När Hemnet i somras gjorde en mätning över vilken mäklare per län som sålt mest det senaste decenniet toppade Helene Antonsson listan för Dalarna.
Hon jobbar till vardags på Properties & Partners i Borlänge och är med i Mäklarvärlden för att berätta hur hon hamnat på topplistan.

Helene Andersson, mäklare på Properties & Partners i Borlänge. BILD: Properties & Partner

Helene Antonsson har varit mäklare sedan 2008 när hon började på sin pappas familjeföretag, som han i sin tur drivit sedan åttiotalet.

Hur hittade du kunder i början?
– Det var lite tur, men jag gick in för det otroligt mycket och var med på hans och hans kollegors visningar, ringde runt och jobbade med det jag hade. Det var jättebra att få vara med från början, gå på visningarna och träffa kunder, säger hon.

– På så vis kanske den andra mäklaren kan lägga över uppdraget om kunden känner sig trygg. Det är inte alla som bryr sig om hur länge man varit i branschen, och det har ju sina styrkor att vara ny också – kanske är man lite mer alert än de som varit med länge.

Jobbet har alltid varit så viktigt för Helene Antonsson att hon arbetat mycket och hårt och hållit sig tillgänglig. Och det fick kundkretsen och nätverket att växa.

– Det kändes som att det var helt plötsligt men tog nog två-tre år innan det blev stadigt. Sakta men säkert. Med några kunder som rekommenderar kommer fler kunder, och om en mäklare har rekommenderats av flera personer väger det tyngre än om en bank gjort det.

Hur hanterar du ditt nätverk i dag?
– Det faller sig ganska naturligt. Som mäklare är man ganska bra att ha till hands för att fråga om grejer, om någon behöver råd och tips eller en värdering. Jag sitter i telefon hela dagarna med människor som ringer i olika ärenden, men det är inte så att jag ringer upp någon medvetet efter tio år och återkopplar. Sen hör jag alltid av mig och tackar för en rekommendation, det tycker jag är viktigt, säger Helene Antonsson.

Använder du någonsin någon automatiserad leadsgenerator?
– Nej, det låter jag bli. Jag har lärt mig genom åren att det inte är de mest aktiva kunderna som använder dem, utan främst sådana som börjat fundera men inte bestämt sig.

Har du flyttat/bytt arbetsgivare någon gång och förändrade det något – fick du liksom ”börja om”?
– Vi bytte varumärke nyligen och det kändes som ett lyft, vi har fått positivt bemötande från kunder också. Men jag har inte flyttat. Det skulle ju backa en till ruta ett med kontakterna – det är alltid lättare att redan vara ett namn – men då får man jobba likadant igen. Vara rädd om sina kunder, ta hand om dem, alltid vara väl förberedd och inte ta någon för given.

Hon konstaterar att bara för att en mäklare haft en lyckad försäljning innebär inte det att kunden kommer tillbaka. Om kunden är ointresserad kan det till och med vara en nackdel att vara för säljig och ”på”.

När är du ledig?
– Tillgängligheten är en av de viktigaste komponenterna till att göra ett bra jobb, och det går tyvärr ut över ledigheten. Man måste givetvis vara ledig ibland, men får försöka lära sig att koppla av ändå om det inte går. För att göra det här måste man orka och tycka att det är kul och intressant med människor. För mig är det inte hela världen att ta ett samtal en kväll eller en helg.

Till sist, vilka är dina tre bästa tips för en ny mäklare?
– Att jobba hårt. Det finns inga genvägar. Var på jobbet i tid och gör ditt bästa, det lönar sig.

– Som ny har man försprång med en sak: Tid. Använd den för att bygga kundrelationer, vara med på visningar och prata med kunderna, fiska lite efter vad de vill ha. Allt behöver inte vara skarpa affärer direkt, är du trevlig på en visning kan det ge resultat på sikt.

– Var lyhörd och underskatta inte kunden. Tycker de inte om huset de tittar på kanske du har ett annat hus. Försök inte tjata eller sälja in det första huset ändå – kom alltid ihåg att det är deras största affär. Det här är trots allt en förtroendebransch i längden.