Frida Flood leder flera bobutiker hos Svensk Fastighetsförmedling.

”När jag blickar tillbaka på min resa i mäklarbranschen ser jag ett yrke som ständigt förändras, men också en passion som bara vuxit med åren” så beskriver Frida Flood, Svensk Fastighetsförmedling sina år i branschen.

Så här 25 år senare är det inte helt lätt att se tillbaka och minnas hur jag såg på yrkesvalet utan att färgas av erfarenheten, fortsätter Frida. Men det jag minns är att jag visste väldigt lite om vad en mäklare faktiskt gjorde, vad det skulle innebära personligen, vilken insats som krävdes och vad som i grunden är avgörande för framgång.

Mäklarens roll i samhället

Med åren har det blivit tydligt för mig hur mycket vi som yrkeskår bidrar – inte bara i bostadsaffären, utan också genom de genuina relationerna med våra kunder. I mindre och mellanstora städer är mäklaren ofta en naturlig del av samhället och relationerna är många gånger livslånga. Vi möter våra kunder i föreningslivet, på barnens skola och i det lokala engagemanget. Det gör att vår roll blir större än att bara förmedla bostäder – vi bidrar också till att skapa trygga och attraktiva samhällen.

När marknaden förändras

Samtidigt måste vi vara ärliga med att vi under många år blivit fartblinda i en bostadsmarknad som nästan bara pekat uppåt. Hemmet har setts som en investering, medan vår kunskap och vägledning fått stå tillbaka. Men nu i en mer krävande marknad ser jag en möjlighet – att åter visa vilket värde vi tillför både köpare och säljare och bidra med trygghet och en mer sund kultur kring hela affären.

Jag och mina kollegor har varit tvungna att utveckla vårt arbetssätt. Vi har hittat nya nycklar, unika lösningar och en fördjupad skicklighet i att verkligen hjälpa våra kunder att hitta hem. Mäklaryrket har under mina år gått varvet runt – från skickliga förhandlare och affärsmän, till slitstarka högpresterare, till dagens kombination av båda – ett hantverk deluxe.

Framtidens mäklare

För att lyckas i mäklaryrket – igår, i dag och imorgon – krävs en genuin arbetsglädje. Drivkraften att vilja föra affären framåt, energi, planering och en kärlek till service är avgörande. Social kompetens, nyfikenhet och kunskap hjälper långt, men det som gör skillnaden är skickligheten i att sy ihop affären med högsta kvalitet. Kunden behöver känna tillit, förtroende och glädje i att våga ta steget – något som bara erfarenhet kan bygga. Framtiden för vår bransch ser jag som ljus. Alla behöver en bostad, alla kommer att flytta, samtidigt som regler och krav blir allt knepigare. Vi behöver ställa om i hur vi paketerar och utför vårt jobb – vi har möjligheten att själva forma spelplanen framåt.

Varför jag älskar att vara mäklare

För mig, som älskar allt från ett torp anno 1889 till nybyggda stadshus i toppklass, är det en ynnest att få möta människor, höra livshistorier och vara en del av deras viktiga beslut. Det är världens bästa och mest utmanande jobb med ändlösa möjligheter att vara kreativ, tävlingsinriktad och prestationsorienterad- allt på en spelplan.

25 år – nu vet jag i alla fall vad yrket innebär, att jag älskar det och de positiva förändringar som mäklarbranschen har genomgått.