Mäklarsystemet High Estate – som jobbar mot mäklare och mäklarföretag – har rekryterat Johanna Wemmel som account manager. Hon kommer närmast från rollen som säljchef på den nyetablerade bostadssajten Nya Boendet.

Hej Johanna! När började du på nya jobbet och hur kom det sig att du tackade ja till det?
– Hej Jonas, jag började mitt uppdrag i början av maj. Jag kände till idén bakom High Estate sedan tidigare och för mig lockar alltid det som utvecklar vår bransch. När jag fick veta att jag rekommenderats för ledningsgruppen kändes det som en mycket intressant och spännande möjlighet. Med mina erfarenheter och kontakter i mäklarbranschen är detta den perfekta matchningen och ett väldigt spännande uppdrag.
Vad innebär rollen som account manager?
– Mitt uppdrag är främst att fler ska välja High Estate som mäklarsystem och på det viset frigöra egen tid. Låta branschen få veta syftet med vårt system och förklara våra unika fördelar. I den här rollen får jag använda mina kunskaper och nätverk. Samtidigt har jag förmånen att presentera ett nytt arbetssätt som nu växer fram i vår bransch.
– Trots en alltmer digitaliserad vardag är vår bransch relativt traditionell och med många tidskrävande, administrativa moment. Det är därför spännande att få presentera något nytt i branschen. Vårt fokus på High Estate är att skapa gynnsammare förutsättningar för de som arbetar i vårt mäklarsystem. Allt fler ansluter sig till oss vilket känns positivt och fler mäklarmöten är på agendan nu, säger Johanna Wemmel.
Vad hjälper ni mäklarna med?
– Enkelt uttryckt så har vi utvecklat ett smart och modernt mäklarsystem. Vi erbjuder våra anslutna mäklare ett eget team av assistenter/mäklare. Vårt mäklarsystem, teamet och de funktioner som vi erbjuder är ett nytt sätt att arbeta på som inte bara uppskattas av mäklare – även deras kunder märker skillnad. Främst för att tid frigörs som i sin tur ökar möjligheterna för att hantera fler affärer för mäklarna men inte minst att kundrelationen och själva förmedlingen får mer fokus.
– Mäklarsystemet har vi utvecklat särskilt med tanke på att mäklarens vardag ska bli enklare och mer tidseffektiv.
Du har tidigare jobbat i många år i branschen. Vad var bäst och svårast med det?
– Att få verka i en dynamisk och föränderlig bransch som vår och ha fått arbeta med så många av de ledande företagen och utvecklarna är det jag klassar som bäst. Min huvudsakliga framgång har tidigare varit att förmedla och driva försäljning kring nyproduktion. Då jag även drivit mäklarbyrå så är jag väl insatt i de utmaningar som det innebär och att smarta verktyg verkligen gör skillnad för att bli effektiv.
– Svårast är de utmaningar som vi i branschen ställs inför. Marknaden är som bekant i ständig utveckling och vi behöver anpassa vårt arbetssätt efter rådande läge.
Temat i detta nummer av tidningen är juridik. Hur bra koll tycker du att mäklarbranschen har på spelreglerna?
– Generellt har man bra koll på det som är vanligast förekommande. Mycket information finns för dem som deltar i utbildningar eller som nyttjar branschförbundens jurister i de situationer som kan uppstå. Nu när vi kommer ur en lång tid av en något trög marknad kan man konstatera att en del av mäklarkåren kanske inte haft möjlighet att förbereda sig på allting. I ett pressat ekonomiskt klimat uppstår tvister enklare och som part i bostadsaffärer sänks toleransnivån.
– Vi ser en ökande trend i branschen att allt fler väljer att reklamera, anmäla eller att kontakta juridiska ombud. Därmed blir det allt viktigare att hålla koll på de juridiska spelreglerna. För de aktiva som tillhör mäklarkedjor är mycket av detta givet. För de som är helt egna i sitt företagande krävs en löpande informationsinhämtning och ansvar för att uppdatera kunskaper i större utsträckning.
Du har också jobbat inom eventindustrin och kommer närmast från sajten Nya boendet. Vad tar du med dig från dessa jobb till nya jobbet?
– Min bakgrund i dessa olika branscher har förstås givit mig mycket. Gemensamt handlar det om att kunna förstå och agera utefter inlärd kunskap, bygga varaktiga och nära relationer med kunder. Jag har alltid varit nyfiken på mötet med människor, skapa affärer baserat på förtroende och denna erfarenhet samlat är en perfekt mix för nya jobbet.