Carola Russmark är vd för Fastighetsmäklarförbundet där man har fullt sjå med alla frågor kring penningtvätt. Men hon upplever att medvetandegraden har ökat kraftigt hos mäklarna den senaste tiden.

Hur många ringer er och ställer frågor om penningtvätt?
– Vi har många som ringer oss dagligen med frågor om kundkännedom och penningtvätt. Vi upplever att det har skett en stor ökning av medvetandegraden hos mäklare om regelverket och de frågor som numera ställs är ofta av väldigt kvalificerade slag. Det är en positiv utveckling. Samtidigt är det med viss frustration som vi noterar att lagstiftaren och beslutande myndigheter har lämnat så mycket åt marknaden att lösa, utan närmare praktisk vägledning åt mäklarna. Det är alldeles för många frågor som har lämnats obesvarade, vilket vi är mycket kritiska till.
Vilka är de vanligaste frågorna?
– Många mäklare ringer till oss för att bolla konkreta frågor om till exempel vilket underlag som mäklaren ska kräva från säljare och köpare i olika situationer för att uppnå tillräcklig kundkännedom. Ett vanligt exempel är vilket underlag som behövs när en köpare finansierar ett köp av en lägenhet kontant, det vill säga helt eller till stor del utan lån i bank, eller när en förälder är den som betalar sitt vuxna barns första lägenhet.
– Andra vanliga frågor är hur kundkännedom ska hanteras vid utländska säljare och köpare, eller när en part företräds av till exempel fullmaktshavare eller god man. Vi får även en del frågor om Pep [person i politiskt utsatt ställning] och vilka särskilda krav som ställs på kundkännedom i de situationerna.
Har ni varit med om någon mäklare som råkat i trubbel, i så fall av vilken typ och kunde ni hjälpa hen?
– Vi har varit med om situationer där mäklare av olika skäl har misstänkt penningtvätt och gjort bedömningen att mäklaren inte kan medverka till affären. Våra jurister har då kunnat bistå med råd om hur mäklaren ska gå till väga eftersom situationen är delikat och mäklarens avslutande av uppdraget efter kontrakt ofta även innebär att säljaren sätts i en svår situation. Våra jurister har även i dessa fall kunnat hjälpa till med den något kluriga uppgiften att anmäla transaktionen till Finanspolisen via Go AML.
– Vi har även sett konsekvenser för mäklare när banken felaktigt bedömt en överföring av handpenning till ett klientmedelskonto som suspekt och därefter stängt ner mäklarens samtliga konton i banken – inklusive de privata. Våra jurister kunde då bistå mäklaren och mäklarfirman att ta kontakt med banken, presentera underlaget för överföringen och därefter övertyga banken att återställa mäklarens samtliga konton.
Hur stöttar ni mäklarbyråer och enskilda mäklare?
– FMF har under de senaste åren satsat stort på att utbilda och skapa medvetenhet hos sina medlemmar om mäklarens och mäklarbyråers skyldigheter enligt penningtvättsregelverket. Vi har minst en gång per år ett webbinarium om penningtvätt för medlemmarna som våra jurister håller. Ett antal mäklarbyråer har valt att göra dessa föreläsningar obligatoriska för sina mäklare, varför vi har fått stor uppslutning.
– Vi är dessutom mycket stolta över vårt branschomspännande arbete under detta år med att, tillsammans med Mäklarsamfundet, arbeta fram nya och förbättrade mallar för kundkännedomsåtgärder. Mallarna ska underlätta för mäklare i branschen att dokumentera sina kundkännedomsåtgärder och att i övrigt ”göra rätt” vid kundkännedom. Mallarna har under hösten och vintern kommit ut i både Vitec och Mspecs.
– Inför ikraftträdandet av den nya fastighetsmäklarlagen som innebar skyldigheter även för mäklarbyråerna enligt penningtvättsregelverket satsade vi även på att ta fram ”dokumentpaket” för att underlätta för mäklarbyråerna att dokumentera dess allmänna riskbedömningar och rutiner och riktlinjer för kundkännedom. 2025 kommer FMF även att erbjuda en compliancetjänst för våra medlemsföretag, vilken bland annat innefattar möjlighet att få mäklarbyråns allmänna rutiner och riktlinjer för åtgärder mot penningtvätt granskade och, vid behov, uppdaterade.
Görs det några utbildningsinsatser från er sida?
– Vi erbjuder våra medlemmar fri tillgång till alla våra juridiska onlinekurser i form av webbinarier, som även spelas in och publiceras på hemsidan för att fler mäklare och företag ska kunna ta del av dem.
– Under 2024 har vi bland annat erbjudit kurserna ”Penningtvätt för fastighetsmäklare” och ”kundkännedom i praktiken”, som inloggade medlemmar kan se på fmf.se. Den 20 februari kommer vi även att hålla en onlinekurs om de nya branschgemensamma blanketterna för kundkännedom: