Det Uppsalabaserade bolaget Bud ID byter namn till Cetti. Bolaget erbjuder digitala lösningar som gör bostadsaffären transparent och smidig för alla parter.
Sedan lanseringen i slutet av 2020 har fler än hälften av Sveriges fastighetsmäklare och fem banker anslutit sig till tjänsten.

BILD: Cetti

– I DAG HANTERAS CIRKA 25 PROCENT av alla bostadstransaktioner i Sverige med stöd av Cetti, säger bolagets grundare Hassan och Sohel Sultan.

Hassan och Sohel Sultan är bröder och uppvuxna i Gottsunda i Uppsala. Hassan Sultan har en bakgrund som kemiingenjör och Sohel Sultan är ingenjör i maskinteknik.

– Att komma utifrån har varit en stor fördel för oss. Vi kan se lösningar på ett nytt sätt och driva igenom nya förändringar.

Både Hassan och Sohel Sultan har ett starkt driv och kompletterar varandras styrkor och svagheter väldigt bra.

– Vi har vuxit upp tillsammans och känner varandra utan och innan. Sedan är det väldigt roligt att dela ett bolag också, inte bara rummet när vi var små, säger de båda och förklarar skälet till namnbytet:

– Vårt bolag har utvecklats och vi erbjuder nu en bredare palett av tjänster som sträcker sig långt bortom vårt ursprungliga fokus på enbart budgivningen. I dag handlar det om att skapa en sammanhängande och ökad kundupplevelse för alla inblandade parter i en bostadsaffär. Med detta i åtanke insåg vi att det var dags att uppdatera vårt namn för att bättre återspegla vår styrka och kapacitet.

– Dessutom, med våra ambitioner om att växa internationellt, behövde vi ett namn som var både enkelt att uttala och som fungerar på internationell nivå. Cetti ger oss den flexibiliteten och bredden vi behöver för att sträva efter att erbjuda våra tjänster utanför Sveriges gränser.

DE FÖRKLARAR HUR budgivningstjänsten fungerar för mäklarna och deras kunder och säger att enkelt uttryckt identifieras budgivarna i samband med budet där de även har möjlighet att bekräfta sin finansiering via Cettis direktkopplingar till banken. Det innebär att mäklaren får information direkt i mäklarsystemet om hur budgivaren har tänkt finansiera köpet, vilket är verifierat av banken.

– Genom att göra på detta sätt kapar vi ledtiden från när mäklaren har utsett en vinnare till att banken har godkänt bostaden, vilket minskar stress och arbetsbörda för alla parter. Via Cetti kan mäklaren få svar från banken inom tre timmar, något som kan ta upp flera dagars tid via andra kanaler.

De berättar att bolaget i dag är ensamt i Sverige om att erbjuda tjänsten, samt att Nordea, Skandia, Stabelo, SBAB och Swedbank är anslutna till tjänsten.

– Under våren kommer även Länsförsäkringar Bank ansluta sig. Dessa banker utgör en majoritet av alla bolån som ges ut och vi har ambitionen att ansluta ytterligare banker i höst.

FÖRUTOM BUDGIVNINGSTJÄNSTEN har bolaget andra tjänster som täcker hela bostadsaffären för både köpare och säljare. Verifierad checkout är till exempel en tjänst som enkelt verifierar ID och finansiering via Cettis kopplingar till banken på en enskild spekulant, med eller utan bud. Mäklaren får även ett snabbt godkännande av bostaden efter att en vinnare är utsedd. Tjänsten är kostnadsfri och erbjuds i mäklarsystemen Dialog, Vitec och Mspecs.

Hassan Sultan och Sohel Sultan. BILD: Cetti

Hassan och Sohel Sultan säger att den kanske viktigaste funktionen i bolagets tjänsteutbud är verifierad finansiering, vilket låter spekulanter verifiera sin finansiering av bostadsköpet redan vid budgivningen.

– Vi ser att ungefär 25 procent av alla budgivares lånelöften innehåller något fel, till exempel att lånelöfte har gått ut eller att det är fel bostadstyp. Genom att koppla in sin bank tidigt i affären kan spekulanten vara säker på att bolåneansökan går igenom och därmed bli redo att skriva kontrakt direkt efter vunnen budgivning. För en köpare och i vissa fall även en säljare är det en enorm fördel att kunna skriva kontrakt snabbt efter avslutad budgivning.

BRÖDERNAS BOLAG HAR också en produkt som heter Checklistan som hjälper bostadsköpare med allt som rör flytt till en ny bostad. I den tjänsten samarbetar man med ett stort antal leverantörer i allt som adressändring, inredningshjälp, internetabonnemang och flyttstädning.

– Dessutom har vi vår så kallade Digispekt som ersätter det vanliga pappersprospektet, och är helt digitalt och fulladdat med smarta funktioner. Man får till exempel bilder, planritningar, storlek, mäklarinfo – allt om bostaden direkt i mobilen. Spekulanter kan också boka in sig på visning via Digispektet. På så sätt vet både säljaren och mäklaren vilka som deltar på visningen, något som ger extra trygghet eftersom alla är identifierade via bank-id.

Hassan och Sohel Sultan är stolta över att vara den enda aktören på marknaden som kan erbjuda alla dessa tjänster i dag, något som är möjligt tack vare att de är en oberoende aktör och varken ägs av mäklare eller bank.

– Mer är 3 200 mäklare är anslutna till våra tjänster i dag. I och med att allt är direktintegrerade i mäklarsystem är det enkelt för mäklare att början använda det hät.

MEN FRÅGAN ÄR vilka risker det finns med tjänsterna som man som mäklare bör vara införstådd med.

– Vi ser ingen risk med vår tjänst i sig. Cetti är öppet för alla mäklare och banker. Däremot är Cetti en del av en digitalisering av svenska folkets största och viktigaste privatekonomiska beslut i livet – bostadsaffären. Den digitaliseringen ser vi risker med. Bostadsmarknaden handlar om stora summor och det handlar om människors ekonomi. När branscher digitaliseras uppstår alltid nya sätt för aktörer att förändra spelplanen till sin fördel.

– För en förtroendebransch som mäklarbranschen med höga krav om god mäklarsed vill vi uppmana Fastighetsmäklarinspektionen att noga granska och titta på alla nya digitala tjänster så att dessa tjänster följer de lagar och riktlinjer som finns i Sverige. Det är just i början av en sådan här digitalisering som branschen själv behöver ifrågasätta och granska utvecklingen. Här gäller det för alla att vara på tårna.

Trots den tröga marknaden har bolaget växt kontinuerligt sedan man lanserade den första tjänsten 2020.

– Vi har gjort framgångsrika anpassningar i tjänsten för att den ska möta kraven i en trögare marknad, mycket tack vare bra feedback och nära samarbete med de mäklare som är anslutna. Men vi ser också så klart fram emot en piggare bostadsmarknad.

CETTI

Grundare: Hassan och Sohel Sultan.

Omsättning 2023: 7,6 miljoner kronor.

Antal anställda: 9.

Säte: Uppsala.

Jonas Bergholm
Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.