Daniel Nilsson är sälj- och marknadsexpert och multientreprenör som inte orkade ha en chef längre. Nu säljer han i stället kunskaper som ska hjälpa företag att skapa bättre marknadsföring och öka sin försäljning.
Mäklarvärlden bad om hans insikter, vilka kan appliceras också i mäklarbranschen.

Daniel Nilsson, entreprenör och expert. BILD: Privat

Hej Daniel, hur tycker du att en nyexaminerad mäklare ska tänka inför sin kommande karriär?
– Det viktigaste i det läget är att försöka inhämta så mycket kunskap det bara går, ju snabbare desto bättre. Visst lär man sig i skolan men ärligt talat vet alla att verkligheten är en annan.

– En annan viktig del är att vara sig själv i den här processen. Det är lätt att tänka att om man kopierar den bästa säljarens beteende kan man själv bli lika duktig, men den duktiga har blivit det genom att vara sig själv.

Daniel Nilsson menar att det är av största vikt att lära känna sig själv och sina styrkor – en del kommer att vara väldigt charmiga, andra bra på att organisera.

– Jag ser det som att när man börjar sin karriär måste man bygga för framtiden, och det innebär att ha, eller skaffa, hög kunskapsnivå och vara trygg i sig själv. När kunderna ser det kommer de tillbaka.

Hur tänker du att en som varit med ett tag men inte vet hur man kommer vidare ska ta itu med sin framtid?
– Där kommer nästa steg – man behöver utmana sig själv. De mest intressanta människorna är de som kan gå utanför boxen och förstå större sammanhang. Försäljning är kopplat till marknadsföring, och då kanske man ska lära sig det, eller bli duktigare på att skriva texter. I början jobbar man med sin egen kompetens, men nu är det dags att expandera.

Ju bättre man kan ett ämne, desto bättre kan man förklara det för kunden – vad som kommer att ge effekt – och samtidigt själv kanske komma på bättre sätt att marknadsföra ett objekt i tuffa tider, menar han.

– Vad finns det mer jag kan lära mig av, så att jag förstår fler saker?

Den typiska säljaren brukar betraktas som ganska peppig och på, och Daniel Nilsson säger att det nog tyvärr måste vara så.

– Om jag får ett mejl är det inom försäljning jätteviktigt att svara inom 24 timmar. Men det gör det ju ännu viktigare att bygga upp en rutin för sig själv där det finns tid att koppla av. För en del är det att träna, för andra att spela videospel – något helt annat man unnar sig. Videospel kan dessutom vara bra för problemlösning, man ökar sin reaktionsförmåga och kan lära sig att processa information snabbt.

Många trivs bra med att vara en kompetent mäklare, men en del vill vidare och kanske bli franchisetagare. Det är dock inte alltid de bästa säljarna som blir de bästa cheferna.

– Med största sannolikhet är du tvärtom en dålig chef. Det betyder att du behöver jobba hårdare än många andra för att bli en duktig chef. När du ska leda ett team är det helt andra förmågor som krävs jämfört med att sälja, säger Daniel Nilsson och pekar ut empati, emotionell intelligens, förmåga att ge bra feedback och vara duktig på att träna andra.

– Det är förmågor som använts i ganska liten utsträckning tidigare i karriären. En enskild mäklare har inte tid att vara snäll och coacha andra eftersom man har sina kunder att se efter. Så ytterligare kunskaper behövs, även inom ekonomi och marknadsföring, och det kommer att vara en tuff period.

Han menar att en person med god självinsikt kanske ser att någon annan är lämpligare för chefspositionen, men att det oftast inte finns pengar till att anställa en till ett helt nytt företag.

– Kanske kan man vara två och dela upp de nya chefsförmågorna mellan sig.

Daniel Nilsson talar ofta om målgrupper i sina föreläsningar, och för att ta ett krasst exempel från mäklarbranschen kan det handla om att välja mellan att sälja ettor i Rågsved eller försöka ta sig in i segmentet lyxvillor – där det senare oftast betraktas som mer välbetalt. Men det tycker han inte alls behöver vara sant.

– Det behöver inte ha med pengar att göra, utan jag kallar det specialisering. Självklart beror det på var du är – i mindre orter finns bara det som finns, kanske några villor och några lägenheter. Men i övrigt handlar det alltid om inriktning, och det är alltid trevligt att bli expert på något.

Han utvecklar:

– För kundsegmentet rika personer med höga krav måste man kanske lägga 25 timmar på ett jobb i stället för fem? Medan en som specialiserat sig på ettor och tvåor kan sälja dem ultrasnabbt eftersom ingen annan vill jobba med dem. Och kan man då sälja 25 ettor på en månad blir det också mycket pengar, säger Daniel Nilsson.

– Oavsett område finns alltid en specifik kundgrupp som letar efter just det du förmedlar. En villaexpert kan ingenting om ettor i Rågsved och det kommer kunden att märka. Så det handlar om kunskap, igen.