För två år sedan var Andreas Moritz på Mäklarvärldens omslag. Han hade då tagit klivet från Svensk Fastighetsförmedling till att tillträda som vd för Skandiamäklarna. Vad har hänt sedan dess?
Hur har det gått?
– Bra tack! Två spännande år där vi bland annat flyttat fram våra positioner kring att vara en attraktiv arbetsgivare, parallellt med en rad aktiviteter för att stärka varumärket samt även lanserat ett antal nya tjänster inom framförallt bolån, el och försäkring. Vi har även flera spännande projekt på gång.
På frågan om hur det skulle märkas att du blivit chef sa du bland annat att du ville se resultat. Hur har det gått med det?
– Vi har haft två år med många bra resultat på alla nivåer, även om så klart även vi påverkades av den trögare bostadsmarknaden andra halvan av 2022. Oavsett blev 2021 det bästa året någonsin för Skandiamäklarna och 2022 blev topp 3. Vi har också fått bevis från både kunder och medarbetare genom att vi tagit stora kliv i SKI undersökningar, samtidigt som vi gått starkt framåt i både Karriärföretagen och Universums undersökningar.
Du sa också att ni skulle skapa ännu mer kund- och mäklarnytta. Hur har det gåt med det?
– Det är något vi pratar om varje dag när vi utvecklar verksamheten. Att ha kund och mäklarnytta i fokus när vi utvecklar och lanserar nya produkter/tjänster är något vi alltid har ”top of mind”. Vi strävar efter de nöjdaste kunderna och mest engagerade medarbetarna och då är involvering en bidragande faktor.
Just nu är det tufft på bostadsmarknaden. På vilket sätt ska du leda och utveckla Skandiamäklarna vidare i tider som dessa?
– Tro på det vi gör och att stå upp när det blåser. Vi måste självklart ligga nära våra kontor och medarbetare för att stötta dessa. Vi behöver säkerställa att vi är duktiga på att navigera i den ”nya” bostadsmarknaden.
Hur kom det sig att du hamnade i mäklarbranschen från början?
– Första gången via vänner som tyckte jag passade som mäklare. Jag har varit mäklare i Stockholms innerstad, även om det vara några år sedan. Efter några år i finansbranschen blev jag sedan headhuntad till mäklarbranschen på nytt.
Vad tycker du branschen kan bli bättre på?
– Långsiktighet, att lyfta blicken och se med tillförsikt på framtiden. Det som tagit oss hit är inte det som kommer ta oss dit.
Vad såg du mest fram emot när du började på det nya jobbet?
– Att få lära känna organisationen och bygga Skandiamäklarna ännu större och starkare.
Vad gör du om två år?
– Har fortsatt att utvecklat SkandiaMäklarna.
Namn: Andreas Moritz Ålder: 43. Bor: Villa. Drömboende: Strandvilla på Mallorca. Familj: Fru, tre barn och hund. Fritidsintresse: Sportaktiviteter och resor med familj och vänner.