
Låter det motsägelsefullt att branschens rekryterare i rådande marknadsläge har mer att göra än någonsin? Men det menar det här temanumrets krönikör – Ulf Häger, rekryterings- och employer brandingansvarig hos Fastighetsbyrån. Tufft läge där färre ansöker till mäklarutbildningarna och fler som avregistrerar sig betyder att kampen om de mäklare som stannar i branschen hårdnar.
I årets sista temanyhetsbrev skriver vi om rekrytering och hur branschen tänker framåt – nu. Utöver vår krönikör finner du experten på HR, Maria Arnell hon arbetar som engagement manager i HR-förening. Hon understryker att för att lyckas med din rekrytering behöver du tänka strategiskt, ha en långsiktig plan och alltid ha medarbetarna i fokus. Det är människorna som är det viktigaste i varje organisation. Och den bästa reklamen du kan få för ditt företag är nöjda medarbetare.
En ledare som har prisats för sitt ledarskap är Fredrik Kullman som är vd för Bjurfors. Och han resonerar väldigt likt HR-experten med fokus på medarbetare och en av hans nycklar är att de bara anställer de ”bästa” till alla positioner. Och med det menar han de bästa för Bjurfors – de som jackar in i kedjans tankar om hur man arbetar framgångsrikt. En pusselbit i det arbetet är att alla i ledande befattningar ska gå ledarskapsutbildningar. Och några som sysslar med detta är Folkuniversitetet och i den här temaeditionen berättar Jonna Johansson, biträdande prefekt, om en av deras ledarskapsutbildningar.
Vi är tillbaka med nya teman till nästa år. Så jag passar på att önska en God Jul och ett Gott Nytt År från hela vår redaktion!
Jenny Persson, chefredaktör