Svensk Fastighetsförmedling försöker hela tiden att utveckla sitt erbjudande mot kund, och har numera flera bolag under sin flagg.
Liza Nyberg är vd för Svensk Fastighetsförmedling och säger att man aldrig får bli nöjd.
– Vi är ju inte bara en mäklarkedja i dag utan har faktiskt fyra bolag där Svensk Fastighetsförmedling är en del. Sedan har vi Ordna Bolån som är en bolånerådgivare, vårt spanska bolag för när vi agerar i Spanien, och House ID.
Hon utvecklar:
– Vårt ”why” är att skapa ett hållbart boendeliv för våra kunder. När det gäller boendelivet tittar vi också på själva livet, när vi pratar om hållbart vill vi ha med ekonomi, miljö och det sociala.
Deras första förvärv var Ordna Bolån för fyra år sedan, för att de ville vara oberoende och säkerställa att de skapar kundvärde.
– Vi vill att alla som kliver in och vill titta på en bostad har möjlighet att få bolån, oavsett om den är frilans eller har andra typer av ojämna inkomster. Där kan vi hjälpa genom rådgivning och samarbete med många banker. Det var anledningen till att vi gjorde det, att alla skulle få chansen, säger Liza Nyberg.
Delförvärvet av House ID handlade inledningsvis främst om att de ville lämna över bostaden digitalt i stället för att hantera pärmar fulla med papper – men det visade sig ha större nytta än så.
– Där kan man jobba med bostaden – hur mycket energi drar jag? Vad kostar det? Vad kan jag göra för mindre miljöpåverkan? – och spara alla kvitton på vitvaror och väggfärger och allt man behöver.
Vad händer med House ID om kunden byter mäklarkedja?
– Om vi inte är tillräckligt bra och kunden nästa gång vill sälja med någon annan kan de fortfarande använda House ID. Det är kundens data, inte vår, och vi har ingen exklusivitet. För faktumet är ju att vi helst vill att House ID ska bli standard på marknaden, och då räcker det inte med oss eftersom vi inte har hundra procent av den…
Letar ni aktivt efter externa samarbetspartner eller är det något som bara händer? Söker ni efter fler för framtiden?
– Vi tittar alltid på vad vi tror är viktigt för kunden. I dag kan vi hjälpa till med hela flyttprocessen i våra bolag. När vi till exempel hörde att kunderna tyckte att det var jobbigt med städ och flytt kunde vi hjälpa till med det och göra den besvärsfri, säger Liza Nyberg.
– Sedan tittar vi kontinuerligt på hur vi kan göra bättre för att få kunden att vilja göra affärer med oss också i framtiden. Men inget förvärv just nu, utan mer hur vi kan fördjupa och utveckla våra erbjudanden. Vi vill göra House ID ännu bättre, att man kan kolla ”om jag skulle sälja i dag, vad skulle skatterna och avdragen bli och hur mycket pengar får jag kvar”.
Hon säger att de också tittar på hur de kan använda AI i arbetet, men att de har många diskussioner kring det.
– En gång i tiden pratade vi om digitalisering och i dag är det givet att man gör allt så digitalt man kan. Ett första steg för oss är att bli lite mer effektiva med AI, med arbetsuppgifter som inte nödvändigtvis måste göras av en människa. Men det är inte givet enkelt med värderingsfrågor, vi ser ju allt fler ifrågasättanden om ”är det här riktigt eller inte?”. Vi vill inte hamna där, utan använda AI för mer effektivitet.
Det är deras egna mäklare som föreslår kringverksamheterna för kunderna, även om Ordna Bolån som exempel finns att hitta även utan Svensk Fastighetsförmedling. Men då kan de där fråga om deras mäklare kan få hjälpa till med försäljningen.
– Oftast har man ju bestämt sig för att sälja sin bostad och går till en mäklare, och då berättar vi om fördelarna och hur vi kan hjälpa till.
Liza Nyberg tar upp hur de också trycker på det sociala när de hjälper kunderna att hitta sina bostäder.
– Vi tittar på trender om trygghet och hur enkla saker som ett hej till grannen är otroligt viktigt för det. Det är sådant vi vill göra för att kunden ska få en bra känsla för vår koncern och komma tillbaka.
Hur tänker ni kring kunder som inte är intresserade av kringverksamheterna?
– Vi pressar naturligtvis inte någon kund. Vill de inte ha ett lånelöfte behöver de inte det, vill de inte ha dokumenten digitalt utan i en pärm så får de det.
Finns det risk att urvattna Svensk Fastighetsförmedlings kärnverksamhet, det vill säga mäkleri, om man har för många saker runtomkring?
– Nej, vi tror att det blir ett större kundvärde när kunden slipper alla besvär vid ett byte av bostad – att de tycker att det är något positivt.