Precis som mäklaren är ett verktyg för kunden, är mäklarassistenten ett verktyg för mäklaren.
Mäklarassistenten Christel Skogh på Svensk Fastighetsförmedling i Linköping berättar i en krönika att hon efter 16 år i yrket lärt sig det mesta om dynamiken på ett mäklarkontor – och vet när det behövs en piska, och när det behövs en morot.

Christel Skogh, mäklarassistent på Svensk Fastighetsförmedling. BILD: Svensk Fastighetsförmedling

På ett sätt är mäklarens och assistentens roll lika varandra, och på ett annat så jobbar vi med helt olika ingångar. Kontorstid kontra ”livsstilsjobb” där drivkrafterna bakom genomförandet av varje moment kan skilja sig åt, med den spännande dynamiken att samarbeta kring målet som är kundens bästa och att få affären i hamn på bästa möjliga sätt.

Nu har jag varit i branschen och i vår verksamhet i hela sexton år och jag tror fortfarande att mina styrkor bygger på min vilja att ”springa fort” och utveckla saker till det bättre. Min bakgrund, delvis från restaurangbranschen som är en bra skola, har jag lärt mig just hur viktigt det är att jobba som ett lag för helheten, och inte vara rädd för att jobba tills man är klar. Kunden betalar ju framför allt för upplevelsen och servicen.

Det har jag nog med mig som en grund än i dag och min erfarenhet har lärt mig att ha is i magen och inte stressa upp en för hög arbetsbelastning. Att assistenten är ett verktyg för mäklaren, ja så kan man absolut se det – mäklaren är ju i sin tur ett verktyg för kunden precis som företaget är. En helhet för att nå det bästa resultatet. Vi har det till och med uttalat att kunden får ”tillgång till de vassaste verktygen”, med vår tjänst och där ingår allt vi gör.

För mig är den ena dagen aldrig den andra lik. Vsst gör vi arbetsuppgifterna på samma sätt, men det är så mycket som händer under vägen vilket gör det fortsatt spännande och utvecklande – precis som jag tror att det är för mäklaren. Jag arbetar på daglig basis med flera av landets bästa, mest presterande, mäklare och det ställer höga krav på mig också att vilja ha högt tempo och inte vara rädd för att hugga i när det behövs.

Under åren har jag lärt mig vilka mäklare som drivs av piska och vilka som presterar bättre med morot, eftersom jag ibland även fungerar som arbetsledare. Vi har också varit igenom en hel del minst sagt speciella år med allt ifrån finanskris, coronatider – där man fick vara snabb på lösningar i allt från kontrakt till mötestider – till lågkonjunktur då det gäller att ha hög energi för att sprida hopp och engagemang.

Lösningsorientering är nog ett annat ord som assistenten som ”verktyg” kan bidra med, erfarenhet och intresse kan lösa det mest knepiga tillträde där det kan dyka upp både okända makar och panter som brev på posten. Man kan behöva rycka in för att leta nycklar eller ha sina speciella kontaktvägar med knepiga föreningar för att få igenom ett medlemskap. Det kan vara svårigheter i kommunikation med säljare som väljer att mitt i en försäljning gå med i kriget i Ukraina och av förståeliga skäl inte har tillgång till internet. Till exempel.

Här tycker jag numer att det är lite av yrkets charm, att veta att det går – det gäller bara att hitta rätt nyckel till lösningen. Det lugnar både kund och mäklare att det finns en robust och specialiserad tjänst för just detta då det är ett stort moment för kunden att överlämna bostaden vid tillträde.

Jag har också minst två andra ”special skills” som gynnar både laget och jaget i vårt sammanhang. Det ena är att jag tar hand om alla (!) våra deklarationer, det andra att jag är huvudansvarig för fest och gamman för kollegorna. Två väldigt olika delar men likväl viktiga.

Relationen med kunden inför deklarationen är värdefull. Även här finns en hel del som skapar mycket oro, där man med en kopp kaffe och en genomgång kan hjälpa mäklaren och företaget att uppnå hög kundnöjdhet. Festligheter på kontoret behövs alltid och vi har många tävlingssugna som triggas av både lek och fest så denna roll ser jag som avgörande för teamet som helhet. Man ska ha roligt på jobbet och högt i tak!

Kollegorna är också en avgörande del för att kunna vara en bra katalysator för kund, affär och sin personliga karriär och här har alla ett ansvar att ta. Att känna varann så väl att man vet vad som ska göras utan att behöva uttala det specifikt tycker jag är höjden av synk i ett optimalt arbetsflöde.

Vi kan allt från varandras familjesituationer till vilka dieter alla för närvarande går på och kan brygga och stötta varandra, vi kan se när nån är extra stressad och förhoppningsvis kunna erbjuda ett lugn i det kollegiala. Bra kollegor och effektiva flöden innebär för mig att var och en gör sitt bästa på sin plats, utgår från sina förmågor och anpassar så långt man kan för att ha rätt man på rätt plats.

Vi är olika, men har vi bara samma tydliga mål är det supereffektivt om man kan nyttja alla utefter dennes talang och hjälpas åt. Då löser det sig alltid.

Christel Skogh, mäklarassistent på Svensk Fastighetsförmedling