Fastighetsbyrån konstaterar att det finns en bostadstyp som sticker ut på marknaden just nu.
Den kännetecknas av yteffektivitet, kreativa arkitektoniska lösningar och spännande materialval – för att inte tala om en tydlig social prägel, även om de kräver en del deg.
– Vi märker av ett väldigt stort intresse och det är inte ovanligt med prisökningar på flera hundra procent på de här bostäderna, säger Johan Vesterberg, pr- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån, i ett uttalande.
Just nu finns drygt 40 skapelser, byggda av medarbetare på byråns kontor runtom i landet, till salu, och intresset är enligt honom stort.
– Marknaden generellt är ju avvaktande men intresset och engagemanget för de här bostäderna är på topp. Pepparkakshemmen har blivit en tradition och de är verkligen de roligaste och viktigaste förmedlingar vi gör.
Det visar sig inte minst i Älvsbyn där en timrad norrbottensgård hade 200 kronor i utropspris, något som genom vild budgivning har trissats upp till 5000.
– Vi får nog erkänna att vi jobbar med lockpriser på just de här objekten, säger Johan Vesterberg.
Pengarna för pepparkakshusen går i år oavkortat till SOS Barnbyars verksamhet i Ukraina.