Att planera hur man vill att det ska se ut hemma är ett stort intresse för många svenskar och att inredningstrenderna varierar vet alla. Men vad är egentligen det hetaste just nu? Svensk Fastighetsförmedlings nya Trendrapport visar att minimalism och industriell inredning är de främsta inredningstrenderna som svenskarna vill anamma. I undersökningen framkommer också att närmare en av tre svenskar tror att homestyling påverkar slutpriset vid försäljning med hela sex till tio procent. Inspiration till inredningen kommer från grannar, restauranger och barer.

Intresset för inredning syns tydligt i mäklarannonser och allt fler väljer att ta hjälp av inredningsstylister inför en kommande försäljning. En anledning till detta kan vara att hela 27 procent tror att homestyling höjer slutpriset med sex till tio procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedling årliga rapport Trendrapporten, en riksrepresentativ undersökning genomförd av Kantar Sifo där svenskarna gett sin syn på framtidens boende. Årets rapport visar också att allt fler hittar inspiration till sin inredning på sociala medier. Andra stora inspirationskällor är grannar, inredningsbutiker samt restauranger och barer.

Var femte svensk uppger att de spenderar i snitt mellan 1000 och 3000 kronor på inredning per år. Merparten av pengarna uppger många att de vill investera i sina vardagsrum. Vardagsrummet toppar nämligen listan över var de flesta uppger att de kommer lägga mest pengar när det kommer till inredning och renovering i hemmet. Därefter följer köket och sovrummet.

– Det är kul att svenskarna är så intresserade av inredning. Allt fler väljer att använda sig av en inredningsstylist inför bostadsförsäljningen vilket hjälper köparen att visualisera hur det kan se ut när de själva flyttar in. Detta leder ofta i sin tur till ett högre försäljningspris och blir där med en god investering. Rådgör med din mäklare vad som är bäst för din bostad när det är dags att sälja, säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling.