För att bli franchisetagare i mäklarbranschen är det vanligt att först eller samtidigt göra karriär som mäklare, men behöver det egentligen vara så? Bör man inte i stället se till den enskilda individen och hur pass bra ledare den hade blivit, oberoende av vilken roll den besitter?
En kedja som väljer att göra just detta är HusmanHagberg. Vi har pratat med Jill Rasmussen på Värmdö och Cecilia Lagerborg i Årsta, som gått från att vara säljkoordinator/assistent till att nu också vara franchisetagare.
Kort om Jill och Cecilia
Jill: Jag är snart 50 år, bor med två barn och sambo på Ingarö och har jobbat både i branschen och på HusmanHagberg i 20 år.
Cecilia: Jag är 41 år, bor med min son i Älta och har jobbat i branschen i ca sju år, varav ett år på HusmanHagberg.
Jill och Cecilia är kontorschefer, samt franchisetagare och delägare ihop med fler på sina kontor.
Hur ser ni på att ni har en så unik roll? Säljkoordinator och franchisetagare i ett.
– Jag tycker att det är ett klokt och moget beslut. Som mäklare har man ofta fullt upp med sina egna affärer, och då kan det bli svårt att samtidigt fokusera på att leda ett helt kontor. Många lyckas väldigt bra, men för många kan det också bli utmanande, säger Cecilia.
De pratar engagerat om att hela branschen borde tänka nytt kring frågan, i stället för att låsa fast sig vid hur det alltid har varit.
– Att vara en bra ledare handlar inte om vilken roll man har, utan hur pass lämpad man är som person. Där är jag glad att HusmanHagberg tänker utanför boxen och ser mig som individ, säger Cecilia.
Hur känns det att ni fått denna möjlighet?
– Jag är otroligt glad över förtroendet och trivs jättebra, vilket är anledningen till att jag varit här i 20 år, säger Jill. HusmanHagberg brukar kallas möjligheternas företag, och detta är bara ännu ett bevis på det.
Jill berättar med ett stort leende om varför hon trivs så bra och nämner utvecklingen man kan göra i kedjan och de otroligt korta kontaktvägarna.
– Du känner alla, man kramas när man ses och du kan ringa vem du vill utan att tveka en sekund, vare sig det är grannkontoret eller huvudkontoret.
Cecilia nickar instämmande och fortsätter:
– Det finns en möjlighet här för varje person att få utvecklas och utmanas. Hade jag fått den här möjligheten hos en annan kedja? Det tror jag inte.
– Det är modigt att som franchisegivare sticka ut hakan och se individen snarare än vilken roll den har. Och när man vet att huvudkontoret har ens rygg, då vill man göra sitt bästa. Det är ett smart beslut och jag är oerhört tacksam.
Vilka fördelar och utmaningar finns det med er roll?
– Att leda ett kontor kräver tid, engagemang och kunskap. Där har vi som koordinatorer en fördel. Vi har nämligen redan ett helhetsgrepp kring verksamheten, säger Jill.
– Utmaningen är att göra rätt prioriteringar. Dels behöver man leda kontoret, dels behöver man se till att alla mäklare har det de behöver. Vårt jobb är inte att göra deras jobb, utan se till att de har allt de behöver för att göra sitt jobb, säger Cecilia.
Skulle ni rekommendera andra att jobba på HusmanHagberg?
– Absolut. Här finns möjligheter och samtidigt en stark gemenskap. Det är därför jag blivit en så kallat hemvändare; någon som jobbat i kedjan tidigare, testat vingarna någon annanstans, men som nu kommit tillbaka – och det är jag otroligt glad för, säger Cecilia. Borta bra, hemma bäst.
– Helt klart. Det är därför jag varit här i 20 år. Det är en ynnest att jobba på ett ställe där man genuint trivs. Den här söndagsångesten som många pratar om känner jag aldrig, utan snarare tvärt om. Jag blir bara glad när jag tänker på att gå till jobbet, konstaterar Jill.
Vill du också bli en del av framgången på HusmanHagberg? Besök karriar.husmanhagberg.se eller kontakta Expansions- & HR-chef Christian Hjort på christian.hjort@husmanhagberg.se eller 070-536 02 88.