Booli: Nej, bostadspriserna har inte rasat

Nyligen gick flera mäklare på olika byråer ut och deklarerade att priserna på bostadsrätter rasat med 15%. Booli har tittat på medelslutpriserna i storstäderna och landet under november i år och jämfört med samma period de senaste tre åren. 

Under hösten har det varit ett ovanligt högt utbud av bostäder till salu. Jämfört med förra året har utbudet av lägenheter i snitt i landet varit 57 procent högre i år. Tittar man endast på nya annonser, som publicerats i november, är motsvarande siffra 45 procent högre än förra året.

När utbudet är påtagligt större än efterfrågan sjunker priserna, det är inget konstigt i sig.

– Marknaden har inte gått ner 15 procent som flera mäklarbyråer sagt, däremot ser vi att priserna är 7 procent lägre i Stockholms kommun i år jämfört med november 2016. Många säljare har valt att avvakta med försäljning- de har inte sålt på de bud som kommit in. Marknaden går inte ner i realitet förrän köpare och säljare är överens om priset och affären går igenom, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Hösten har präglats av en stor andel prissänkta annonser – något som pekar på att säljare och köpare har olika prisförväntningar.

– Mäklarna har en bra fingertoppskänsla- men det är viktigt att skilja på vad som faktiskt hänt och vad som är en möjlig utgång. Som det ser ut just nu har säljarna inte accepterat några anmärkningsvärt lägre prisnivåer, fortsätter Matilda Adelborg.

– Ett nytt marknadsläge leder till olika uppfattning om en bostads värde, köparna har hängt med nedåt men naturligtvis är säljarna lite mindre snabba. Behovet av information om marknadsläget är mycket stort, att bilda sig en uppfattning är svårt idag, bredare statistik är alltid bättre än enskilda observationer, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Hallänningarna är bäst i Sverige på att välja bostad med hjärtat

När svenskarna får svara på frågor om hur de väljer boende är det hallänningarna som är mest nöjda. Topp fem-listan utgörs av län där många bor på landsbygden och i...Läs mer

Storstadsborna missnöjda med sitt boende – landsbygden lockar

Boende på landsbygden är klart mest nöjda med sitt boende och var tredje svensk skulle helst vilja bo på landsbygden. Det visar en ny undersökning från Landshypotek Bank.  Den bild som målas upp när landsbygden...Läs mer

Fler mäklare spår prisnedgång

Fortsatt fler mäklare tror på prisnedgång de kommande tre månaderna – nästan varannan mäklare tror att priserna kommer att falla. Det är mer än fyra gånger fler än de som tror på prisuppgång. Det...Läs mer

Topplista - Här är Sveriges mest transparenta mäklare

På Hittamäklare.se finns det över 2500 rekommenderade mäklare och nu släpps listan på de mest transparenta mäklarna hittills i år genom att titta på de som har frågat över 90 procent av sina säljare om...Läs mer

Minskad svensk köpkraft även i Spanien

Sedan 2008 följer Fastighetsbyrån bostadsprisindex i Spanien från statliga Instituto Nacional de Estadistica. Enligt rapporten för Q3 2017 publicerad den 7 december stiger priserna på den spanska bostadsmarknaden med 1,8 procent under kvartalet, och med 6,7 procent under den senaste tolvm...Läs mer

Fler bolånekunder valde att binda räntan under november

Även om november månads bindningstider fortfarande visar att en majoritet av bolånekunder väljer tremånaders bindningstid, noteras en svag ökning i andelen som väljer att binda sin ränta. Detta visar SBAB:s månadsstatistik över...Läs mer

Ojämställt hushållsarbete kan leda till lägre pension

Många hushåll har en gemensam ekonomi och delar på kostnaderna. Hushållsarbetet är däremot inte alltid jämställt. I en relation där en kvinna och en man lever tillsammans och har barn ihop lägger...Läs mer

Welcome app och SBAB i samarbete för integration

Det tar i snitt nio år för en nyanländ att få ett arbete i Sverige, och ofta en hel generation att få nya vänner. Welcome App, har sedan 2016 matchat ca 10 000 nyanlända med privatpersoner på plattformen och...Läs mer

Bostadssajten Bovision och SpiderAds i samarbete

Bovision har ingått ett unikt samarbetsavtal med SpiderAds. Samarbetet öppnar för att man som annonsör på Bovision enkelt i realtid kan få sin annons överförd till andra medier som Facebook, Instagram, Google Display Network och Svensk...Läs mer

Fantastic Frank satsar på Hus&Gårdar

Fantastic Frank anlitar  Camilla Eggenberger som ansvarig för affärsområdet Hus&Gårdar.  – Det har sakta vuxit fram i företaget att vi borde erbjuda fler säljare av hus, gårdar och fritidshus att sälja...Läs mer