intryck av branschen? 

    – Jag har fokuserat på att vara ute så mycket som möjligt hos mäklare för att förstå deras behov och synen på oss visavi konkurrenter. Mitt starkaste intryck är att alla jag stöter på är oerhört passionerade och stolta för sitt yrke vilket är väldigt kul att se. Jag får känslan av att många ser det mer som en livsstil än ett jobb.

    Vad tar du med dig från din tidigare tjänst som digital chef på Metro?

    – Den strukturella förändringen på mediamarknaden som nu sker i rask takt från print till digitala kanaler gör det nödvändigt att hitta nya digitala lösningar för mäklarbranschen. Jag hoppas att min erfarenhet från att starta upp och driva online-satsningar samt bygga varumärken digitalt kommer väl till hands för att möta Blocket Bostad och våra mäklarpartners framtida utmaning.

    Vad blir ditt fokus för 2015?

    – Vi ska fokusera på användarna och lyfta produkten ytterligare. Upplevelsen i mobila kanaler kommer höjas ordentligt under 2015.

    På vilket sätt kommer Blocket Bostad positionera sig gentemot Hemnet framöver?

    – För mäklarna så ska vi ha en lösning som hjälper till med att bygga varumärke, vinna intag och få bäst effekt på publicerade bostäder. Det kan vi göra tack vare ett brett samarbete med andra Schibstedsajter. Tillsammans når man i vårt nätverk ut till sex av tio svenskar. Det kan ingen av våra konkurrenter erbjuda. Förr i tiden var man som köpare tvungen att leta efter sin nya bostad nu låter vi istället bostäderna komma till dem. I vår senaste mätning svarar cirka 40 procent att de är passiva bostadletare, det vill säga de är inte aktivt på jakt efter en ny bostad och här har vi ett ordentligt försprång.

    Om du fastnade i en hiss tillsammans med en mäklare – vad skulle du då prata om?

    – Hur vi ska ta oss därifrån.

    Vilka trender ser du i spåkulan 2020?

    – Majoriteten av bostadssökarna kommer finnas i mobila kanaler. Det ska gå ännu snabbare att hitta det man vill ha tack vara intuitivt och personligt innehåll. Bostadssökare kommer ha bättre insikt tack vara mer tillgänglig data. Print annonseringen har försvunnit vilket ställer höga krav på lokalt styrda digitala alternativ i alla typer av kanaler. Nya smarta lösningar för leads-generering kommer vara viktigt för att vinna intag.

                                                                                                                                                         

    Denna artikel är information från Blocket Bostad och ska inte tolkas som MäklarVärldens åsikter eller ställningstaganden.

    Inte billigare att köpa innan visning

    Den som köper en bostad innan visning betalar i snitt över 100 000 kronor mer för sin bostad i Stockholms kommun. Det visar en ny kartläggning av bostadssajten Booli. - Många vill köpa innan visning för...Läs mer

    Fler bostadsägare tror på stigande priser

    Sedan i maj har andelen som tror på stigande bostadspriser på både ett och tre års sikt ökat markant. Det visar en undersökning av SBAB och Kantar Sifo. 43 procent av hushållen tror på en prisuppgång med...Läs mer

    Ungas tro på lägre bostadsräntor kan påverka huspriser

    Unga personer tror mer på långsiktigt låga boräntor än äldre. Det visar en ny vetenskaplig studie gjord av forskare på Örebro universitet. Upptäckten kan ha betydelse för hur bostadspriserna utvecklas, rapporterar Sveriges Radio. En av...Läs mer

    Valueguard: Bred uppgång i augusti

    Prisindex för privatägda bostäder i Sverige, Hoxswe, gick upp med 1,7 procent i augusti. Det visar den senaste mätningen från Valueguard som kom i dag. Mest steg villaindex med 2,3 procent, medan bostadsrätterna stannade på 0,7. De...Läs mer

    Boindex: Generellt god köpkraft – men stora variationer

    Andra kvartalet i år visar en generellt fortsatt god, och något stigande, köpkraft hos hushållen vad gäller bostad. Det visar Swedbanks senaste Boindex som kom i veckan som gick. Både räntor och elpriser sj...Läs mer

    Första spadtaget för nytt projekt i Ystad

    I går tisdag satte HSB Skåne spaden i jorden för sitt nya projekt brf Blomstra i Ystad Trädgårdsstad. Det handlar om 63 bostadsrätter med fokus på det gröna – alla lägenheter har balkong eller...Läs mer

    Återinfört tak på uppskov för reavinstskatt

    Första juli 2020 återinförs taket för hur mycket reavinstskatt man får skjuta upp vid en bostadsförsäljning. Men samtidigt fördubblas maxbeloppet till tre miljoner från tidigare 1,45, rapporterar Sveriges Radio. Den som utnyttjar uppskovet f...Läs mer

    Ny sajt för nyproduktion på gång

    Nyproducerade bostäder i hela Sverige. Det är målet för kommande sajten Bonytt, enligt ett pressmeddelande. De kallar sig en digital marknadsplats för den som är på jakt efter ett nytt, i ordets alla bemärkelser, hem...Läs mer

    Fyra av fem kan betala extra för renoverat

    Fyra av fem köpare på marknaden är beredda att betala extra för en renoverad bostad. Det visar en undersökning som Bjurfors låtit Sifo genomföra. Hälften är villiga att betala mer för ett nyrenoverat...Läs mer

    Mohv tar moppen

    Mäklarfirman Mohv har bestämt sig för att parkera bilen till förmån för eldrivna mopeder. Satsningen ska spara både tid, miljö och pengar till parkeringsböter. - På Mohv var vi en uttalad strategi...Läs mer