Novembers upplaga av Bolånebarometern visar ett tydligt skifte i svenska hushålls syn på både räntor och bostadspriser. Nöjdheten med bolåneräntan når sin högsta nivå sedan mätningarna startade 2023, samtidigt som allt fler tror på stigande bostadspriser framöver.
Jenny Persson
Uppdaterad: 3 December 2025Publicerad: 3 December 2025
Hemad Razavi, vd för Ordna Bolån, ser tydliga tecken på ökad framtidstro hos hushållen i novembermätningen av Bolånebarometern. BILD: Björn Eklund
Andelen hushåll som är nöjda med sina bolåneräntor steg kraftigt i november och landar nu på 56 procent – åtta procentenheter högre än i oktober och den högsta noteringen sedan mätningarna startade i januari 2023.
Den största förändringen sker bland dem som tidigare svarade ”varken missnöjd eller nöjd”, som minskar med sex procentenheter. Gruppen ”ganska nöjd” ökar samtidigt med sju procentenheter.
Totalt är nu 29 procent missnöjda, medan resterande tillhör gruppen neutrala.
Fler tror på oförändrade räntor
Hushållens syn på den framtida ränteutvecklingen förskjuts också:
•5 procentenheter färre tror nu på sjunkande räntor
•5 procentenheter fler tror på oförändrade räntor
Inflationsförväntningarna följer samma riktning. Tre procentenheter fler tror att inflationen sjunker, medan 48 procent bedömer att den förblir oförändrad.
– Inflationsoron har ebbat ur, fler tror på oförändrade räntor och bolåneräntorna har kommit ner något. Det är förståeligt att vi är så nöjda just nu, säger Hemad Razavi, vd för Ordna Bolån.
Tydlig förändring på bara två månader
Jämfört med september har utvecklingen gått snabbt. Då trodde betydligt fler på sjunkande räntor. I november är det i stället gruppen som tror på oförändrade nivåer som vuxit med sju procentenheter.
Samma mönster syns i synen på bostadspriserna. Sedan september har andelen som tror på stigande priser ökat med fem procentenheter.
– Skillnaden mellan november och september är dramatisk. Tio procentenheter färre tror nu på sjunkande räntor, samtidigt som fem procentenheter fler tror på stigande bostadspriser, säger Hemad Razavi.
– När aktiviteten ökar efter en period av stiltje börjar fler också notera att priserna är på väg upp.
144 procent fler optimister än pessimister
På frågan om bostadspriserna de kommande sex månaderna har optimisterna blivit betydligt fler. Andelen som tror på stigande priser ökar med tre procentenheter, medan andelen som tror på sjunkande priser minskar med två procentenheter.
Det stärker kvoten mellan optimister och pessimister från 108 procent i oktober till 144 procent i november. Det innebär att det nu finns omkring 2,5 optimister per pessimist på bostadsmarknaden.
– Den här utvecklingen ger understöd till fortsatt stigande priser, säger Hemad Razavi.
•”Varken eller”-gruppen minskar med 6 procentenheter
•29 % missnöjda
Ränteförväntningar – kommande 6 månader
•5 procentenheter färre tror på sjunkande räntor
•5 procentenheter fler tror på oförändrade räntor
•Majoritet tror på stabil ränta
Inflationsförväntningar
•+3 procentenheter tror på sjunkande inflation
•48 % tror att inflationen blir oförändrad
•32 % tror att den stiger
Boprisförväntningar
•+3 procentenheter tror på stigande priser i november
•–2 procentenheter tror på sjunkande priser
•Kvoten optimister/pessimister: 144 %
(≈ 2,5 optimister per pessimist)
•Sedan september: +5 procentenheter i gruppen ”stigande priser”
Trend sedan september (2 månader)
•10 procentenheter färre tror på sjunkande räntor
•7 procentenheter fler tror på oförändrade räntor
•5 procentenheter fler tror på stigande bostadspriser
Stabilare ekonomi stärker framtidstron
Shoka Åhrman, sparekonom och strateg på SPP.
Shoka Åhrman, sparekonom och strateg på SPP, ser novembermätningen som ett tydligt tecken på att hushållens oro har minskat.
– Novembermätningen visar en tydlig vändning i hushållens framtidstro. Stabilare räntor, fallande inflation och lugnare signaler i nyckeltalen gör att många nu upplever större kontroll över sin privatekonomi, säger hon.
Att just gruppen ”varken missnöjd eller nöjd” nu rör sig i positiv riktning tolkar hon som ett tecken på att hushållen inte bara reagerar på ränteförändringar — utan på en bredare ekonomisk stabilisering. Åhrman lyfter även höstens budgetbesked och diskussioner om kostnadslättnader som faktorer som påverkar.
– Vi ser särskilt att tidigare neutrala hushåll nu svänger över i en mer positiv riktning.
Små rörelser – men tydlig trendvändning i boprisförväntningarna
Tor Borg, analyschef på Citymark.
Tor Borg, analyschef på CityMark, betonar att hushållens förväntningar rör sig långsamt — men ändå i en tydligt mer positiv riktning.
– Det är ganska odramatiska förändringar i hushållens förväntningar. En majoritet räknar med att räntor och inflation ligger kvar kring nuvarande nivåer, säger Borg.
Trots att rörelserna är små pekar han på att boprisförväntningarna har brutit den tidigare nedåtgående trenden. Det är en förändring som kan spela roll för aktiviteten på marknaden framåt.
– Det är intressant att boprisförväntningarna, som varit dalande tidigare under året, verkar ha vänt något uppåt under hösten.
Förtroende är nyckeln till en fungerande marknad
Erik Wikander, vd för Svensk Fastighetsförmedling. Foto: Kristoffer Hedlund
Svensk Fastighetsförmedlings vd Erik Wikander lyfter fram att optimismen är en grundläggande förutsättning för att bostadsmarknaden ska kunna ta fart efter en lång period av avvaktande beteenden.
– De höga nivåerna av nöjdhet med dagens räntenivå och tilltron till ökade bostadspriser visar att ett viktigt grundfundament börjar falla på plats — nämligen tilltro till framtiden, säger han.
Wikander beskriver att Svensk Fastighetsförmedling såg fler visningar och många intressenter under november — men att kunder fortfarande är försiktiga.
Marknaden balanserar fortfarande mellan ökat intresse och fortsatt tröghet i affärsflödet.
– När intresset ökar kommer tempot att skruvas upp in på det nya året. Men vi är fortsatt i en situation där de flesta behöver sälja innan de kan köpa, vilket gör att optimismen har viss eftersläpning på volymerna.
Om undersökningen
Statistiken bygger på den månatliga Bolånebarometern som genomförs av Nepa bland ett riksrepresentativt urval av svenskar 25–59 år. Varje månad besvarar cirka 1 000 personer frågor om bolån, räntor och bostadsmarknad.
ANNONS
Jenny PerssonChefredaktör och ansvarig utgivare
#bolånebarometern
#Bostadsmarknaden
#Bostadspriser
#mäklare
#Privatekonomi
#prognoser
#Räntor
Dela artikeln
MäklarVärlden är en branschneutral tidning för Sveriges fastighetsmäklare och leverantörerna till dessa. MäklarVärlden fokuserar även på alla som har en studieinriktning som leder in i fastighetsmäklarbranschen. Total upplaga: mer än 8 600 ex. MäklarVärlden granskar mäklarföretagens strategi, lönsamhet och kundnytta. MäklarVärlden utkommer årligen med sex välmatade nummer.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.