När man kliver in på Bjurfors Citys kontor i Göteborg känns det direkt: här förenas lång erfarenhet med nytänkande.
På väggarna syns bilder av eleganta sekelskiftesvåningar, havsnära villor och nyproducerade lägenheter – en påminnelse om företagets bredd och förmåga att navigera på en föränderlig marknad.

Mäklarvärlden möter Peter Waern, försäljningschef och en välkänd profil i Göteborgs mäklarvärld. Peter började sin karriär som mäklare 2004, och det hela startade med en chansning: en tvåårig mäklarutbildning i Borås efter att hans dröm om en fotbollskarriär inte gick som planerat. Efter examen fick han sitt första jobb på en mindre byrå på Hisingen. Där fick han snabbt ansvar för bostadsförsäljningar i områden som Hisings Backa och Hisings Kärra – områden som såg helt annorlunda ut då jämfört med i dag.
Hans intåg på Hisingens marknad fångade ögonen på Bjurfors, som tidigt såg potentialen i honom. Peter blev headhuntad till företaget och började arbeta på deras kontor i Göteborgs innerstad.
– Jag blev rekryterad av vår dåvarande försäljningschef och numera vd för Bjurfors Göteborg, Sven-Erik Kristensen. Det tog ett år från vårt första möte tills jag bestämde mig för att byta, men det kändes som att jag hittat rätt från första dagen, berättar Peter.
Med sitt driv och sin känsla för relationer blev han snabbt en av de ledande mäklarna i Göteborg. Efter bara två år hade han sålt över hundra bostäder och arbetade alltmer med premiumsegmentet i områden som Lorensberg och Vasastaden. 2013 tog han nästa steg i karriären och blev försäljningschef.
– Det har varit en fantastisk resa. Jag har fått växa tillsammans med Bjurfors och har haft förmånen att lära mig av de bästa, både kollegor och kunder, säger Peter.
Ett av de projekt som Bjurfors är särskilt stolta över just nu är nybyggnationen på Bohusgatan, ett samarbete med byggherren Balder. Här har 270 lägenheter mitt i centrala Göteborg lanserats i flera etapper, och projektet har gått starkt framåt – trots en marknad som varit extra tuff för nyproduktion.
– Nyproduktionen har drabbats hårdare än förmedlingen av befintliga bostäder under lågkonjunkturen, men på Bohusgatan har vi lyckats bra. De första etapperna är slutsålda och vi är inne på den sista fasen. Flyttarna beräknas pågå fram till 2026, berättar Peter.
För Bjurfors har det här projektet varit en möjlighet att visa att de kan anpassa sig och leverera resultat även under svårare marknadsförhållanden.
– Vi har använt vår erfarenhet och vårt nätverk för att säkerställa att rätt kunder hittar till projektet.
Det är kanske i kristider som man får möjlighet att vara som mest proaktiv och Bjurfors tror att snabb anpassning är avgörande. När Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022 och tecken på en lågkonjunktur blev tydliga, startade de genast en krisplan – precis som de gjorde när pandemin slog till 2020.
– Pandemin blev ju en guldtid för mäklare, men den här lågkonjunkturen har varit hårdare och mer utdragen. Vi såg tidigt behovet av att stödja våra mäklare och valde att agera snabbt, berättar Peter.
Bjurfors förlängde grundlönen för nya mäklare från sex till tolv månader och satsade på ökad närvaro från säljcoacher och mentorer.
– Det är viktigt för oss att våra mäklare känner sig trygga, även när marknaden svajar. Vi vet att den här investeringen kommer att ge resultat när marknaden vänder, säger han.
Under perioden har de också samlat hela regionen för säljträning och erfarenhetsutbyte varannan månad, något som stärkt både sammanhållningen och motivationen.
Peter återkommer till Bjurfors starka kultur, där affärsmannaskap och värme möts, som är en av deras främsta styrkor. Genom koncept som På förhand, där bostäder matchas med köpare redan innan de listas på Hemnet, skapar de en exklusiv känsla för både säljare och köpare.
Deras varumärken Bjurfors Beyond och Bjurfors Century är ytterligare exempel på hur de ständigt utvecklar sina tjänster. Med Bjurfors Beyond har de skapat en nisch för premiumsegmentet, medan Bjurfors Century fokuserar på historiska hem där de tidstypiska detaljerna spelar huvudrollen.
– Premiumsegmentet kräver en annan typ av arbete – det handlar om att skapa långsiktiga förtroenden och ha fingertoppskänsla för varje detalj, fortsätter han.
Trots marknadens utmaningar ser Peter positivt på framtiden.
– Vi har varit med om flera kriser – finanskrisen 2008, pandemin och nu lågkonjunkturen. Varje gång har vi lärt oss något nytt och blivit starkare.
Peter Waern
Karriär: Började som fastighetsmäklare 2004 med fokus på exklusiva våningar i Göteborgs innerstad. Sedan 2013 även försäljningschef på Bjurfors Göteborg City.
Ansvarsområden: Utveckling av mäklartjänsten med fokus på att Bjurfors ska ligga i framkant, coachning och utveckling av mäklare både professionellt och personligt. Regionansvarig för konceptet Bjurfors Beyond, som hanterar de mest spektakulära och exklusiva bostäderna genom Bjurfors nätverk med internationell prägel.
Bor: Med sambo och fyra barn i Bagaregården i 1920-talsvåning i etage med takterrass.
Senast lästa bok: ”Helga” av Bengt Ohlson.
Trivia: Jag mötte Zlatan -98 i juniorallsvenskan (Elfsborg-Malmö). Vi vann med 2-0 och jag gjorde ett mål. Zlatan var avbytare, men hoppade in. Sen tog våra karriärer lite olika riktningar, haha.