På Guldhemmet i mars utsågs Notar till Årets mäklarkedja – för femte gången i rad. Affärsmodellen bygger rakt igenom på franchise.
Vad är det med konceptet som kunderna uppskattar så mycket?
Mäklarvärlden knackade på hos Nina Gustafsson, som ansvarar för franchisedriften på byrån.

Nina Gustafsson, vice vd och ansvarig för franchisedriften, i mitten flankeras av projektledare och rekryteringsansvariga Jennifer Eriksson, försäljningschef Daniel Karlsson samt Notar Sveriges båda ägare Henrik Rundgren och Pasha Sabouri. Pasha Sabouri är också vd för Notar. BILD: Hemnet

NINA GUSTAFSSON BÖRJADE JOBBA som mäklarassistent på Notar 2007. I dag arbetar hon som vice vd och är ansvarig för franchisedriften på kedjan.

Hon brukar skämtsamt säga att hon växte upp på Notar.

– Lite så är det ju nästan när man har varit på Notar i princip hela sitt vuxna liv med undantag för två år inom fastighetsförvaltning. Jag har gjort en väldigt spännande resa på Notar genom åren och känner en stor tacksamhet för det.

NÄR NOTAR GRUNDANDES i Norge i slutet av 1980-talet, fanns det ännu inte någon större specialkompetens för bostadsförsäljning. I Norge var det mestadels advokatbyråerna som ordnade bostadsaffärerna och det var på en av dessa byråer som två unga advokater fick idén om att enbart ägna sig åt att förmedla bostäder. Den innovativa duon fick dock inte gehör för sina tankar på advokatbyrån de jobbade på och valde i stället att starta eget 1987.

Företaget växte snabbt. 1997 kom Notar till Sverige, och det första kontoret öppnades på Linnégatan i Stockholm. Expansionen gick undan och redan tre år senare hade Notar åtta kontor i Stockholm.

År 2009 valde den svenska och den norska delen av företaget att gå skilda vägar och Notar Sverige AB bildades. Notar Sverige AB köpte samtliga rättigheter till varumärket Notar i Sverige och företaget valde en ny inriktning.

– Notar blev en renodlad franchisekedja och det första kontoret i ny regi öppnades i Hammarby Sjöstad. I dag finns det närmare 180 Notar-mäklare utspridda på över 40 kontor runt om i landet och i Spanien, säger Nina Gustafsson och förklarar att företaget i grunden har en stark företagskultur med två otroligt drivna ägare som även driver egna kontor och mäklar.

Ett Notarobjekt på landsbygden. BILD: Husfoto/Notar

– Allt bygger på samarbete, transparens och en ständig strävan efter förbättring. Vi uppmuntrar våra medarbetare att dela med sig av idéer och att ständigt söka efter sätt att förbättra verksamheten. Denna kultur av innovation och samarbete gör att vi ständigt kan utvecklas och anpassa oss till marknadens förändringar.

MEN LÅGKONJUNKTUREN OCH det tuffa marknadsläget har inneburit utmaningar för hela branschen, och Notar är inget undantag. Nina Gustafsson förklarar att man dock har varit proaktiva i att anpassa sig.

– Våra fastighetsmäklare har visat en imponerande anpassningsförmåga och fortsatt leverera högkvalitativ service till sina kunder.

Hon förklarar att franchisekonceptet bygger på att erbjuda en välbeprövad affärsmodell som kombinerar det bästa av lokalt entreprenörskap med styrkan av ett etablerat varumärke. Det ger kedjans franchisetagare möjlighet att dra nytta av Notars erfarenhet samtidigt som de kan driva sin verksamhet med stor självständighet. Man fokuserar också på att tillhandahålla ett omfattande stöd från huvudkontoret i form av administrativa och tekniska resurser.

Huvudkontoret hjälper franchisetagarna och mäklarna med allt från bokföring och juridiska frågor till it-support och kundservice. Det gör att dessa kan fokusera på sin kärnverksamhet – att förmedla bostäder.

… framåt finns självklart planer på att ta fler nya marknadsandelar, även utanför Sverige …

– Som franchisetagare har man möjlighet att driva sin verksamhet under Notars etablerade varumärke samtidigt som det ger frihet att fatta beslut som bäst passar ens lokala marknad. Huvudkontoret utgörs av ledningsgruppen, som inkluderar de två ägarna av företaget, mig själv och en försäljningschef.

Notar är inne i en expansionsfas vilket Nina Gustafsson tycker är otroligt roligt. I dag är man runt 200 medarbetare.

– Just nu ligger mycket fokus på att ge våra nystartade kontor de bästa förutsättningarna för en lyckad start. Framåt finns det självklart planer på att ta fler nya marknadsandelar, även utanför Sverige. Vi har många kontor runt om i Stockholm och i andra städer i landet samt på Costa del Sol och Costa Blanca i Spanien. Och vi har på kort tid startat ett flertal kontor runt om i landet och även nya kontor i Stockholm.

– Målet är att växa i en stadig och hälsosam takt där ledningen och huvudkontoret kan fortsätta vara ett bra stöd för samtliga franchisetagare och mäklare och ge samtliga kontor de bästa förutsättningarna. Detta tror jag är konceptet till ett starkt och framgångsrikt bolag.

MARKNADSFÖRINGEN FÖR kedjans franchise består av två huvudsakliga delar: central marknadsföring för att stärka varumärket nationellt, och lokal marknadsföring för att nå specifika kundgrupper. Den centrala marknadsföringen syftar till att bygga och stärka Notars varumärke på nationell nivå och inkluderar stora kampanjer som går ut via olika kanaler som Hemnet, digitala plattformar och sociala medier.

– Ni har väl inte missat vår vackra luftballong som flyger i stora delar av landet för tredje året i rad? Den centrala marknadsföringen hanteras av vårt huvudkontor och är utformad för att skapa en positiv och igenkännbar bild av Notar över hela landet, säger Nina Gustafsson.

Ett Notarobjekt i storstan. BILD: Notar

Samtidigt ges franchisetagarna verktyg för att bedriva effektiv lokal marknadsföring. Det inkluderar riktade kampanjer som är anpassade till kunderna i deras områden. Lokal marknadsföring kan innefatta annonsering i lokala tidningar, deltagande i lokala evenemang, sponsring av lokala föreningar samt digitala kampanjer som riktas mot lokala kundgrupper. Det gör det möjligt för dem att bygga starka relationer i sina lokalsamhällen.

– Våra kunder inkluderar alltifrån förstagångsköpare och studenter till familjer och utländska köpare som av olika anledningar vill investera i en bostad. Och vi förmedlar ett brett spektrum av bostäder, från små lägenheter i centrala lägen till stora villor med havsutsikt. Denna variation är en av våra största styrkor.

Fakta Nina Gustafsson

När och var föddes du? Jag är född i Georgien 1980 och kom till Sverige som 11-åring.

Hur många gånger har du själv flyttat? Jag har flyttat hela sex gånger.

Var och hur bor du i dag? Jag nor norr om huvudstan.

Hur ser ditt drömboende ut? Oj, det var en svår fråga då mina preferenser ser olika ut över tid. När min son var yngre tyckte jag nog att drömboendet var ett hus med pool och en stor tomt för familjen att vara på. I dag är det nog en gård i Toscana.

Familj: Familjen består av min sambo och min 16-åriga son.

Vad har du för fritidsintressen? Mycket av min fritid går till att umgås med familj och vänner. Jag gillar att vara ute i naturen, där hittar jag lugnet efter stressiga dagar. Därför blir det naturligt många promenader i skogen och avkoppling på landet.

Jonas Bergholm
Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.