HusmanHagberg har länge satsat på att utveckla sina medarbetare, för att de ska nå sin fulla potential och nå dit de vill i karriären. Vilken roll du än har, ska du få rätt verktyg för att lyckas. Nu senast anordnade de en exklusiv säljledarutbildning – som blev otroligt uppskattad.
Vi har pratat med dem som leder utbildningen: HusmanHagbergs Försäljningschef, Jim Palmquist, och Ledarskaps- & Utbildningsansvarig, Robert Brederman.
Vad går utbildningen ut på?
– Att stärka våra ledare, för att de i sin tur ska kunna leda sina kontor bättre. Det handlar inte bara om ledarskapet i sig, utan om att också leda försäljningen, och där krävs det lite andra kompetenser, säger Jim.
Vad får man lära sig?
– Alltifrån säljprocesser och coaching till gruppdynamik och feedback. Konkreta verktyg för att leda säljaktiviteter på kontoret, säger Robert.
– Det vi vill är att få bort det platta ledarskapet, och i stället skapa ett ledarskap som involverar medarbetare. I ett platt ledarskap pekar man med hela handen och vill att alla ska springa på samma sätt, men det funkar inte. Medarbetare är olika och behöver olika typer av ledarskap, så det jobbar vi mycket med, säger Jim.
Hur skiljer sig utbildningen från andra likvärdiga utbildningar?
– Det finns många utbildningar på marknaden, men vi ville skapa en exklusiv säljledarutbildning kopplad till vår unika verklighet och våra värderingar. Utbildningen utgår från våra medarbetares behov, vilket är unikt, säger Robert.
– Vi vill också skapa ett eget språk för hur vi arbetar med försäljning inom kedjan som gör det lätt för alla att förstå – och det snabbt, fortsätter Jim.
Hur ser upplägget ut?
– Vi kör åtta träffar, fysiska och digitala, där vi varvar teori med praktik under programmets nio månader. Mellan våra träffar har deltagarna fått i uppgift att jobba med olika utmaningar i erfarenhetsgrupper, dvs. mindre gupper med deltagare från olika kontor med liknande utmaningar. Det har varit väldigt uppskattat, säger Robert.
Har ni sett att utbildningen gett någon effekt än?
– Absolut. Vi körde utbildningens sista tillfälle för någon vecka sedan, och då berättade deltagarna om hur de lyckats förbättra sitt resultat på kontoren genom en tydligare struktur och ett mer närvarande ledarskap. Det var enormt positivt, säger Jim.
– Den senaste tiden har vi också kunnat se hur vi ökat våra marknadsandelar och även att medarbetarnöjdheten har ökat ute på kontoren, fortsätter Robert.
Vad säger deltagarna själva?
– Efter sista tillfället pratade vi med bland annat Malin Fuierer på HusmanHagberg i Österåker. Hon sa såhär:
“Det bästa med utbildningen är att den har satt fokus på ledarskapet, gett en tydlighet och en struktur. Den har gjort en enorm skillnad för glädjen att leda.”
Någon som läser detta kanske är sugen på att starta eget kontor. Hur ska man då tänka?
– Välj en kedja som rimmar med dina värderingar och där du känner att du kan få möjlighet att nå den framgång du vill uppnå. Vi på HusmanHagberg vet att det är en viktig faktor, och därför satsar vi stenhårt på att tillgodose de behoven, svarar Jim.
– Vi brukar säga att HusmanHagberg är möjligheternas företag. Har du en idé, är det stor chans att den genomförs. Här är det högt i tak och alla blir sedda, fortsätter Robert.
Vad är fördelarna med att starta eget med just HusmanHagberg?
– Vi får ofta höra att uppstarten hos oss är väldigt smidig. Du får hjälp med i princip allt, så att du kan fokusera på att mäkla, säger Jim.
– Du får leda din verksamhet med utgånspunkt från din marknads unika förutsättningar med hjälp av ett gediget koncept som är lätt att leda, fortsätter Robert.
– Vi jobbar också med tydliga spelregler och värderingar. Hos oss är du en Äkta Passionerad Vinnare och här får du tydliga spelregler för att bli det, avslutar Jim.
Vill du också bli en del av framgången på HusmanHagberg? Besök karriar.husmanhagberg.se eller kontakta Expansions- & HR-chef Christian Hjort på christian.hjort@husmanhagberg.se eller 070-536 02 88