Rebecca Jansson är fastighetsmäklare och delägare i Fastighetsbyråns kontor i Västerås.
Mäklarvärlden förhörde sig om hur hon ser på utbildning och fortbildning både för medarbetarna och sig själv.

Rebecca Jansson. BILD: Fastighetsbyrån

Hur ser du på utbildning/fortbildning för dina mäklare?
– Vi anser att det är oerhört viktigt med vidareutbildning och utveckling för våra medarbetare. Man blir aldrig fullärd utan det finns alltid potential att klättra ännu mer på kunskapsstegen och hitta nya vägar framåt för vår tjänst såväl som den personliga utvecklingen. Viktigt för oss är också att satsning på våra medarbetare och möjlighet att bli sitt bästa jag gäller för alla roller på kontoret, allt från mäklare och säljstöd till fotograf och franchisetagare/delägare.

Avsätter ni tid för sådant på ditt kontor eller är det upp till var och en?
– Ja absolut! Vi har gemensamma veckomöten där vi bollar tankar och idéer samt har erfarenhetsutbyte kollegor emellan. Dessutom har vi en otrolig fördel i att vara en del av Sveriges största mäklarföretag med ett huvudkontor som har mycket muskler och möjliggör för oss alla att ta del av en rad olika utbildningar inom allt som kan vara behövligt för vårt yrke. Så fort det kommer en utbildning/säljträning sitter vi gemensamt för att vi tror på kraften i att tillsammans gör vi skillnad.

Hur tänker du som delägare?
– Förutom att jag arbetar som mäklare så ligger det på mitt ansvar att agera mentor gentemot övriga mäklare på kontoret, och då framförallt nya medarbetare. Det är något som jag tycker är oerhört roligt och jag delar gärna med mig av min kunskap.

Hur ofta går du själv någon utbildning nuförtiden?
– Lika ofta som övriga medarbetare på kontoret. Jag skulle aldrig anse mig vara fullärd utan är genuint intresserad av hur jag kan förbättra mig på det personliga planet som mäklare. Även våra interna möten där vi delar erfarenheter med varandra är oerhört viktiga för såväl mig som gruppen. Jag som arbetat som mäklare i åtta år kan få en ny infallsvinkel av någon som började för en vecka sen, som sedan kan användas för att lyfta oss till nya höjder. Att dela med sig till varandra är A och O, och vi alla kan bidra.

Vilken var den senaste och blev du något klokare?
– Senaste utbildningen jag gick var en säljträning via en kollega på ett annat Fastighetsbyrånkontor i Sverige, där vi fick lära oss mer om hur man på bäst sätt hanterar ett telefonsamtal med kund utifrån olika situationer. Verkligen lärorikt. Vi har över 1100 mäklare på Fastighetsbyrån så att kunna dela kunskap mellan kontoren är fantastiskt.

Behöver fortbildning alltid handla om sälj, eller kan det finnas mer otippade typer av utveckling?
– Nej absolut inte. Självklart blir ett stort fokus på just sälj eftersom att vi har den typen av yrke. Men man får inte glömma bort den delen med att vi alla ska må bra och därför ser vi gärna utbildning i personlig utveckling på många olika sätt, mental träning till exempel, för att nämna något. Sen är säljträning för mig så mycket mer än hur vi kan sälja flest antal bostäder, det handlar om hur vi ska ta oss an kunder, stötta och hjälpa dessa på bästa sätt i just den situation de befinner sig i. Ödmjukhet, hjärta och stå stadigt med båda fötterna på jorden kommer ta dig en bra bit på vägen.

Finns det situationer i vardagen som kan användas som lärande ögonblick?
– Oh ja! Dagligen skulle jag säga. Varje ny situation du hamnar i kommer bli en lärdom för framtiden.