Sara Karlsson, SEO-expert på marknadsföringsbyrån Pineberry, ger sina bästa tips på hur din webbplats toppar sökningar efter mäklare på Google. Som så mycket annat när det kommer till försäljning så handlar det om förtroende och uthållighet – samt att satsa på rätt insatser i rätt ordning.
Sara Karlssons vardag handlar om sökmotoroptimering – alltså SEO – som är helt nödvändigt om du ska lyckas på Google. Lyckas i den bemärkelsen att hamna högt upp när någon gör en sökning efter mäklare på Google. Man kan ju fundera på varför det är så viktig.
– Av alla som är ute efter att köpa en vara eller en tjänst söker 90 procent efter information via Google, vilket talar för sig själv varför det är viktigt, säger Sara Karlsson.
SEO nyckeln till Google
Pineberry har funnits i 15 år och är en av landets ledande byråer när det kommer till SEO och digital marknadsföring. SEO är en av nycklarna när du ska bli sökbar och gärna hamna i toppen.
– Rankar du på position ett kan du räkna med ungefär 25 procent av den möjliga trafiken, lite beroende på hur sökresultatet ser ut. Jämfört med 3–4 procent som väljer att scrolla ner och klickar på position fem exempelvis.
Man kan också beskriva SEO som den organiska biten av att bli sökbar, alltså inte köpt plats. Här kommer vi fokusera på hur du optimerar din webbplats så den blir sökbar av din målgrupp.
Topp 5 för att synas på Google
-
Sätt konkreta och mätbara mål:
– För att sätta grunden och ha något att arbeta mot. Vad vill vi uppnå? Kan till exempel vara att identifiera vilka sidor på webbplatsen som du vill driva trafik till och vad besökarna ska göra där? Skriva upp sitt intresse för ett objekt, söka mäklare för att förmedla ett objekt eller kanske letar arbetsplats om man är mäklare?
-
Identifiera sökbeteendet hos de du vill nå:
– När du har satt det första målet blir det enklare att titta på vad de potentiella kunderna har för sökbeteende, hur söker de på Google och hur når vi den målgruppen? Som mäklare har du kanske flera spår – dels att hitta köpare av de bostäder du förmedlar men även att hitta nya kunder som behöver fastighetsmäklare.
-
Skapa relevans på din webbplats – nödvändigt för att rankas högt:
– När vi vet vilket beteende våra besökare har behöver vi skapa relevans på webbplatsen vilket är att skapa sidor med relevant innehåll. Och Google älskar text, man kan alltså inte bara ha massa fina bilder eller filmer det krävs information som till exempel vilka vi är som har den här webbplatsen, varför vi är så bra, vad är det för objekt som vi förmedlar och varför man ska välja oss. Vill man synas på ett sökord som ”Mäklare Vasastan” så måste vi ha textinnehåll som handlar om just mäklare i Vasastan, annars kommer inte Google tycka att vi är relevanta på just en sådan sökning.
-
Få Googles förtroende:
– Så när vi har relevansen behöver vi även skaffa förtroende hos Google, vilket man får genom länkar från andra domäner som pekar till din webbplats. Desto fler källhänvisningar (alltså länkar) till din sida desto trovärdigare blir webbplatsen för Google. Och här pratar vi bara om länkar som går från olika webbplatser – de länkar som läggs ut i sociala medier som Instagram, LinkedIn och så vidare räknas inte här. Bara webb.
-
Ha tålamod – SEO är ett långsiktigt arbete:
– Gör du alla rätt här har du lagt en bra grund och kan skörda frukten över en lång tid. Men du behöver ha tålamod det går inte på en vecka, som regel. Vi pratar allt från några månader till sex månader.
Som så mycket annat är även SEO något av en färskvara, när du har lagt grunden så måste du fortsätta på samma sätt. Liten som motion det måste underhållas.