Att ta steget in i fastighetsbranschen som ny mäklare är ingen lätt uppgift, särskilt i en tid när marknaden är extra utmanande. Amanda Edlund, fastighetsmäklare på Svensk Fastighetsförmedling i Linköping, delar sin resa från mäklarskolan till yrkesverksam mäklare. En resa som varit krävande, lärorik men också gett en stor passion för yrket. Vilka svårigheter och framgångar mötte hon och hur har hon lyckats bygga och bibehålla relationer med både säljare och köpare?
Vad var den största utmaningen du mötte under ditt första år som fastighetsmäklare?
– Jag skulle säga bostadsmarknaden och själva yrket som helhet, i teorin var jag väldigt förberedd då vi under utbildningsåren följde branschen och kollegornas arbete i en marknad som förändrades kraftigt men det var svårt att förutse hur det skulle vara för mig personligen i praktiken. Att få ihop alla delar – att skapa egen aktivitet, att lära sig försäljningsdelen och hitta struktur i helheten är svårare i verkligheten.
Vilka framgångar har du upplevt hittills och vad tror du bidrog till dessa?
– Jag är nöjd med att ha lyckats hålla en hög aktivitet som jag själv skapat från grunden, dessutom på en marknad med så pass mycket lägre antal affärer. Jag gjorde min bästa månad hittills i april, vilket bekräftade att jag gjort rätt saker även om det var och till viss del fortfarande är krävande. Jag har två barn så balans är en viktig del för mig och att finnas till även hemma så det är ytterligare en sak som jag är stolt över att har lyckats med.
Hur har du utvecklats som mäklare sedan du började arbeta? Finns det några färdigheter du har förbättrat eller lärdomar du tagit med dig?
– Jag har utvecklats enormt i att känna en trygghet i mig själv och att lita på att vi har den bästa lösningen för kundens helhetsaffär vilket också genomsyrar mina möten och leverans i uppdraget. Särskilt när det gäller förhandlingar och förståelse för köparen, vilket är avgörande på dagens marknad och något vi som kontor och kedja har lagt stort fokus på.
Hur har du byggt och bibehållit relationer med både säljare och köpare under ditt första år som mäklare?
– Vi har en hel del nyttiga tjänster för våra kunder vilket ger en naturlig, löpande återkoppling. Vi har ett riktigt bra CRM-system på Svensk Fastighetsförmedling som hjälper mig i det dagliga arbetet att hålla kontakten med kunder vid rätt tidpunkt. Det ger mig struktur och påminnelser så att jag kan vara säker på att alla kunder följs upp. Som marknaden ser ut nu behövs en tätare återkoppling över en längre tidsperiod med kunderna, så det är viktigt att planera för det.
Vad är dina framtida mål och ambitioner och hur planerar du att fortsätta din professionella utveckling?
– Just nu har jag fokus på att säkerställa högsta kvalitet i mina affärer och att skapa underlag för vidare rekommendationer. Sedan vill jag självklart få utfall i resultat och öka antalet affärer, detta är mitt absoluta drömjobb och mina ambitioner är att bli så bra som möjligt i alla moment och att ta plats i toppen!