Svensk Fastighetsförmedlings kundcenter lanserades sommaren 2023 och är en del av en satsning för att ytterligare stärka positionen på marknaden. Med stöd av ett eget kundcenter kan mäklarna fokusera på det de är bäst på – kundrelationer. Erbjudandet av mötesbokning och mäklarsupport har gett resultat både lokalt och nationellt och framåt ska ytterligare affärsdrivande tjänster adderas.
Elias Akyol, du är chef för kundcenter, vad är kundcenters uppdrag?
Vårt uppdrag är att leverera affärsfrämjande tjänster exklusivt till franchisetagare och mäklare i vår kedja. Huvuduppdraget är att stötta våra mäklare både i det dagliga arbetet och öka våra marknadsandelar.
Vilka tjänster erbjuder ni till kedjan?
Den första tjänsten är mötesbokning. Vi bearbetar olika geografiska områden och bokar in potentiella bostadssäljare till värderings-, rådgivnings- eller intagsmöten. Genom att djuputbilda teamet i Svensk Fastighetsförmedling, våra tjänster, vår produkt och hantera hela bokningen från initialt samtal till dess att mäklaren har varit hemma hos kunden kan våra mäklare få fler möten. De får också kunder som redan har fått en första införsäljning av Svensk Fastighetsförmedling, vilket bäddar för ett mycket kvalitativt första möte.
Den andra tjänsten är vår mäklarsupport. Det är ett team med mycket kompetenta mäklarkoordinatorer som på distans stöttar mäklare och assistenter i det administrativa. Syftet är att öka produktiviteten och sänka kostnaderna för bobutiken, men även att höja kundupplevelsen i butiken genom att frigöra tid för mäklare och assistenter att kunna ge full uppmärksamhet till kunder som kliver in i våra bobutiker.
Vad ser ni för resultat av tjänsterna?
Genom mötesbokningen har vi levererat stora volymer möten med kunder vi annars inte hade kommit åt på grund av att våra mäklare har begränsat med tid för proaktiv bearbetning och genom att vi jobbar bredare. Vi har ökat mötestakten för våra nyutbildade mäklare, vilket ger dem en viktig skjuts, speciellt när marknaden varit utmanande. Jag brukar säga att vi ger våra mäklare ett försprång på marknaden, vilket låter offensivt men som överensstämmer med verkligheten.
Mäklarsupporten är en succé. Genom att vi tagit över hanteringen helt och delvis för många butiker har de kunnat fokusera på befintliga uppdrag och kunnat lägga mer tid på att bearbeta den lokala marknaden. Synergieffekterna är många, och vi ser att det har en direkt påverkan på marknadsandel både på lokalt och nationellt.
Hur ser planen ut framåt?
Det har varit mycket positiv respons från kedjan, så vi ska framför allt göra mer av det vi redan gör. Vi kommer också att lansera fler affärsdrivande tjänster – för att skapa nya affärer och för ytterligare värdeskapande i Svensk Fastighetsförmedling. På sikt är ambitionen att inkludera våra koncernbolag Ordna Bolån och House:ID.