Många fastighetsmäklare drömmer om att ta steget och driva ett eget kontor. När Bjurfors Skellefteå grundades 2021, av fyra individuellt framgångsrika mäklare, visste de att de klev in i en ny fas i sin karriär.
– För oss var det självklart att axla rollerna som företagsledare som också mäklade, inte mäklare som drev bolag ”vid sidan om”, förklarar Stefan Lönnefjord som tillsammans med Agnes Pettersson, Alexander Simonsson och Sofie Jonasson driver Bjurfors Skellefteå.
Redan från början var kvartetten överens om att en tydlig strategi och vision var rätt väg framåt för dem, och också en förutsättning för ett långsiktigt företagande.
– Bland det första vi gjorde var att sätta oss ner för att konkretisera våra mål och visioner. Vi ställde oss frågor som ”om vi ska bli marknadsledande, hur ska vi då hitta utrymme i marknaden för att kunna ta andelar?” Och ”vad kan vi göra för att säkerställa ett gott ledarskap och en god arbetsmiljö?”. Vi konkretiserade tydliga steg för att lyckas som ett lag. Ett av de stegen var att strukturera verksamheten i två tydliga team: Villa respektive bostadsrätt. Vi var också noga med roll- och ansvarsfördelningen. Var och en av oss har driv och fallenhet för olika typer av arbetsuppgifter. För oss är det viktigt att man får göra mer av det man är bra på, berättar Stefan Lönnefjord.
Rollfördelningen är tydlig, men inte satt i sten.
– Precis som allt annat är vårt företagande en levande mekanism, och vi utvecklas med den. Det du brinner för idag är inte nödvändigtvis något som motiverar dig om ett par år. Vi som driver kontoret har avstämningar varje vecka och såklart en pågående dialog. Dessutom har vi treårsplaner. Vi ska precis sätta målen för nästkommande treårsperiod. Ett tydligt mål är att vi ska växa med 10 % varje år tills vi har 40 % marknadsandel. Vi ställer oss frågorna ”Vad behöver vi göra för att lyckas? Vilka resurser och processer behöver vi för att förverkliga våra mål?” Vi är väldigt noga med att tänka smartare, inte jobba ännu mer än vad vi redan gör. För oss är det viktigt att orka långsiktigt, därför har vi till exempel utökat teamet med två nya mäklare, en säljkoordinator och en stylist de senaste åren, för att kunna öka takten som kontor.
När fyra starka individer och skickliga mäklare ska samsas om både den gemensamma verksamheten och de individuella prestationerna är det lätt att irritation uppstår. Bjurfors Skellefteå tog ett ganska kontroversiellt beslut för att undvika konflikter.
– Vi bestämde oss för att alla fyra skulle ta ut lika stora och fasta löner, i stället för att avlönas på ett klassiskt provisionsbaserat vis. Till en början kändes det ovant, men det har hjälpt oss att inse att vi alla bidrar på olika sätt. Det har också gjort det lättare för oss att fördela både uppdrag och ansvar inom företaget. Jag tror att det har varit en av nycklarna till att vi under en relativt kort tid har kunnat expandera snabbt och med ett tydligt fokus.
Bjurfors Skellefteås bästa tips för att driva kontor:
- Våga misslyckas! Vi har kört i diket flera gånger. Då har vi fått backa, tänka om och lära oss på vägen.
- Omge dig med människor som kan mer än vad du kan. En verksamhet utvecklas inte genom att byggas på ja-sägare som alla är duktiga på samma sak.
- Slarva inte med förarbetet. Sätt dig ner tillsammans med dina medgrundare och ta fram viktiga grundstenar som vision, affärsplan och tydliga mål. Det är också viktigt att dokumentera hur ni ska ta er dit, inte bara vart ni ska.
- Skriv ett kompanjonavtal. Det är enklare att diskutera svåra frågor som vad ni gör när ni inte är överens, eller vad som händer om någon vill sluta, när ni är vänner än när ni är ovänner.
- Släpp den internpolitiska striden. Det bästa för bolaget = bäst för mig som ägare.
- Skilj på kostnad och investering. Vi investerade tidigt i en väldigt dyr lokal, för den blev ledig och låg på en optimal plats för vår verksamhet. Den slukade en stor del av vår budget men har gett mycket avkastning i form av exponering och kundtrafik.
- Fira framgångar! Stora som små är värda att uppmärksammas.