Yngre mest oroliga på dagens bostadsmarknad

SBAB kan konstatera att diskussionerna om sjunkande bostadspriser har störst påverkan på de yngre på bostadsmarknaden. I november svarade drygt 1 000 personer som äger sitt boende på frågor i en Sifo-undersökning beställd av SBAB om bland annat oron för sjunkande bostadspriser.

Diskussioner om sjunkande bostadspriser har avlöst varandra efter sommaren, det diskuteras både runt köksborden och mer offentligt. Dagens läge präglas av mycket psykologi. De psykologiska faktorerna som påverkar just nu är svåra att mäta och är mer att betrakta som en uppfattning som inte går att kvantifiera eller mäta. För att undersöka frågan närmare valde SBAB att fråga bostadsägare om dagens diskussion om sjunkande priser påverkar, och i så fall hur.

Bli du orolig över diskussioner om sjunkande bostadspriser?

18 – 34 år 35 – 54 år 55 – 80 år
Ja 32 % 13 % 12 %
Nej 64 % 82 % 83 %
Vet inte 5 % 4 % 5 %

Undersökningen visar tydligt att de yngre är de mest oroliga, vilket inte är förvånande enligt boendeekonom Claudia Wörmann.

– De yngre är mer oroliga av flera anledningar. De flesta har inte ägt sin bostad så länge och har aldrig upplevt en situation med sjunkande priser och det leder ju till oro förstås. De yngre gör dessutom många av sina livsval, kanske blir sambos och flyttar till större när barnen kommer. I dagsläget är det svårt att veta vad slutpriset och försäljningstiden blir för den egna bostaden som blir grundplåten för nästa. Allt sammantaget gör det lätt att förstå deras oro, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

På vilket sätt påverkas du av diskussionen om sjunkande priser?

  1. Tänker att jag gör bäst i att bo kvar, gör ingenting
  2. Det påverkar mig inte, även om jag blir orolig
  3. Försöker bilda mig en egen uppfattning, följer marknaden noga
  4. Vill inte utöka lånen
  5. Amorterar mera
  6. Är luttrad, de här diskussionerna kommer och går
  7. Ändrat mina planer på att köpa
  8. Ändrat mina planer på att sälja
  9. Vill kliva av marknaden helt och hyra istället

Detta var en flervalsfråga i undersökningen, rangordningen baseras på de mest vanliga svarsalternativen i fallande ordning.

Kommentar om avvikelser och likheter

De yngre är mer benägna att bilda sig en egen uppfattning om marknadsläget än de äldre.

Oron påverkar på så sätt att man inte vill utöka sina bolån, framför allt är det vanligt i åldersgruppen 35–54 år.

Endast 2 procent i åldrarna 18–35 år känner sig luttrade baserat på att diskussionerna om sjunkande priser kommer och går, något som desto fler äldre håller med om, 11 procent delar den uppfattningen i övriga åldersgrupper. Den med längre erfarenhet på bostadsmarknaden har varit med om både sjunkande priser och diskussionerna som följer, något de yngre inte känner igen sig i.

16 procent av de äldsta i undersökningen svarar att oron leder dem till att vilja kliva av bostadsmarknaden och hyra något istället, en uppfattning som övriga åldersgrupper inte håller med om alls. En del av förklaringen ligger i att många äldre i behov av en bostad med tillsyn har som enda val att hyra.

– Vår undersökning bekräftar bilden av att de psykologiska faktorerna påverkar hur köpare och säljare agerar på bostadsmarknaden just nu. Det är mänskligt att oro och osäkerhet leder till en viss avvaktan. Kanske väljer du att bo kvar trots att ni väntar tillökning, det funkar en tid sen flyttar man i alla fall, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Hallänningarna är bäst i Sverige på att välja bostad med hjärtat

När svenskarna får svara på frågor om hur de väljer boende är det hallänningarna som är mest nöjda. Topp fem-listan utgörs av län där många bor på landsbygden och i...Läs mer

Storstadsborna missnöjda med sitt boende – landsbygden lockar

Boende på landsbygden är klart mest nöjda med sitt boende och var tredje svensk skulle helst vilja bo på landsbygden. Det visar en ny undersökning från Landshypotek Bank.  Den bild som målas upp när landsbygden...Läs mer

Fler mäklare spår prisnedgång

Fortsatt fler mäklare tror på prisnedgång de kommande tre månaderna – nästan varannan mäklare tror att priserna kommer att falla. Det är mer än fyra gånger fler än de som tror på prisuppgång. Det...Läs mer

Topplista - Här är Sveriges mest transparenta mäklare

På Hittamäklare.se finns det över 2500 rekommenderade mäklare och nu släpps listan på de mest transparenta mäklarna hittills i år genom att titta på de som har frågat över 90 procent av sina säljare om...Läs mer

Minskad svensk köpkraft även i Spanien

Sedan 2008 följer Fastighetsbyrån bostadsprisindex i Spanien från statliga Instituto Nacional de Estadistica. Enligt rapporten för Q3 2017 publicerad den 7 december stiger priserna på den spanska bostadsmarknaden med 1,8 procent under kvartalet, och med 6,7 procent under den senaste tolvm...Läs mer

Fler bolånekunder valde att binda räntan under november

Även om november månads bindningstider fortfarande visar att en majoritet av bolånekunder väljer tremånaders bindningstid, noteras en svag ökning i andelen som väljer att binda sin ränta. Detta visar SBAB:s månadsstatistik över...Läs mer

Booli: Nej, bostadspriserna har inte rasat

Nyligen gick flera mäklare på olika byråer ut och deklarerade att priserna på bostadsrätter rasat med 15%. Booli har tittat på medelslutpriserna i storstäderna och landet under november i år och jämfört med samma period...Läs mer

Ojämställt hushållsarbete kan leda till lägre pension

Många hushåll har en gemensam ekonomi och delar på kostnaderna. Hushållsarbetet är däremot inte alltid jämställt. I en relation där en kvinna och en man lever tillsammans och har barn ihop lägger...Läs mer

Welcome app och SBAB i samarbete för integration

Det tar i snitt nio år för en nyanländ att få ett arbete i Sverige, och ofta en hel generation att få nya vänner. Welcome App, har sedan 2016 matchat ca 10 000 nyanlända med privatpersoner på plattformen och...Läs mer

Bostadssajten Bovision och SpiderAds i samarbete

Bovision har ingått ett unikt samarbetsavtal med SpiderAds. Samarbetet öppnar för att man som annonsör på Bovision enkelt i realtid kan få sin annons överförd till andra medier som Facebook, Instagram, Google Display Network och Svensk...Läs mer