Hallå där Erik Wikander, vice vd för Svensk Fastighetsförmedling och landschef för Svensk Fastighetsförmedling Sverige och Spanien, vad var drivkraften bakom lanseringen av Korall Group, och hur hänger denna satsning ihop med Svensk Fastighetsförmedlings övergripande strategi framåt?

Erik Wikander, vice vd för Svensk Fastighetsförmedling och landschef för Svensk Fastighetsförmedling Sverige och Spanien. Foto: Kristoffer Hedlund

– Svensk Fastighetsförmedling är sedan många år en del av en koncern, som smygit lite under radarn och fram till nyligen hetat ÖFAB – så nu kommer koncernen bli tydligare i förhållande till sina dotter- och intressebolag – och byter namn till Korall – som namnet är ett ekosystem inom tjänster för ett hållbart boendeliv. Men Svensk Fastighetsförmedling är självklart fortsatt just Svensk Fastighetsförmedling – men med större och mer spännande möjligheter.

Hur skapar Korall konkret mervärde för kunderna? Kan du ge exempel på hur kombinationen av mäklartjänster, bolåneförmedling och hemservice gör skillnad för kundernas boendeupplevelse?

– Genom de tjänster som utvecklas inom Korall såväl son inom de respektive bolagen inom koncernen, kan vi vara relevanta inom ett hållbart boendeliv över tid för den stora mängden människor – vi är inte bara aktuella som vanliga mäklare vid boendetransaktionen, utan också vid bostadsfinansieringen genom vårt systerbolag Ordna Bolån, och genom hela boendet med den smartaste applösningen för just Boende – House:ID. Det gör att vi inte bara möter kunderna vid bostadbyten, utan är relevant närvarande hela tiden.

På vilket sätt gynnar Korall era mäklare och franchisetagare? Hur påverkar det dagliga arbetet och affärsmöjligheterna för en mäklare att vara en del av Korall-ekosystemet jämfört med tidigare?

– Våra affärsmöjligheter stärks på många olika plan – både i närtid och på sikt. Exempelvis att vi genom vårt Kunduniversum skapar leads och kontakter mellan bolagen, och kan på så sätta bli mer eller mindre självförsörjande på kundleads inom koncernen över tid. Andra exempel är Ordna som hjälper kunderna snabbare och effektivare än de traditionella bank-kontakterna, därutöver får exempelvis alla våra köpare inom Svensk Fastighetsförmedling House:ID appen med alla grunduppgifter om fastigheten förpopulerade – och således både en digital bopärm vid köpet, men inte minst en boendecoach löpande! Något ingen annan mäklare kan erbjuda!

Ni betonar innovation och hållbarhet inom Korall. Hur arbetar koncernen rent praktiskt med att främja nytänkande – till exempel genom Korall Accelerator 2025 – och vilka resultat hoppas ni att det ska leda till?

– Svensk Fastighetsförmedling har under snart 90 år varit drivande i innovation och nytänkande på marknaden. Genom att bredda utvecklingen med olika bolag och tjänster kan vi ka smartare lösningar, och för fler. Vi lanserade i höstas ett internt Acceleratorprogram för alla våra medarbetare, mäklare, koordinatorer och alla andra, som skapade över 160 innovationer av större eller mindre art, och där det vinnande och väldigt framåtlutande bidraget nu blir fullt ut utvecklat och implementerat under året. (Grattis till vår mäklare Sonja Rudqvist i Karlstad, som vann). Parallellt med det har vi nu startat ett liknande Acceleratorprogram för att skapa de bästa och mest innovativa lösningarna för ett hållbart boendeliv framöver – och fokus här är studenterna på våra stora Universitet och Högskolor som är inbjudna, och det kommer hjälpa oss att innovera mäklarbranschen även framöver, och göra Svensk Fastighetsförmedling än mer attraktivt som arbetsgivare.

”vi är bara i lindan av skapandet av nya möjligheter för våra mäklare, koordinatorer och kunder.”

Hur ser du att Korall-koncernen kommer att utvecklas framöver? Planerar ni att utöka ekosystemet med fler tjänster eller förvärv, och hur kommer det i så fall att ytterligare stärka värdet för både kunder och medarbetare?

– Självklart kommer både Svensk Fastighetsförmedling och hela Korall-koncernen att utvecklas – tjänster tillkommer löpande. Nu senast genom lansering av en helt ny och innovativ Deklarationstjänst i samarbete med House:ID och Skattio som förenklar för våra kunder och effektiviserar för våra mäklare. Så vi är bara i lindan av skapandet av nya möjligheter för våra mäklare, koordinatorer och kunder. En ökat stolthet och en ökad innovationstakt skapar alla möjligheter för våra medarbetare framöver inom Svensk Fastighetsförmedling, såväl som inom Korall-gruppen som de andra bolagen inom koncernen – nuvarande och eventuella framtida tillskott i familjen.
Svensk Fastighetsförmedling, som en del av Korall, har nu lagt in en högre växel för att driva bostadsmarknaden framåt som det ledande oberoende alternativet på marknaden – redo för minst ytterligare 90 år i framkant!

FAKTARUTA: Korall Group
Vad: Korall är det nya koncernnamnet bakom Svensk Fastighetsförmedling
Bolag inom koncernen: Svensk Fastighetsförmedling , Ordna Bolån, House:ID
Ägande: Korall är medarbetar- och franchisetagarägt, med över 700 delägare inom Svensk Fast.
Syfte: Att skapa ett sammanhängande ekosystem av tjänster för människor i alla delar av sitt boendeliv – från bostadsköp och finansiering till livet i hemmet. Innovation och hållbarhet står i centrum.
Lansering: Korall lanserades i början av 2025 som ett nytt koncernnamn och paraply för bolag inom Svensk Fast-sfären.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.