I höstas kom nya krav på mäklare i Spanien. Häng med till Christoffer Krogh som jobbar för Svensk Fastighetsförmedling i Torrevieja, vars kontor har objekt med i brittiska tv-serien ”En plats i solen”.
SOM FRANCHISETAGARE DRIVER Christoffer Krogh två kontor i området kring Torrevieja, men har mäklat i Spanien sedan 2016. Han säger att han bär på en egen erfarenhet av hur jobbet fungerar, vilket underlättar när han ska bygga och driva team.
– Jag vet vad som krävs, hur mycket hårt arbete som ligger bakom framgång – och hur långt vi faktiskt är från bilden som vissa tycks ha i Sverige av soldyrkande och sangriadrickande mäklare. Vi jobbar med mycket fokus på köpkunden, genom att bygga längre relationer och hela tiden ha många kunder under bearbetning. Eftersom kunderna i de allra flesta fall kommer från ett annat land än Spanien, med väldigt lite kunskap om köpprocessen här, är det väldigt viktigt för mig att vi skapar trygghet och tillit. Lika viktigt är en trivsam och trygg arbetsplats.
I höstas kom nya krav på mäklare i Spanien. Christoffer Krogh har berörts på så sätt att han driver sin verksamhet i en av de regioner som stiftat en ny lag. Han och hans kollegor fick genomgå en av Valenciaregionen godkänd utbildning, certifieras och registreras i ett mäklarregister.
– Jag tycker det är bra för branschen, i synnerhet för kunderna. De har alltid funnits en viss skeptisk syn på Spaniens bostadsmarknad med smutsiga affärer och kunder som har blivit lurade – även om antalet utsatta är relativt litet på det stora hela. Förhoppningsvis kommer de nya kraven till viss del att städa bort de oprofessionella aktörerna på marknaden.
Christoffer Krogh växte upp på Öland men är född i Malmö, och är en passionerad MFF-supporter.
– Jag följer klubbens matcher med stort intresse – mest på distans men så fort jag är i Sverige går jag gärna till stadion.
Han beskriver sig också som en familjekär person som älskar att tillbringa tid hemma med sambon, tre barn, två bonusbarn och en fransk bulldog.
– Jag drivs av att testa nya saker, jag tror att människor ser mig som en riktig tävlingsmänniska för jag älskar att utmana mig själv och andra. Jag försöker att vara utomhus så mycket det går, och får jag tid över spelar jag padel. På fritiden lagar han gärna god mat och han tror sig vara en helt okej hemmakock som experimenterar med nya recept och smaker.
FÖRDELARNA MED ATT BO I SPANIEN är enkla att lista – nu under vinterhalvåret är eftermiddagarna ljusa och soliga, med omkring 20 grader varmt på dagen.
– Men om jag ska vara ärlig så var det inte bara klimatet som tog mig hit. Det var slumpen som valde just platsen, vi insåg ganska fort med två småbarn att charter började bli dyrt och valde därför att skaffa en liten – med betoning på liten – lägenhet på Costa Blanca. Vi trivdes och insåg snabbt att det var här vi ville bosätta oss.
– Den stora skillnaden mot att jobba som mäklare i Sverige är hur ett objekt kan säljas av flera mäklare. Man har ingen standard med exklusivitet som man har som mäklarbyrå i Sverige. Det bidrar till att vi som flera andra har dedikerad personal, så kallade intagare, med ansvar att leta bostäder och skriva uppdragsavtal. Sedan är det mäklaren som fokuserar på spekulanterna. En visning i vår värld är sällan öppen med flera spekulanter, utan sker privat med en kund som vi åker runt med och visar flera objekt för.
Nyligen var Christoffer Krogh och några av kontorens objekt med i inspelningarna av brittiska tv-programmet ”En plats i solen”, som i Sverige visas på TV4 och Sjuan.
– Det var kul att träffa programledare och produktion, och få en inblick i hur avsnitten planeras och spelas in, vilket ofantligt förarbete det är som görs. Vi fick i och för sig bara vara med en kort stund innan kameran rullade, men man blir fascinerad av hur många personer som får plats i en väldigt liten bostad under en inspelning. Nu har vi varit med i tre inspelningar, självklart är det roligt med tanke på hur många av våra kunder som ser och följer serien.
I DAG ÄR MAN ÅTTA MÄKLARE på kontoret, varav fyra arbetar med köpare och fyra med säljare.
– Om vi pratar nationalitet på dessa kunder minskade svenskarna kraftigt i antal under förra året. I stället tvingades vi hitta köpare från andra länder, och förmedlar i dag bostäder till köpare från exempelvis Polen, Belgien, Finland och Island. Engelsmännen har också blivit fler igen. Tittar man på ålder är det väldigt blandat – men det är många fler yngre köpare nu än före covid. En större acceptans av distansarbete kan nog ligga i grund för detta.
Enligt Christoffer Krogh är det den ekonomiska situationen i Sverige med höga räntor och hög inflation som har satt sina spår.
– Det innebär också att vi på kontoret har ökat språkkunskaperna och i dag behärskar sju språk, även om det ju inte innebär att jag pratar alla sju, långt ifrån. Vi märkte också att när svensken fick högre räntor och kostnader, så ville fler sälja sina spanska bostäder. Marknaden här visar fortfarande på en hög köpkraft av internationella kunder. Sedan, på kort tid efter spekulationerna i Sverige om att sänka räntan, har det svenska intresset ökat igen.
När är det annars hög- eller lågsäsong för att förmedla bostäder i Spanien? Christoffer Krogh förklarar att när det är varmt i Sverige och solen skiner, samt vid högtiderna jul och nyår, så har vi svenskar annat för oss än att söka bostad i Spanien.
– Men när mörkret och kylan tränger på, då blir våra svenska kunder fler igen. Generellt har vi en ganska jämn nivå under året av både köpare och säljare, vi har tur i Spanien att vi sällan har mörka gråmulna dagar som hindrar fotografering av bostäderna.
KONKURRENS FINNS – och den är stor. Alla stora svenska aktörer är på plats i Spanien.
– Lägg därtill alla andra nationer med köpare. De har självklart också verksamma mäklare på plats. Dessutom ligger objekten som jag sa oftast ute hos flera mäklare, vilket i sin tur innebär att ett uppdragsavtal absolut inte behöver leda till en intäkt. I vissa områden jobbar man med samarbeten, konkurrenter emellan.
Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största privatägda mäklarkedja med många års samlad erfarenhet, och givetvis finns en väl uppbyggd supportstruktur – alltifrån kundvårdssystem till marknadsföring och rekryteringsstöd.
– Vi är en av få svenska aktörer här som har en representant från huvudkontoret på plats, Sara Scardia, regionsoch etableringsansvarig för Spanien, som är baserad i Alicante.
Arvodesnivåerna tror han generellt ligger högre än i Sverige, men det skiljer sig mellan olika områden.
– Man ska komma ihåg att vi initialt aldrig vet om det blir vi som får sälja objektet när uppdraget signerats. Vi står ändå för fotografering och marknadsföring – inget som debiteras kund – och håller privata visningar, både fysiskt och via video. Vi lägger alltså ned mycket pengar utan någon säkerhet i att få tillbaka dem.
HAN MENAR ATT EN FRAMGÅNGSRIK utlandsmäklare blir den som är duktig på att bygga relationer och knyta kontakter, har ett stort tålamod och självklart besitter ett starkt driv för försäljning.
– Jag har i dag ett gäng på tolv personer – alla med helt olika bakgrund, utbildning och arbetslivserfarenhet. Vi har byggt en kultur där vi alla ses och börjar dagen på kontoret – det är viktigt för teamkänslan och för mig att känna in så alla mår bra.
Hans tips till svenska mäklare som vill pröva lyckan i Spanien är att först och främst vara medveten om att arbetssättet skiljer sig en del jämfört med vad man är van vid. Men går man i sådana funderingar tycker han att man ska våga ta steget – det finns alltid en väg tillbaka.
– Sedan är det ju så att de flesta av oss faktiskt väljer att stanna kvar. Precis som vi pratade om tidigare så är det ett hårt arbete – det är långt ifrån en vanlig utlandssemester – men väldigt roligt att få möjligheten att vara med på våra kunders resa i att uppfylla drömmen om en bostad i Spanien.
Med tanke på hur mycket som har hänt under de senaste tre åren för Christoffer Krogh tycker han att det är svårt att förutse vad som kommer ske under de kommande åren – men han hoppas kunna skaffa ett semesterboende i Sverige tillsammans med sambon och sina barn.
– Det är ju trots allt så att vi gärna njuter av de svalkande sommarmånaderna i Sverige under semestern. Affärsmässigt hoppas jag att våra svenska kunder kommer tillbaka till en normal nivå igen, och att vi är samma drivna gäng som i dag, fast fler, samt det självklara valet för kunderna.
Christoffer Krogh
ÅLDER: 37 år.
FAMILJ: Tre barn, sambon Sara, två bonusbarn och franska bulldoggen Frasse.
BOR: Utanför Torrevieja i Los balcones.
ARBETSPLATS: I bilen, eller på ett av våra två kontor i Torrevieja.
BAKGRUND: Från restaurangbranschen till en mäklarkarriär och utmärkelser som koncernetta på Skandiamäklarna under första hela året som utlandsmäklare med cirka 8 miljoner kronor i provisionsintäkter.
DRÖMBOENDE: Svårt att svara på då jag blir mer kräsen, man ser ju så mycket fint hela tiden. Det är nog en bostad vid havet så man skulle kunna ha en liten båt lättillgänglig.
ANTAL VISNINGAR I MÅNADEN: Väldigt få, jag överlåter dessa till mina mäklare.