Prisvärdhet och service står i fokus när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) för artonde året i rad kartlagt fastighetsmäklarbranschen.
Toppar gör ”övriga” och därefter Svenska Mäklarhuset.

BILD: Svenskt Kvalitetsindex/Istock

SKI noterar att branschen fortsatt presterar bra trots en marginell nedgång – spännvidden är mindre än tio enheter mellan första och sista plats. I toppskiktet är det ännu trängre, bara tre enhet skiljer topp fem.

Absolut högst ligger kategorin ”övriga”, det vill säga enskilda eller mindre lokala mäklare, med en kundnöjdhet på 75,6 procent vilket SKI noterar är ”ett mycket högt betyg”. På andra plats och först av kedjorna ligger Svenska Mäklarhuset med 75,0 procents kundnöjdhet. Genomsnittet i branschen som helhet har 72,2.

KÄLLA: Svenskt Kvalitetsindex

– Kundnöjdheten i branschen är fortfarande hög, men vi ser en tydlig trend där pris och service blir allt viktigare. Plånboksfrågor har varit en stigande trend i flera år, och prisvärdhet är avgörande för svenska konsumenter särskilt när man väljer mäklare, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Han menar att det personliga mötet och tryggheten det ger trots det är ovärderligt, inför den största affär i livet många gör.

Calle Walmstedt är projektledare på SKI och konstaterar att service driver inte bara kundnöjdheten direkt utan gör också att man uppfattas som mer prisvärd.

– Det ger nöjdare kunder ohc ökar förtroendet både för branschen och den enskilda aktören. Det är tydligt att ett bra rykte är den viktigaste faktorn vid val av mäklare och pålitlighet är en av de frågor som driver kundnöjdheten mest, säger han.