Det finns ett aldrig sinande behov av verktyg som underlättar det dagliga arbetet, och det gäller inte minst mäklare.
Så sent som i går lanserade bostadssajten Booli ett nytt värderingsverktyg riktat mot just dessa.

Ted Federmann, projektledare på Booli. BILD: Ludvig Omholt

Projektledare och kundansvarig för det nya verktyget på Booli är Ted Federmann, som säger att de utifrån sin sökmotormodell ”utvecklar produkter för alla bostadsmarknadens aktörer”, men att denna är specifikt riktad mot mäklare.

– Det är en professionell tjänst som på ett enkelt och smidigt sätt ska erbjuda framtida säljare värdet på bostaden och bostadsmarknaden i stort. Vi kombinerar värderingarna med all vår kunskap, säger han.

– Utöver värdeindikationen och data om marknaden har vi unik data om bostadsrättsföreningarnas ekonomi, där vi sammanställt nyckeltal och jämfört dem med närliggande.

Han menar att den mäklare som använder värderingsverktyget snabbt blir expert på läget och därmed kan redogöra för trenderna för sina klienter, plus hitta infallsvinklar de annars kanske inte gjort.

– I de pilottester vi gjort ser vi ett trendskifte jämfört med tidigare verktyg där man skrivit ut blad och tagit med – nu tar man i stället med hela verktyget, vilket är kul. Det är ett ganska stort beteendeskifte.

Värderingsverktyget är visserligen helt mobilanpassat, men gör sig enligt Ted Federmann bäst på en dator där man också kan generera ett firmaprofilerat utskriftsmaterial.

En del mäklare är ju lite sura på Booli för att ni spindlar deras hemsidor, är det här en olivkvist eller vad hoppas ni uppnå med ett verktyg för dem?
– Självklart finns det mäklare som inte föredrar indexering, men vi upplever att lejonparten av branschen tycker att vi levererar stabila och välfungerande tjänster. Och vi är ju ett vinstdrivande företag, så vi kommer att ta betalt för tjänsten.

Han poängterar, vilket de också gör till mäklare de pratar med på fältet, att ju mer data de får tillgång till, desto bättre kan de hjälpa till.

– Värderingar för mäklare är ett perfekt exempel på det. Vi har haft runt 150 testpiloter som uteslutande kommit med lovord och förbättringsåtgärder. Vi är bra på att samla data och göra användarvänliga tjänster.

Kommer det inte att bli svårt att få folk som kanske inte uppskattar er affärsmodell att på sätt och vis ”erkänna” er genom att använda ert verktyg?
– Det är upp till var och en vilket verktyg man föredrar. Det ska sägas att utöver testpiloterna har vi fått tydliga indikationer från marknaden att de uppskattar modellen – datan är intressant och användbar och smidig att kunna ta fram tillsammans med uppdragsgivaren, säger Ted Federmann.

– Det kommer sig av att man måste förväntanshantera. Folk kanske tror att priserna ligger kvar på toppnivåerna från 2021, och man behöver kunna illustrera hur marknaden ser ut. Då är det här verktyget väldigt bra.

Hur bekostas det – är det en avgift för mäklarna som de sedan lägger på sina kunder?
– Just den här versionen är riktad mot fastighetsmäklare som professionella aktörer. Sen erbjuder vi en värderingstjänst på vår hemsida där vi har runt 800 000 abonnenter som varje månad får en värdeuppdatering av oss. Så verktyget finns redan, men den här versionen är riktad mot en professionell skara som kan rensa bland referensobjekten om de inte är relevanta.

Vad kommer det att kosta?
– Vi finslipar prisbilden, men det blir en månatlig abonnemangskostnad per användarlicens, och den ska vara konkurrenskraftig. Kontoret beställer licenser för alla som jobbar där så priset baseras på antal anställda.

Hur ska den som vill testa verktyget bära sig åt?
– Vi erbjuder en kostnadsfri testmånad till hela branschen till att börja med, som man kan hitta på kampanjsidan. Där får man tillgång till hela verktyget för att kunna göra ett gediget test. Sen har vi ett erbjudande om ytterligare en kostnadsfri period till den som aktiverar under testperioden.

Uppsägningstid?
– Tre månader.

Ted Federmann noterar att deras söktjänst är kostnadsfri för både mäklare och användare.

– Vi har robotar som hämtar upp objekten i intervaller under dagen. Men många väljer att skicka in sina objekt till oss direkt. De siffrorna är ganska höga, så jag tänker att det är rätt blandat hur man ser på oss.