I dag går Wec360°, Sightline och Libitum ihop och lanseras under det nya varumärket Locka. Tillsammans har de ambitionen att revolutionera hela kundresan inom bostadsbranschen genom omfattande datainsikter. Genom Locka förenas tjänster för visualisering och digital presentation av bostäder med system för tillval, ärendehantering och eftermarknad under samma tak. Det nya bolaget blir delaktigt i 65 procent av alla bostadstransaktioner inom nyproduktion i Sverige.

På lanseringsdagen är det sammanlagda försäljningsvärdet av bostäder som ligger ute till försäljning via Lockas bostadsväljare 23,399,569,763 kronor.

– Att den här sammanslagningen sker ser vi som ett steg i helt rätt riktning för hela branschen. Vi som beställare får en enda leverantör att vända oss till för att lösa en lång rad problem, det underlättar på flera nivåer, säger Iyob Mesfin, sälj- och marknadschef, Peab Projektutveckling.

I och med lanseringen av Locka breddas erbjudandet till att inkludera bland annat Nordens ledande bostadsväljare som effektiviserar säljcykeln, 3D-bilder och interaktiva modeller. Det nya ekosystemet kan guida bostadsköpare till sitt nya hem, men också hjälpa till med tillval, frågor och ärenden långt efter inflytt. En viktig funktion är möjligheten att använda insamlad data för att automatiskt starta skräddarsydda annonskampanjer, vilket gör att bostäder som behöver ökad exponering snabbt når rätt målgrupp. Samtidigt går bolaget mot en SaaS-modell och mer fokuserad digital tjänst som möjliggör snabbare uppdateringar och en förbättrad kundupplevelse.

Johan Corke, vd Locka, tidigare vd Libitum.

– Locka föddes ur en tydlig insikt. Vi insåg att det behövs en centraliserad, datadriven plattform som täcker hela kundresan när man köper eller säljer bostad. Genom att samla större mängder data får vi bättre insyn i hur våra kunder beter sig och hur trender på marknaden utvecklas. Tillsammans har vi kraft att stötta bostadsförsäljningen i den motvind branschen genomlever och driva utvecklingen framåt, säger Johan Corke, vd Locka, tidigare vd Libitum.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.