Alla branscher kräver sina egna verktyg för att fungera, och för ögonblicket är Chat GPT och AI det hetaste heta.
André Andersson driver Scribill, vars mål är att göra nämnda verktyg tillgängliga för företag och organisationer för att, som de säger, hjälpa dem att frigöra tid och optimera resurser.

André Andersson, vd på Scribill. BILD: Scribill

André Andersson och Scribill håller även föreläsningar och kurser för dessa organisationer, bland hos annat Mäklarsamfundet i mars i år.

– Där pratade vi om hur mäklare kan använda Chat GPT i vardagen för att underlätta i livet. Jag har själv en bakgrund i fastighetsvetenskap och har god insikt i vad som behövs, säger André Andersson.

Bland användningsområdena han nämner finns kundkontakter, där mäklaren kan svara snabbare och utförligare; sociala medier och annonsering.

– Jag visade upp hur Chat GPT kan skapa en objektsbeskrivning till Hemnet baserad på bilder och några punkter. Det vi vill göra är att visa vad det finns både för möjligheter och risker med generativ AI, och hjälpa företag att träna på sin egen data.

Hur gick det hos Mäklarsamfundet?
– Det var lite blandat, men jag tror att många gick in med en viss rädsla som försvann efter att vi hjälpt dem att använda systemet. AI är en värld, som om man inte satt sig in i den, kan ge en känsla av att ”det kommer att ta våra jobb, vad ska vi göra nu”. Jag försöker få dem att jobba tillsammans med AI och därmed hänga med i utvecklingen.

André Andersson talar sig varm om hur han själv alltid använder AI som bollplank, ”på många plan i livet”, och hur bra det är att använda i arbetet med sociala medier.

– Det kan ta fram innehållsplaner, vad man ska lägga ut och var, och ge idéer och vara kreativt.

Varför är det en sådan hype just runt Chat GPT och AI just nu? Finns det en risk att bubblan spricker?
– AI är den största teknologiska utveckling vi någonsin haft, som kommer att förändra mest på alla plan. Vi är i början av en jättestor omställning där alla kommer att behöva jobba med det på något plan. Kanske inte som eget system utan att det finns ett lager av det i alla system, som Microsoft Copilot, och Apple har också kommit med ett nu. Jag tror att alla kommer att ha det i sitt arbete på ett eller annat sätt framöver. Så jag vet faktiskt inte om eller vad som kommer att spricka.

Mäklare kan alltså hjälpas av AI och Chat GPT i kundkontakter, annonsering och sociala medier, men också med värderingsutlåtanden.

– Där matade vi Chat GPT med objekt och jämförbara fastigheter mäklarna valde ut. Det finns formalia att följa så det är likt det de brukar göra annars också. Det är väl den mest konkreta nyttan, men annars kan AI hjälpa med i princip allt man kan göra i datorn, säger André Andersson.

Han menar att om mäklarna blir mer effektiva kan de i stället fokusera på annat.

– De kan göra allt annat större och bättre och mer värdeskapande, medan AI gör det repetitiva arbetet.

Mäklare är inte nödvändigtvis datagenier i grunden eftersom deras kunskapsbank ligger någon annanstans – hur komplicerade är sådana här verktyg?
– Det finns absolut många som är ganska komplicerade, men Chat GPT är såpass intuitivt att man kan prata med den – skriv i chattrutan och få svar, till skillnad mot till exempel Excel där man måste kunna både kalkyler och känna till alla knappar. Det går hem hos den äldre åldersgruppen och folk som inte är särskilt tekniskt insatta eftersom det man behöver är nyfikenhet. Bara prata med den och beskriv vad den ska göra.

Om man använder tusen befintliga mäklarannonser för att få till nya mäklarannonser, och dessa mäklarannonser sedan används för ytterligare nya mäklarannonser, och de i sin tur används för ännu nyare mäklarannonser – vid vilken punkt blir det bara buzzwords kvar?
– Det är absolut ett stort problem att det blir fler generiska texter, både nyhetstexter och på Linkedin. Vi jobbar med personligheter för att få en engagerande tonalitet och en mänsklig interaktion i stället för standardprompter. Om man lägger krut på det kan man anpassa den att kommunicera mer som man själv gör, säger André Andersson.

– Ett annat problem just nu är anglifieringen i svensk kommunikation, eftersom AI-modellerna till stor del är tränade på engelsk text. Men användarna måste själva anpassa det och inte bara säga ”gör en annons” – det är då det blir den torra texten ingen egentligen vill läsa.

Vad tänker du om framtiden?
– Svår fråga, det går jättefort. Pratar vi ett eller fem år? Alla uppskattningar man gjort hittills har slagits, eftersom det gått så mycket snabbare än någon kunnat förutspå. Så, fem år – det vet jag inte. Men det närmaste året tror jag att folk kommer att börja jobba i specifika plattformar som gör saker automatiserat. I stället för en annons som en AI-modell har skapat kanske det visas en video med en chattruta, där man kan vara interaktiv. Något som skulle kunna skapa stort värde för både mäklare och kunder.

– Men det är ingenting jag sett ännu utan mest en spekulation och en möjlighet jag tror kommer att kunna finnas.

André Andersson avslöjar att det blir fler samarbeten med Mäklarsamfundet i höst.

– Det var första gången i våras och ganska nytt, men då ska vi gräva lite djupare.