Hur bygger du starka kundrelationer och blir tryggare i säljrollen? I boken Den naturliga försäljningen delar Martin Strömqvist, en av Sveriges mest erfarna säljare och entreprenörer, med sig av 30 års erfarenhet och över 30 000 kundmöten. Han visar hur du kan sälja ännu mer framgångsrikt.

mötet med kunden är viktigare än någonsin.
– Jag tror att min bok kan öppna för ett nytt perspektiv på kundrelationer och hur man bemöter invändningar. Jag är övertygad om att den som lär sig att förbereda sina möten rätt, och arbetar mer effektivt, också kommer att bli en mer framgångsrik säljare, säger Martin Strömqvist.
Martin Strömqvist är kanske mest känd för sin imponerande resa inom företagsvärlden. Han grundade och byggde upp Universum, ett bolag specialiserat på employer branding, som han sedan sålde för en halv miljard kronor år 2018. I dag är han vd för Karriärföretagen, där han fortsätter att arbeta med varumärkesstrategier och rekrytering.
– I dag säljer och kommunicerar vi mer än någonsin – och just därför blir det personliga mötet och att bygga relationer ännu viktigare för alla som vill lyckas inom försäljning, menar han.
Hans intresse för affärer och kundrelationer sträcker sig även till fastigheter. På sin herrgård i Sörmland har han skapat en storslagen park med fontäner och buxbomshäckar – ett projekt där detaljer och upplevelser står i fokus, precis som i en mäklares arbete och för en lyckad försäljare.
– Har jag några säljutbildningar på min gård? Nej, men det kanske jag borde arrangera, säger han med ett skratt.
Men han har också tagit sin expertis ut i verkligheten genom föreläsningar, bland annat tillsammans med mäklarprofilen Mats Limnefelt. Tillsammans har de inspirerat både yrkesverksamma och gymnasieungdomar att utvecklas inom försäljning.
Vad handlar boken om?
- I ”Den naturliga försäljningen” får du insikter om:
- Hur du skapar förtroende och bygger långsiktiga relationer med kunder.
- Hur du hanterar invändningar och skapar en trygg affärsprocess.
- Hur du planerar och genomför effektiva kundmöten.
- Varför försäljning egentligen handlar om kommunikation och psykologi.
– Lyckad försäljning handlar om att skapa en relation där kunden känner sig trygg. I dag är relationen det enda som skiljer oss åt, och den som behärskar den delen av försäljning kommer alltid att ha en fördel, säger Martin Strömqvist.
Tävla och vinn!
Nu har du chansen att vinna ett exemplar av boken! Skicka dina svar till jenny@maklarvarlden.se senast 5 maj och märk mejlet: Tävling 02/25. Glöm inte kontaktuppgifter.
Vinnarna utses av redaktionen och meddelas personligen. Lycka till!
1. Vilket bolag grundades av Martin Strömqvist och såldes 2018 för en halv miljard kronor?
1. Karriärföretagen
X. Universum
2. Bonnier
2. Det här är Martin Strömqvists andra bok. Vad heter hans första bok som kom ut 2019?
1. ”Relatörerna”
X. ”Berättarna”
2. ”Teoretikerna”
3. Vilket av dessa bolag har Martin Strömqvist varit med och grundat?
1. Jobway
X. Talent Match
2. Randstad
* * *
Grattis Lynn!
Rätt svar i förra numrets tävling var: 1 Guldhemmetgalan hölls på Grand Hotel (X). 2 David Hellenius talkshow heter Hellenius hörna (1). 3 Hemnet grundades 1998 (X). Lynn Treard på Erik Olsson Fastighetsförmedling i Haninge vann biljetter till Guldhemmet.