Maria Danielsson är försäljnings- och marknadschef på Widerlöv, utöver att hon är vd för Widerlöv i Uppsala. För henne är det viktigaste att stötta sina mäklare.

Maria Danielsson säger att hennes huvudsakliga uppgift som försäljningschef handlar om att ge mäklarna rätt förutsättningar.
– Min yttersta uppgift till syvende och sist är att skapa rutiner och processer så att säljförloppet rullar på och fungerar för mäklarna. De ska hela tiden ha rätt verktyg eller rätt utbildning, eller vad de nu behöver.
– I praktiken betyder det dels att vi har löpande säljträningar, både centralt och på de enskilda kontoren, dels att vi pratar om samma saker och vill åt samma håll, och dels se till att assistenter, marknadsavdelning, IT, ja allt och alla, hela tiden understödjer sälj med rätt material och förutsättningar.
Hon menar att behoven skiljer sig åt från kontor till kontor, men att Widerlöv fortfarande är tillräckligt små för att hon ska kunna ta saker på individnivå.
– Den typen av engagemang fungerar ju inte med 250 anställda. Men jag kan fortfarande göra det.
Just nu håller Widerlöv till exempel på att uppdatera sina leadboards, det vill säga kontorsskärmarna med säljsiffrorna om hur de lyckats under dagen.
– Vi har nya visuella element och nya kategorier, och jag ansvarar också för att processerna sköts rätt och att rutinerna stödjer försäljning, säger Maria Danielsson.
Hur vill du att era mäklare ska tänka kring sälj?
– Jag vill att de tänker på vad försäljning egentligen är: Att skapa värde både för kunden och företaget. Någonstans handlar det om att hjälpa människor att förverkliga sina bostadsdrömmar. Det är viktigt att tänka på när man pratar om sälj överhuvudtaget – det är absolut att göra en affär, men inte bara, utan det är att bygga en relation, skapa förtroende och åstadkomma en kundupplevelse. Det kräver lite kreativitet. Och rätt verktyg, som det är mitt jobb att tillhandahålla.
Hon vill se att mäklarna säljtränar alla delar i kundprocessen, och utbyter erfarenheter med varandra, medan hon ger vägledning om marknaden och företagets värdegrund.
– Våra mäklare ska vara en trygg partner, och det försöker jag förmedla både genom kontorscheferna och i våra gemensamma säljutbildningar.
De säljutbildningarna är i princip obligatoriska för alla, även om någon kanske uteblir ibland på grund av kundmöten eller sjukdom.
– Vi har dem varje vecka. Hur hanterar jag invändningar, hur lägger jag upp kundmöten, blandat med erfarenhetsutbyte där medarbetare berättar om de gjorde si eller så i en situation och om det gick bra eller inte fungerade.
Dessutom tar de regelbundet in en extern säljcoach för att få nya synvinklar. Närmast ska Maria Danielsson och gruppcheferna/teamledarna – inte franchisetagarna utan de som jobbar på mäklargolvet – gå en 16-veckors utbildning med en säljtränare. Förra utbildningen var på mäklarnivå.
Hur stöttas mäklare om det går dåligt – som det ju kan göra i perioder, särskilt om det är uppförsbacke på marknaden generellt?
– Vi pratar mycket om individuellt ledarskap, att vara nära medarbetaren och prata med hen – vad behöver du, vad hjälper dig, är det konkret träning eller behöver du att någon lyssnar? Det är viktigt att se mäklarna – och inte bara när det går dåligt. Det är lika viktigt att ge en high five när det går bra.
Maria Danielsson säger att de som marknadsledande i Uppsala, med ett företag som vill stå för ordning och reda, har ett ansvar att vara en pålitlig partner. De kan inte bara säga saker utan att leva upp till dem.
– Vi måste vara bäst, på allt. Och det ska sitta i ryggmärgen på alla.
Själv kommer hon från bankbranschen från början, där hon jobbade i tjugo år med att även där förverkliga drömmar och skapa kundrelationer – ”sälj ligger mig varmt om hjärtat”. Tills hon blev headhuntad till Widerlöv.
– Jag är alltså inte mäklare själv, men det tycker jag är bra eftersom jag kan tänka lite annorlunda. Jag är här för att jag är erfaren i säljprocessen och är bra på att leda människor. Mäkleriet kan ju mäklarna själva så mycket bättre. Och de lär mig!
– Mäklarbranschen är tuff, men också så rolig. Vi får ju göra det vi brinner för – hjälpa människor.
FAKTA
NAMN: Maria Danielsson
ÅLDER: 51
JOBBAR: Som försäljningschef för Widerlöv och vd för Widerlöv i Uppsala.
BOR: Uppsala
FAMILJ: Man och två söner
FRITID: Umgås med familj och vänner, vara mycket i naturen.