VILLOR 1 mån 3 mån 0.9% 12 mån 0.5% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.6% 3 mån -1.6% 12 mån 1.7%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
torsdag 3 oktober
VILLOR 1 mån 3 mån 0.9% 12 mån 0.5% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.6% 3 mån -1.6% 12 mån 1.7%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

Så får man nöjdast kunder i Sverige – Allan på HusmanHagberg

-

Att skapa nöjda kunder är en konst som kräver mer än bara hårt arbete. Någon som bemästrat den konsten är Allan Mohmand på HusmanHagberg Enskede som kammade hem priset för Årets Mäklarbetyg 2023.

Vad är hans framgångsrecept och bästa tips? Det kan du läsa mer om här nedan.

Kan du berätta kort om dig, Allan?

– Jag är 35 år, har jobbat som mäklare på HusmanHagberg i sex år och har lång erfarenhet av försäljning.

– Innan jag började mäkla, jobbade jag i mobilbranschen, där jag ägde två butiker. Den första startade jag redan som 21-åring, vilket var en rolig utmaning.

Du vann Årets Mäklarbetyg 2023. Hur gick det till?

– Jag blev chockad när jag hörde det, men samtidigt var det ett mål jag jobbade mot. För några år sedan vann jag tredje pris, vilket gav mig mersmak att kamma hem första priset. Och det lyckades jag med nu.

Hur jobbade du för att nå målet?

– Jag gillar siffror, så jag har använt NKI-rapporter som underlag för hur jag kan jobba bättre. Huvudkontoret skickar ut dem ett par gånger om året, vilket har hjälpt mig i arbetet.

Hur använde du de rapporterna?

– Jag tittade efter förbättringspotential. Säljarna har jag alltid fått bra betyg av, och även om köparna också gett mig bra betyg, såg jag att det fanns potential där. Så jag ställde in mig på att förbättra mig hos just köparna.

Vad är ditt framgångsrecept – hur har du fått nöjdast kunder i kedjan?

– Jag jobbar mycket med struktur och balans. När jag är på jobbet jobbar jag, och när jag är ledig försöker jag att vara ledig. Det har gjort mig mer effektiv och samtidigt gett mig glädje.

– Ska man mäkla i 30 år till, måste det vara hållbart.

– Återkoppling är något av det viktigaste. Det tummar jag inte på. Vad det än gäller, ser jag till att återkoppla till kunden och hålla en dialog under och efter affären.

Hur tänkte du när du valde mäklarkedja?

– Jag hade hört gott om HusmanHagberg från flera personer. Möjligheterna att göra karriär var större här än hos andra kedjor, och min önskan var ju att växa.

– På den tiden hade jag en studiekamrat som jobbade på kontoret i Enskede, och trivdes otroligt bra, så jag tog ett möte med franchisetagaren Ola och fick en bra känsla.

– De var lyhörda för vad som var viktigt för mig, och är det fortfarande. Det är därför jag är kvar här än idag – jag trivs otroligt bra!

Har HusmanHagberg på något sätt bidragit till din framgång?

– Absolut. Vi har en otroligt bra gemenskap både på kontoret och i kedjan, som gör arbetet både roligare och smidigare.

– Det är högt i tak, så du kan vara med och påverka även på central nivå. Huvudkontoret är bara en signal bort och lyssnar gärna på ens tankar och idéer.

– Och något av det viktigaste – vi ligger i framkant. Vi är proaktiva och jobbar hårt för att utveckla mäklartjänsten hela tiden. Det gör otroligt mycket för mitt arbete.

Vad betyder kedjans värdeord ”Äkta Passionerad Vinnare”?

– Det genomsyrar allt jag gör. Jag är äkta med mina kunder, passionerad och stolt över mitt mäklarhantverk, och försöker vara en vinnare i alla lägen. Vare sig det handlar om att vinna ett uppdrag, ett förtroende eller ett pris.

Kan du ge tre tips på hur man får nöjda kunder?

  1. Återkoppla och följ upp genom hela processen. Det är något av det viktigaste.
  2. Missnöjda kunder kan alltid bli nöjda. Ta därför en dialog med dem, i stället för att köra huvudet i sanden.
  3. Skapa struktur och balans i ditt arbete. Ska du vara en duktig mäklare på lång sikt, behöver det vara hållbart.

Vill du också bli en del av framgången på HusmanHagberg? Besök karriar.husmanhagberg.se eller kontakta Expansions- & HR-chef Christian Hjort på christian.hjort@husmanhagberg.se eller 070-536 02 88

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

Hallå där Emme Nottorp på Mohv, vilka har släppt barnboken…

...Bobo flyttar. Berätta mer! - Vi mäklare träffar massor av barnfamiljer och får ta del av deras erfarenheter och eftersom barns trygghet är kopplad till...

SENASTE NYTT

Julia Larsson är ny franchisetagare hos Alicia Edelman

Nu fortsätter Alicia Edelman att expandera sin franchise, denna gång med närvaro på Kungsholmen och Essingeöarna. Bakom spakarna står Julia Larsson. Julia Larsson har jobbat på...

Experten: Det svenska boprismysteriet – varför sjönk inte priserna mer?

Varför sjönk inte priserna mer under den stormiga tid som uppstod på bostadsmarknaden efter pandemin? Mäklarvärldens expertkrönikör Hampus Brodén reder ut möjliga anledningar - till...

”Många fler härliga mäklarmöten är på agendan nu”

Mäklarsystemet High Estate - som jobbar mot mäklare och mäklarföretag - har rekryterat Johanna Wemmel som account manager. Hon kommer närmast från rollen som...

Lika många mäklare tror på stigande som oförändrade priser

Det är i princip lika många mäklare som tror att bostadspriserna stiger som att de står stilla årets sista kvartal. Det visar SBAB:s senaste Mäklarbarometer. I...

Också barnfria drömmer om villa

Villa som boendeform förknippas ofta med familjeliv, men trädgårdar är inte bara till för barn. En stor del barnfria drömmer också om att bo...

Fastighetsbranschen – jämlikhet ja, mångfald nej

Fastighetsbranschen är bäst på jämlikhet, men sämst på mångfald. Det visar en mätning från stiftelsen Allbright Fastighetstidningen rapporterar om. Sedan 2012 har stiftelsen Allbright rankat jämställdheten...

Minskad boprisoptimism

46 procent av svenskarna spår en uppgång av bostadspriserna det kommande året, visar Länsförsäkringars senaste Boprisbarometer. Den siffran var 57 procent i början av sommaren. -...

Fler väljer rörligt bolån

Den högsta andelen bostadsägare på sex år väljer rörligt bolån. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån. I augusti var andelen bolån med rörlig ränta 69...

Otillräckligt säkerhetsarbete hos brf:er

Trygghet är en av de viktigaste faktorerna för att trivas i sin bostad, och också en fråga som tar stor plats i samhället. Trots...

Bostadsrättsregister – så påverkar det mäklare

Regeringen föreslog i höstbudgeten att öka Lantmäteriets anslag, bland annat för att kunna arbeta med uppbyggnad och utveckling av ett register över samtliga bostadsrätter. -...

Riksbanken sänker räntan och flaggar för dubbelsänkning

Styrräntan sänks i dag som väntat med 0,25 procentenheter och landar nu på 3,25 procent, meddelar Riksbanken. De skriver också att om inflations- och konjunkturutsikterna...

Vi säljer en bit av Skapelsen

Familjeföretaget Värhulta Gårdsmäklare firar hundra år i år. Mäklarvärlden knackade på för att se hur marknaden för jubilaren ser ut framöver. Och hur man...

Villalivet lockar köpare i ny undersökning

Närmare tre av fyra köpare är ute efter villor. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings mäklarpanel Bostadsutsikten. Mäklarna på Svensk Fastighetsförmedling fick frågan vilken bostadstyp det är störst...

Experten: Det svenska boprismysteriet – varför sjönk inte priserna mer?

Varför sjönk inte priserna mer under den stormiga tid som uppstod på bostadsmarknaden efter pandemin? Mäklarvärldens expertkrönikör Hampus Brodén reder ut möjliga anledningar - till...