Att stöta och blöta erfarenheter kring ledarskap och rekrytering med andra i samma situation är nyttigt – och ofta det de som går fortbildningar helst vill få chans till.
En institution som faciliterar det i sina utbildningar är Folkuniversitetet.

Jonna Johansson, biträdande prefekt på Folkuniversitetet. BILD: Privat

I januari börjar utbildningen Arbetsintegrerat ledarskap på Folkuniversitetet, där det bland annat ingår ett block med HR. Jonna Johansson är biträdande prefekt och säger att det är väldigt varierat vilka det är som söker sig till ledarskapsutbildningar, men att denna riktar sig mot de som precis börjat som ledare.

– De som behöver mer på fötterna för att känna sig trygga i sin roll. Där ska man involvera sin vardag i examinations- och reflektionsuppgifterna och då behöver man ha viss erfarenhet.

Hennes roll är nyskapad och riktas mot uppdragsutbildningarna, något Folkuniversitetet satsar på – främst mäklarutbildningen, men det finns fler.

– Individ, samhälle, lärarutbildningar… Vi ska ha cirka 20 procent uppdragsutbildningar och det hänger samman med livslångt lärande.

I Arbetsintegrerat ledarskap ska deltagarna kunna stöta och blöta och lyfta utmaningar i vardagen med varandra.

Är det olika nivåer på deltagarna? Jag tänker att det kanske är för grundläggande för en vd eller någon som varit chef länge.
– Jag tänker att man nog är lite längre ner på karriärstegen. En vd kanske har lärt sig den hårda vägen, av erfarenhet, men i mäklarbranschen kan det handla om någon som jobbat några år och vill öppna eget franchisekontor. Eller på annat sätt får en ledande position, säger Jonna Johansson.

Att vara chef kräver vissa goda personliga egenskaper, men också stöd i att kunna ta svåra samtal, något man behöver lära sig. Och, förstås, lagstiftning och arbetsrätt. Bland mäklarna är det inte ovanligt att studenten skickat sig själv istället för att någon högre chef gjort det.

Vad vill studenterna främst lära sig?
– Att höra hur andra har klarat av olika situationer, hur de tänkt och planerat strategiskt. De vill lära av goda exempel, och också av det som inte blev så bra. Det blir ett slags kollegialt lärande i gruppen. Sen är det ändå en akademisk utbildning så att få teorierna bakom och hur man kan tänka kring hur människor fungerar.

Jonna Johansson konstaterar att det inte alls är säkert att ett nystartat kontor har en HR-person, utan det faller på ledaren som då måste kunna väldigt mycket själv.

– Faktum är att man i en rekrytering faktiskt sätter medarbetare i utbildning – det är det första steget i att ens ha personal. Men det handlar inte bara om att hitta rätt personal. När man läser på mäklarfirmornas sidor så har varje kedja en identitet som det är viktigt att ”stay true to” och ha som grund när man lockar till sig folk.

Hon vet genom samtal med HR-chefer att det är stor rörlighet i mäklarbranschen, och då måste rekryteraren veta vad hen kan erbjuda som gör att personen vill stanna.

– Många i branschen pratar om delaktighet och familj, en vi-diskurs från de olika firmorna.

Vad händer om personen har perfekt cv men man bara inte klickar?
– Jag kan bara utgå från min egna erfarenhet som tidigare avdelningschef och rekryterare: Man ska gå på känslan. Det tror jag är jätteviktigt. En person som kanske inte har allt som efterfrågas men rätt inställning – tja, man kan alltid lära sig saker. När jag pluggade i England spelade det i stort sett ingen roll vad du läst på universitetet, utan det var ett tecken på att du kunde lära dig, och därmed lära dig nytt hos arbetsgivaren, säger Jonna Johansson.

– Att ha rätt personlighet för att passa in på arbetsplatsen, men det beror förstås på arbetsplatsen. Som mäklare kan det vara viktigt att kunna kommunicera och vara social, men också som en del av vi-känslan många lyfter från huvudkontoren vara en teamplayer och inte bara jobba för sig själv.

Till sist, några tips till den som vill bli rekryterad?
– Ofta ligger fokus på den som blir intervjuad, och det är viktigt att komma till punkten att det inte bara handlar om att arbetsgivaren gillar dig, utan om du gillar arbetsgivaren. Jag brukade ofta avsluta intervjuer med ”har du någon fråga till oss?” och då är det viktigt att man är förberedd. Var påläst om firmans identitet och värderingar.