Irja Amolin är sedan några månader tillbaka ny vice vd på Bjurfors. Mäklarvärlden möter henne i serien ”Fem minuter med” där hon berättar om sin nya roll på företaget och om vad som gör att hon passar så bra i den.

Irja Amolin. BILD: Bjurfors

Jag stöttar företagets vd och deras två ägare både i det strategiska och det operativa arbetet samt är med och bygger en stark central organisation som stöttar de regionala. Vi är en hybridorganisation med två stora ägarledda regioner och en franchisedel, där jag ansvarar för att hålla ihop och driva utveckling, definiera effektiva processer, hitta synergier, strategiska samarbeten och driva centrala projekt som gynnar och utvecklar alla delar av bolaget.

Tidigare har Irja Amolin lärt känna Bjurfors organisation och byggt upp en stor insikt kring deras verksamhet och branschen som helhet under sina fem år som affärsutvecklingschef på Bjurfors. Men hon ser även att hennes breda profil och erfarenhet av andra branscher och framför allt olika roller inom en rad olika områden, är en bra grund att stå på i denna roll. Som person beskriver hon sig som nyfiken, positiv och har en stor portion energi och ständigt driv för utveckling, vilket hon också tror kommer till nytta.

Innan Irja Amolin kom till Bjurfors arbetade hon nästan tio år i träningsbranschen på SATS och dessförinnan lika länge i finansbranschen på Alfred Berg, där hon startade sin karriär inom risk management som nybakad civilekonom med inriktning mot finansiering och matematik. Så hon började sin karriär väldigt smalt och teoretiskt, men har sedan under årens lopp haft förmånen att få bredda sig och utvecklas genom olika roller i dessa bolag.

Jag har haft ansvar för alltifrån att bygga och leda organisationer inom Business Controlling, till roller inom affärs-, produkt-, konceptutveckling, kundinsikt och de sista tre åren innan Bjurfors, var jag nordisk marknadschef, säger Irja Amolin som alltid tyckt att mäklarbranschen är en spännande bransch, men framför allt var det Bjurfors som varumärke och den nya och spännande rollen som affärsutvecklare som gjorde att hon tog steget in i mäklarbranschen.

Även om man kan tycka att finans-, tränings- och mäklarbranschen är vitt skilda, så finns det en mängd likheter och gemensamma nämnare mellan de bolag jag arbetat på. Alla är starka, anrika branschledande varumärken, är serviceföretag som levererar en tjänst av högsta kvalitet till en medveten och krävande målgrupp.

Just nu är det tuffa tider på bostadsmarknaden. Irja Amolin tycker att man som mäklarföretag ska förhålla sig till marknaden precis som alla andra, men säger att man har som mäklarföretag ett stort ansvar att fortsatt hjälpa sina kunder att genomföra sina bostadsaffärer på ett framgångsrikt sätt, oavsett marknad.

Det är tufft för mäklare just nu och det blir därför än viktigare med ett strakt varumärke med ett stort nätverk, lång erfarenhet och stor yrkesskicklighet för att lyckas sy ihop våra kunders affärer.

Hon säger också att prioritering blir viktigare än någonsin.

Vi i ledningen måste säkerställa att vi håller fullt fokus på affären, stöttar våra mäklare och medarbetare och säkerställer att de får bästa möjliga förutsättningar under rådande marknad.

Temat i det här numret av Mäklarvärlden är framgångsfaktorer. Och som svar på frågan vad hon definierar som är ett framgångsrikt mäklarföretag säger hon att nöjda kunder och nöjda medarbetare är A och O.

Framgång föder framgång i alla typer av verksamheter, men i mäklarbranschen i synnerhet. Det gäller att ha duktiga mäklare som trivs och får bästa möjliga förutsättningar att lyckas och därigenom nöjda återkommande kunder som rekommenderar oss.

Irja Amolin

Född: 14 april 1974 i Stockholm.

Bor: Bostadsrätt på 121 kvm på Gärdet i Stockholm + på ö utanför Vaxholm där jag har byggt ett attefallshus med utekök på mina föräldrars tomt.

Drömboende: Älskar mitt nuvarande boende med kombinationen av stan och skärgården, men det finns även en dröm om ett litet hus i Frankrike eller Italien på sikt.

Familj: Tre tonårskillar- Elliot 18, Leo 16 och Max 14 år och vår dvärgschnauzer Ludde.

Gör helst när du inte jobbar: Uppskattar allt från det enkla i långa promenader och löpturer, till att uppleva nya saker och platser. Väldigt social som person och älskar att både laga och äta mat, så det blir ofta middagar, luncher, bruncher med familj och vänner när jag är ledig. På vintern finns det inget bättre än att åka skidor och på sommaren är favoriten att stå på däcket ute på ön och spela pingis med mina killar.

Jonas Bergholm
Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.