VILLOR 1 mån 3 mån -0.6% 12 mån 4.4% | BOSTADSRÄTTER 1 mån 2.1% 3 mån 2.3% 12 mån 4.3%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
onsdag 4 december
VILLOR 1 mån 3 mån -0.6% 12 mån 4.4% | BOSTADSRÄTTER 1 mån 2.1% 3 mån 2.3% 12 mån 4.3%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

SkandiaMäklarna satsar på framtidens toppmäklare

-

Philip af Bjur, Talent Aquisition Specialist på SkandiaMäklarna, ser employer branding som mer än bara en fråga om att attrahera framtida talanger. Genom att ständigt utveckla arbetskulturen och se till att den återspeglar det SkandiaMäklarna vill uppnå som organisation, skapar dem en arbetsplats som både lockar och inspirerar.

”Vi betraktar vårt arbete med employer branding som en grundpelare som genom långsiktigt och strategiskt engagemang genomsyrar hela vår verksamhet. Det utgör grunden för hur vi bygger relationer med potentiella medarbetare, utvecklar vår företagskultur och positionerar oss som en attraktiv arbetsgivare på en konkurrensutsatt marknad,” berättar Philip.

SkandiaMäklarnas arbete med employer branding är mångfacetterat och inte isolerat till en enskild avdelning. Alla medarbetare bidrar till att forma bilden av SkandiaMäklarna som arbetsgivare, vilket gör det avgörande att företagskulturen, värderingar och arbetsmiljö återspeglar det de vill kommunicera utåt. ”Våra värderingar ska inte bara vara ord på ett papper; de ska leva i vår dagliga verksamhet och vara något som medarbetarna kan stå bakom,” menar Philip.

En del av detta arbete är i form av samarbete med studentambassadörer, vilket bidrar till ett effektivt sätt att nå morgondagens mäklare på ett naturligt och engagerande sätt. Philip berättar att deras ambassadörer fungerar som en förlängning av företaget på universitet och högskolor.

En av dessa studentambassadörer är Melek Salievski i Malmö, som berättar att hon har sett rollen som mycket givande under sin studietid och reflekterar över allt hon lärt sig under ambassadörskapet: ”Jag valde att bli studentambassadör för SkandiaMäklarna för att stärka kopplingen mellan företaget och universitetsmiljön. I rollen har jag fungerat som en mellanhand mellan studenterna och kedjan, vilket har gett mig möjlighet att sprida företagets budskap på ett relevant sätt. Det har även varit en fantastisk möjlighet att utveckla viktiga färdigheter inom kommunikation och nätverkande, vilket jag sett som viktigt för min framtid.”

Philip tror att framtiden tillhör de företag som vågar satsa på sina medarbetare: ”På SkandiaMäklarna är vi redo att ta det steget. Genom att vara synliga, tillgängliga och transparenta på alla nivåer bygger vi en bro till nästa generation av mäklare, en bro som erbjuder mer än bara en väg in i ett jobb.”

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

Hallå där Emma Holke, projektledare Guldhemmet …

... Sveriges största bostadsgala som arrangeras av Hemnet för sjätte året i rad. Nästa gala äger rum den 27 mars på Grand Hôtel och nu...

SENASTE NYTT

180 områden har stora utmaningar med utanförskap

Det finns 180 områden i Sverige som har flera stora utmaningar vilka kan kopplas ihop med utanförskap. Dessa finns främst i de tre storstäderna, och...

Mäklarna Ekström etablerar sig i Malmö

Mäklarna Ekström, som i tre generationer haft en stark närvaro på Österled, tar nu ett stort kliv och öppnar kontor i Malmö. Sedan 1956, och...

Fortsatt prisfall – men köpare optimistiska

I dagarna kom två undersökningar, från SBAB respektive Boneo. Den första visar att priserna sjunker, den andra att köparna tror att de kommer att stiga. De...

Widerlöv lanserar AI-stylist

Widerlöv lanserar nu en ny tjänst – AI-stylisten. Den ska enligt uppgift ge inredningstips direkt till kunderna. Mäklarfirman Widerlöv skriver i ett nytt pressmeddelande att de...

Fantastic Frank erbjuder inte bara villan – utan också vovven

Fantastic Frank har inlett ett samarbete med Hundstallet under rubriken ”Hitta hem”. Där ska stiliga bilder med hundar från Hundstallet locka bostadsköpare att också överväga...

Kök högst på listan över renoveringar

Fler än var tredje bostadsspekulant planerar att renovera sin bostad eller sitt fritidshus det kommande året. Överst på listan står köket. Det visar en ny...

Experten: Nya amorteringsregler lär påverka hela bostadsmarknaden

Åtgärderna för att göra det enklare för unga att ta sig in på bostadsmarknaden riskerar att ta oss tillbaka till ruta ett. Det skriver Mäklarvärldens...

Fattigpensionär inte längre ett begrepp jämfört med unga

Fler yngre än äldre har låga inkomster. Det visar siffror från Statistiska Centralbyrån pensionsbolaget Alecta har analyserat. Pensionsbolaget Alecta analyserar årligen pensionärernas ekonomiska situation och den...

Öppna planlösningar tappar i popularitet

Fler börjar se fördelar med ett avskilt kök medan de allt vanligare öppna planlösningarna tappar i popularitet. Det visar en undersökning av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Ännu...

Nya krav på besiktning av balkonger

Efter att en balkong rasat i Ulricehamn i maj, varvid tre kvinnor skadades, väcks nu krav på att även balkonger ska stå under besiktning. Det...

Fler påbörjade lägenheter än i fjol – men inte tillräckligt

De tre första kvartalen i år påbörjades byggandet av fem procent fler lägenheter än i fjol, visar nya preliminära siffror från Statistiska Centralbyrån. Riksbyggen menar...

Historiskt höga hushållsavgifter – ”kunderna i rävsax”

Svenska hushåll har under året sett kraftiga prishöjningar för fjärrvärme, elnät, avfall och vatten och avlopp (VA). Uppgången på 13 procent är den högsta sedan...

Andreas Moritz lämnar Skandiamäklarna – och branschen

Skandiamäklarnas vd Andreas Moritz lämnar sin post – och hela branschen. Detta för att bli vd för värdepappersbolaget Consensus Asset Management. Efter fyra år hos...

Experten: Nya amorteringsregler lär påverka hela bostadsmarknaden

Åtgärderna för att göra det enklare för unga att ta sig in på bostadsmarknaden riskerar att ta oss tillbaka till ruta ett. Det skriver Mäklarvärldens...