LinneAguera_BlocketInläggen i sociala medier där bostadssäljare försöker få spridning på sina bostadsförsäljningar är frekventa på Blocket Bostad och sett till företagets egen statistik ser de en tydlig ökning bara på ett halvår.

– Vi blev nyfikna om trenden delvis drivs av mäklarkåren och valde att skicka ut en enkätundersökning bland de mäklare som har digitala annonspaket hos oss och därmed visat prov på att fokusera på digitala kanaler, säger Linnea Aguero, pressansvarig på Blocket.

En kommentar till resultatet är att sociala medier visar sig vara ett etablerat arbetsverktyg inom mäklarkåren,  på Blocket Bostad har man märkt av ett stort intresse kring möjligheterna till ökad räckvidd.

Inom kort kommer Blocket Bostad lansera möjligheten att koppla på retargeting på Facebook. Man erbjuder redan retargeting inom Schibsteds nätverk, vilket man säger har gett bra effekt (många klick till mäklarna).

– För egen del använde vi Facebook framgångsrik för Blocket Bostads höstkampanj. Nu kopplar vi alltså ihop Schibsted + Facebook och erbjuder en ny retargetingprodukt med gigantisk räckvidd. Fördelarna med Facebook är att man påminner om objekt/budskap lokalt och med många möjligheter till att ställa in rätt målgrupp, dessutom få hög relevans om vänner har gillat inlägget (sponsored).

Efter Blockets undersökning och samtal med mäklare är det tydligt att trenden är mer mäklardriven, än att kunderna efterfrågar det.

Fakta ut undersökningen:

  • Närmare 8 av 10 mäklare använder sociala medier som arbetsverktyg.
  • 13 procent gör det dagligen medan majoriteten gör det ett par gånger i veckan.
  • 7 av 10 mäklare använder sociala medier främst för att marknadsföra objekt eller kedjan mäklaren tillhör.
  • 4 av 10 mäklare gör inlägg för att marknadsföra sig själv.
  • 16 procent är aktiva i sociala kanaler för att finnas tillgänglig för köpare eller säljare att ställa frågor.
  • 9 av 10 mäklare upplever en nytta med sociala medier, främst ur ett marknadsföringsperspektiv för det egna kontorets del lokalt sett.
  • 40 procent av de tillfrågade upplever en fördel för säljarens del som får spridning på sin försäljning.
  • Närmare 35 procent ser nytta för spekulanter som får ta del av objekt innan de kommer upp på bostadssajterna.

 

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.