Carolina Stegman, sedan tidigare känd för Mäklarvärldens läsare som en av våra expertkrönikörer, utbrister ”jag tycker att det är svinkul med penningtvätt!” när vi hör av oss för att få svar på en del frågor om ämnet.
Men hon tycker att mäklarna har en svår situation i den nya lagen.

När det gäller penningtvätt har både mäklarföretagen åtaganden, och den enskilda mäklaren själv åtaganden i varje förmedling.
Carolina Stegmans juristbyrå bistår i dessa åtaganden och de moment som måste genomföras. Om något framstår som skumt i ett förmedlingsuppdrag ger de, utifrån situationen, råd om hur situationen ska hanteras och hur mäklarföretaget eller mäklaren ska tänka.
– Det kan till exempel handla om att mäklaren inte märkt något konstigt tidigare, men när handpenningen kommer syns det att den kommer från ett högriskland. Då bör man uppgradera risken och vidta åtgärder, säger Carolina Stegman.
Hon påpekar att det inte nödvändigtvis är något skumt, utan bara någon som ärvt sin mormor i Iran – men det måste verifieras och dokumenteras.
Och sen, om det fortfarande osar katt?
– Ribban för att anmäla misstanke om penningtvätt till Finanspolisen är väldigt lågt satt för mäklare. Om mäklaren inte tycker att informationen går ihop bör man överväga att anmäla ärendet.
Carolina Stegman poängterar att det för mäklaren i första hand handlar om att skydda sig själv från att bli möjliggörare i ett led av kriminella handlingar.
– Jag tycker att den aspekten kan försvinna rätt mycket och att dialogen blir bakvänd – ”kunden tycker att vi ställer för många frågor”. Det är så klart jobbigt i en provisionsbunden bransch, men just därför får man inte tappa bort att kundkännedom görs för att inte utnyttjas själv.
Hon och hennes kollegor har aldrig upplevt att någon mäklare medvetet medverkat till penningtvätt, men däremot sett en del slarv.
– Det har inget kriminellt uppsåt utan beror på att det faller mellan stolarna när det är mycket, samtidigt som det känns obekvämt att ställa frågorna. Det finns en rädsla både för att tappa affären och annat. Min analys är att alldeles för mycket lämnas upp till den enskilda mäklaren.
Den mäklare som utstrålar att det är jobbigt att ställa frågorna får också svårare att skaffa svar, och hen behöver hitta ett sätt att nå fram till att bli bekväm i frågeställningarna, menar Carolina Stegman.
– Det är förstås kaxigt av mig att säga som inte sitter där, men kan man lära sig frågorna utantill är det lättare att baka in dem i den första kontakten. Vid intaget när man tittar på huset kan man passa på att fråga om renoveringar, varför de vill flytta, hur länge de har bott där – helt naturliga frågor som inte låter som ett förhör. Och på visningar fråga spekulanten var de bor och varför de vill flytta. Helt enkelt vara väldigt nyfiken.
En sak jag tycker att mäklare kan ta med sig är att det är okej att känna att det inte är lätt – för det är inte lätt.
Carolina Stegman säger att det förstås inte bara är en personlighetsfråga, men att det blir lättare ju mer trygg mäklaren blir i frågeställningarna. De mest närgångna frågorna kan man dessutom skylla på lagstiftningen.
– Att det måste göras och inte handlar om att mäklaren tycker att det är så himla spännande med detaljer. En sak jag tycker att mäklare kan ta med sig är att det är okej att känna att det inte är lätt – för det är inte lätt. Det kräver tid.
Många önskar att Fastighetsmäklarinspektionen skulle peka med hela handen i stället för att komma med kritik i efterhand, men de har inte de befogenheterna.
– Tänk om man kunde lyfta upp mäklarnas situation och lägga pusslen rätt utifrån de krav som finns. Att FMI inte kan ge vägledning i förväg gynnar vare sig mäklare eller konsument.
Tester visar att där det brister mest är att få kundkännedomen gjord i tid. Man ser inte hur viktigt det är att göra det innan kundrelationen inleds. Och Carolina Stegman förstår att det är svårt – hon upplever ofta att mäklare är rädda.
– De menar att om de anmäler en misstänkt kriminell kund och därför måste frånträda uppdraget tar det ju noll sekunder för kunden att lista ut vem som anmält även om den är anonym, ”och hur lätt är de inte för dem att ta reda på var mina barn går i skolan”. Jag har ingen lösning på det. Men jag frågar mig om det i det samhälle vi har i dag är rimligt att ställa så hårda krav på mäklare när det här blir resultatet.
Hon konstaterar att det finns en brasklapp om att man kan fullfölja om det finns en risk att avslöjas, men att polisen själva säger att den inte ska användas för ofta. Samtidigt läggs fler och fler administrativa krav på mäklarna utan att provisionen för den delen ökar.
– Lagen är verkligen inte skriven med svenska mäklares arbetsförhållanden i åtanke. Men lagkravet är vad lagkravet är. Mäklarnas roll är inte enkel.