Nyligen tog en grupp mäklare över Tradition Mäkleri i Stockholm och gick ihop under varumärket Tradition – ett varumärke som funnits på marknaden i 25 år och som stått för kvalitet, professionalitet och kundfokus. Mäklarvärlden knackade på, häng med!

Här är gänget som tillsammans tog över Tradition Mäkleri och som har stått för hela omtaget och tänket bakom. Från vänster: Johan Nabavi, Charlotta Larsson, Magnus Larsson, Emily Medqvist, Jan Borild och Bahar Nabavi. BILD: Tradition Mäkleri

Tradition som varumärke har funnits sedan 1998 i Stockholm med omnejd. Johan Nabavi, Charlotta Larsson, Magnus Larsson, Emily Medqvist, Jan Borild och Bahar Nabavi heter de som tillsammans tog över byrån och som har stått för hela omtaget och tänket bakom.

– Vi som har gått ihop under Tradition är erfarna mäklare från Innerstadsspecialisten, Bostadsrättsspecialisten och såklart Tradition, som brinner för mäklaryrket och vill skapa ett mäkleri där människan och hemmet får ta lite större plats, utan att kompromissa med affärsmässighet och professionalism. Vi förvärvade det i maj 2023 och tryckte på startknappen för det nya i slutet av juli. Så det har varit ett intensivt år, säger vd Johan Nabavi.

Johan Nabavi själv har ingen mäklarerfarenhet, utan kommer från digital affärsutveckling och strategi, med bland annat bakgrund från reseföretaget TUI och digitala konsultvärlden.

– Vår tanke är att vi tillsammans med ett riktigt kvalitetsmäkleri också vill lägga större fokus på kunden, kundupplevelse och tjänsteutbud. Vi känner också att vi går lite emot trenden med många små nystartade mäklerier, så vi slår i stället ihop ett antal kontor och drar i gång med större kraft på marknaden. Detta i syfte med att dra fördelar av det lilla företagets flexibilitet, men utan att tappa fördelarna med att vara stora, ge ett sammanhang till medarbetare och synas i större skala.

Att starta något nytt, där man själva får styra hur det blir, är något som legat och grott hos Johan Nabavi och de andra delägarna ganska länge. När de först började arbeta mer konkret med tanken så var idén att bygga upp ett nytt varumärke från grunden. Men under resans gång sprang de på Björn Sommar och Magnus Weideskog som drev Tradition Fastighetsmäkleri och de kände att de inte kunde hitta ett bättre varumärke, så de slog till och förvärvade det.

– Det är vi väldigt glada över, eftersom ordet tradition i grunden betyder att föra något viktigt vidare. Det är ju precis vad man som mäklare gör, säger Johan Nabavi och förklarar att tanken med Tradition Mäkleri framför allt var två saker:

– Vi ville skapa ett mäklarföretag och varumärke där det kommersiella och mänskliga kan samsas, och vi ville göra ett franchisekoncept som var mäklarvänligt och där kontoren skulle vara de stora vinnarna. Vi som har gått samman har lång erfarenhet från olika mäklarföretag och vi hittade varandra just i de värderingarna, och att alla brinner för mäklaryrket. Med Tradition ville vi värna om vår yrkesstolthet och skapa ett kvalitetsmäkleri där vi inte bara är kommersiellt duktiga, utan också förstår att de bostäder vi förmedlar även är hem som någon lämnar och blir hem till någon annan.

Tradition Mäkleri består i dag av fyra kontor och franchisetagare, varav tre större kontor i Stockholms innerstad (Östermalm, Södermalm och Kungsholmen, samt ett mindre kontor i Nacka). Totalt är man 29 anställda varav 26 erfarna mäklare.

Johan Nabavi.

– Det har gett mycket energi till alla att hamna i ett större sammanhang och en nystart där vi har fullt fokus framåt och att göra det här riktigt bra. Från att ha kommit från olika mäklarföretag från början, med olika arbetssätt och kulturer så tycker jag att vi börjar hitta det som är Tradition Mäkleri. Det är klart att det har varit en omställning för alla, med nya sätt att göra saker på och såklart tufft i början när allt inte varit på plats. Men alla har verkligen hjälpt till och tillsammans har vi fått det att bli riktigt bra.

På frågan om hur det fungerar ekonomiskt att ha ”egen låda” och vilka de största utmaningarna med att inte tillhöra en kedja är svarar Johan Nabavi att det fungerar jättebra.

– På sätt och vis är vi ju själva en kedja i den meningen att alla kontor kan dra nytta av varandras synlighet, referenser, gemensamma spekulantregister och hela det större sammanhanget med kollegor som vi skapar tillsammans. Men också såklart att vi delar på kostnaderna för hemsida, design av mallar, digitala tjänster med mera som vi tagit fram centralt.

Självklart, säger Johan Nabavi, behövde man göra en stor investering tillsammans inledningsvis för att få hela konceptet på plats, men nu känner man verkligen att man har något att erbjuda som underlättar för kontoren och en kraft att fortsätta utvecklas. Det är en styrka man inte hade tidigare.

– De stora fördelarna med att vara fristående är ju att kunna styra hur vi återinvesterar och att kunna låta investeringarna möjliggöra större uppsida för kontoren. En tanke med vårt koncept är ju att vi vill återinvestera och titta framåt för att ge kontoren en möjlighet att hänga med i utvecklingen, men också för mäklarna att vara med att påverka vad som görs. Hos oss går allt centralt arbete ut på att underlätta och skapa förutsättningar för mäklarverksamheten. Det är viktigt för oss som delägare att kunna värna om.

Byråns kunder är i första hand de som tycker att det är viktigt med kvalitet, både i mäklartjänsten och hur deras hem presenteras i allt från bilder, text, hemsida och prospekt till hur visningar och budgivning går till. Här har byrån lagt ned tid på att hitta rätt fotografer, stylister, designbyråer och tryckerier med mera.

– Det gäller att vi håller ihop helheten, annars faller det ihop. Det är också centralt för oss att se människorna i affären, både säljare och köpare. Det tycker jag märks att våra kunder uppmärksammar och tycker om, säger Johan Nabavi och berättar att man förmedlar alla slags hem, oavsett om det är villor, lägenheter eller landställen.

– Vi vill gärna att alla slags hem och stilar kan rymmas i vårt varumärke. Det var en av kravställningarna vi hade på våra designers. Däremot är det viktigt att de hem vi förmedlar känns utvalda och håller den kvalitet vi vill förmedla. Här handlar det inte om storlek eller område primärt, utan att all information finns tillgänglig och att en köpare kan känna sig trygg med att allt är rätt och riktigt när de köper ett hem vi förmedlar.

Marknadsföringen är såklart också jätteviktig för Tradition Mäkleri, för att ge bästa tänkbara förutsättningar för att förmedla ett hem. Det handlar om att hitta det optimala värdet och därmed också den optimala köparen – och för Johan Nabavi innebär marknadsföring inte bara exponering på sociala medier och på bostadsplattformarna, utan också upplevelsen av deras tjänst.

– Utan en bra kundupplevelse och mäklartjänst spelar det ingen roll hur många träffar din annons fått, eller hur många som kom på visningen. Jag tycker på sätt och vis att det går att jämföra med den digitala säljprocessen inom e-handeln, i den meningen att är upplevelsen dålig i något moment av processen riskerar man att köparen försvinner ut och väljer något annat. Både mäklaren och tjänsten representerar ju i förlängningen det hem som förmedlas.

För Johan Nabavi, som har en bakgrund inom bland annat tjänstedesign, är det naturligt att man behöver lägga en hel del tid till att förstå hur kunderna upplever deras tjänst, vilka saker som kan förhöja upplevelsen och vilka saker som är hygienfaktorer som bara måste fungera klockrent.

– Det här är något jag brinner för och jag tror att det fortfarande finns mycket att göra här inom mäklarbranschen.

Här är ett hem som Tradition Mäkleri sålde i augusti i år – och det roliga med den här försäljningen berättar Johan Nabavi är att den marknadsföring man lade ned på det här hemmet resulterade i att den fortfarande är den mest besökta sidan på byråns hemsida sedan nystarten. BILD: Robin Vasseghi

 

Vad gäller konkurrensen i branschen är den som vanligt stenhård, framför allt på Stockholmsmarknaden. Men Johan Nabavi konstaterar att det har gått riktigt bra och att man inledningsvis har tagit marknadsandelar jämfört med hur de olika företagen sålde tidigare.

– Vi har lyckats skapa ett klassiskt ett plus ett blir tre-scenario. Sedan får vi ju vara ödmjuka för att vi får lite extra uppmärksamhet nu i början, men vi tror att vi har en stor fördel nu på den lite tuffare marknaden när vi har en mycket stor andel erfarna mäklare.

Än så länge tycker Johan Nabavi att det också har gått över förväntan att förmedla bostäder med tanke på lågkonjunkturen. Men det är klart att byråns mäklare känner av konjunkturläget med allt vad det innebär för förmedlingen av hemmen.

– Jag tror att vi klarar oss bra på grund av att vi har många duktiga och erfarna mäklare som varit med tidigare – men också som sagt för att vi fått lite extra uppmärksamhet med vårt varumärke. Här är det ju dock viktigt för oss att lyssna på vad kontoren behöver för stöd så att vi kan fortsätta dra nytta av att vara tillsammans.

Johan Nabavi hoppas att fler delar deras värderingar och tycker att man tänker rätt, så att man kan bli fler kontor både i Stockholm och i andra städer.

– Blir vi fler får vi ju in ännu mer erfarenhet som kan hjälpa till att utveckla vår tjänst och hjälpa varandra.

Tradition Mäkleris huvudsakliga strategi, utöver att skapa en riktigt bra mäklartjänst och kundupplevelse, är att som franchisegivare erbjuda en möjlighet till dem som gör jobbet att faktiskt tjäna pengarna – det ska vara lönsamt och roligt att bedriva ett mäklarkontor.

– Det är ju hos kontoren kundkontakten och affären sker, inget kan vara viktigare än det. Franchisegivaren ska vara till för mäklarna och kontoren – inte tvärtom. Vi vill göra något annorlunda – en mäklarvänlig kedja utan en massa inlåsningar och andra jobbiga klausuler eller restriktioner om någon av olika anledningar skulle vilja gå vidare i framtiden.

Johan Nabavis tips till den som vill starta eget är att tänka igenom om man har något som sticker ut från andra i branschen och att man brinner för detta.

– Vi kan nog inte titulera oss experter på att starta eget, men ser vi till våra egna erfarenheter så finns det väl ett par saker som har varit extra viktiga. Det är ju en bransch med hård konkurrens. Så det är värt att lägga ned lite tid på att tänka igenom vad som kommer utmärka just er. Det bästa är ju också om det är något som ni verkligen tycker är viktigt och brinner för. Det kommer skina igenom. Det andra är väl att först försöka bygga upp en hållbar budget. Det kan ju bli en hel del utgifter i inledningsvis och det är ju tråkigt att behöva kompromissa bort viktiga delar i början.

Johan Nabavi

När och var föddes du? 1975 i Södertälje.

Hur många gånger har du själv flyttat? Oj, säkert över tio gånger.

Var och hur bor du i dag? I dag bor jag och min familj i ett hus i Bromma i västra Stockholm.

Hur ser ditt drömboende ut? Ett hem som skapar trivsel både i vardagen och på ledigheten.

Familj: Min fru Bahar som är fastighetsmäklare, och mina två söner Milton nio år och Morris tre år.

Vad har du för fritidsintressen? Jag älskar utförsåkning, så till skillnad från många andra så längtar jag alltid till vintern.

Jonas Bergholm
Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.