Regeringen vill utreda en ny rätt för fastighetsägare att få sin bostadsfastighet inlöst om en ny vindkraftsanläggning etableras i närheten. Foto: Adobe Stock

Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning om en ny rätt för fastighetsägare att få sin bostadsfastighet inlöst när en ny vindkraftsanläggning etableras i närheten.

Förslaget innebär att verksamhetsutövaren ska kunna bli skyldig att köpa fastigheten till ett pris som motsvarar marknadsvärdet om vindkraftsanläggningen aldrig hade uppförts.

Utredningen är en del av regeringens vindkraftspaket och följer på riksdagens beslut om propositionen Vindkraft i kommuner.

– Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion. Förtroende och förutsägbarhet är centralt för närboende, det privata och det offentliga, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Ska flytta risken

Regeringen beskriver inlösenmöjligheten som ett sätt att flytta risken för ett minskat fastighetsvärde från den enskilde fastighetsägaren till verksamhetsutövaren.

Utredningen kompletterar de förändringar som redan beslutats. Från den 1 juli 2026 får fastighetsägare med bostäder inom ett visst avstånd från nya vindkraftverk rätt till ekonomisk ersättning genom den nya lagen om intäktsdelning från vindkraftsanläggningar.

Stöd till kommuner

Även kommunerna får ekonomisk kompensation genom ett statligt stöd kopplat till fastighetsskatten från vindkraftsanläggningar. För 2026 uppgår stödet till 370 miljoner kronor.

– Vi tar nu viktiga steg för att stärka fastighetsägares rättigheter vid vindkraftsetableringar. Ingen ska tvingas bo nära vindkraft mot sin vilja – och den som påverkas ska få ekonomisk ersättning, säger Tobias Andersson, ordförande i näringsutskottet för Sverigedemokraterna.

Om utredningens förslag genomförs skulle den innebära en ny rättighet för fastighetsägare vid framtida etableringar av landbaserad vindkraft.