Att skapa nöjda kunder är en konst som kräver mer än bara hårt arbete. Någon som bemästrat den konsten är Allan Mohmand på HusmanHagberg Enskede som kammade hem priset för Årets Mäklarbetyg 2023.
Vad är hans framgångsrecept och bästa tips? Det kan du läsa mer om här nedan.
Kan du berätta kort om dig, Allan?
– Jag är 35 år, har jobbat som mäklare på HusmanHagberg i sex år och har lång erfarenhet av försäljning.
– Innan jag började mäkla, jobbade jag i mobilbranschen, där jag ägde två butiker. Den första startade jag redan som 21-åring, vilket var en rolig utmaning.
Du vann Årets Mäklarbetyg 2023. Hur gick det till?
– Jag blev chockad när jag hörde det, men samtidigt var det ett mål jag jobbade mot. För några år sedan vann jag tredje pris, vilket gav mig mersmak att kamma hem första priset. Och det lyckades jag med nu.
Hur jobbade du för att nå målet?
– Jag gillar siffror, så jag har använt NKI-rapporter som underlag för hur jag kan jobba bättre. Huvudkontoret skickar ut dem ett par gånger om året, vilket har hjälpt mig i arbetet.
Hur använde du de rapporterna?
– Jag tittade efter förbättringspotential. Säljarna har jag alltid fått bra betyg av, och även om köparna också gett mig bra betyg, såg jag att det fanns potential där. Så jag ställde in mig på att förbättra mig hos just köparna.
Vad är ditt framgångsrecept – hur har du fått nöjdast kunder i kedjan?
– Jag jobbar mycket med struktur och balans. När jag är på jobbet jobbar jag, och när jag är ledig försöker jag att vara ledig. Det har gjort mig mer effektiv och samtidigt gett mig glädje.
– Ska man mäkla i 30 år till, måste det vara hållbart.
– Återkoppling är något av det viktigaste. Det tummar jag inte på. Vad det än gäller, ser jag till att återkoppla till kunden och hålla en dialog under och efter affären.
Hur tänkte du när du valde mäklarkedja?
– Jag hade hört gott om HusmanHagberg från flera personer. Möjligheterna att göra karriär var större här än hos andra kedjor, och min önskan var ju att växa.
– På den tiden hade jag en studiekamrat som jobbade på kontoret i Enskede, och trivdes otroligt bra, så jag tog ett möte med franchisetagaren Ola och fick en bra känsla.
– De var lyhörda för vad som var viktigt för mig, och är det fortfarande. Det är därför jag är kvar här än idag – jag trivs otroligt bra!
Har HusmanHagberg på något sätt bidragit till din framgång?
– Absolut. Vi har en otroligt bra gemenskap både på kontoret och i kedjan, som gör arbetet både roligare och smidigare.
– Det är högt i tak, så du kan vara med och påverka även på central nivå. Huvudkontoret är bara en signal bort och lyssnar gärna på ens tankar och idéer.
– Och något av det viktigaste – vi ligger i framkant. Vi är proaktiva och jobbar hårt för att utveckla mäklartjänsten hela tiden. Det gör otroligt mycket för mitt arbete.
Vad betyder kedjans värdeord ”Äkta Passionerad Vinnare”?
– Det genomsyrar allt jag gör. Jag är äkta med mina kunder, passionerad och stolt över mitt mäklarhantverk, och försöker vara en vinnare i alla lägen. Vare sig det handlar om att vinna ett uppdrag, ett förtroende eller ett pris.
Kan du ge tre tips på hur man får nöjda kunder?
- Återkoppla och följ upp genom hela processen. Det är något av det viktigaste.
- Missnöjda kunder kan alltid bli nöjda. Ta därför en dialog med dem, i stället för att köra huvudet i sanden.
- Skapa struktur och balans i ditt arbete. Ska du vara en duktig mäklare på lång sikt, behöver det vara hållbart.
Vill du också bli en del av framgången på HusmanHagberg? Besök karriar.husmanhagberg.se eller kontakta Expansions- & HR-chef Christian Hjort på christian.hjort@husmanhagberg.se eller 070-536 02 88